تاریخ انتشار :

پابلیتو اباد بای بادو، استاد دانشگاه سنتاتوماس فیلیپین

مسیحیت در فیلیپین به خاطر استعمار به وجود آمد

سابقه پیدایش و استقرار اسلام در فیلیپین به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد، و شکوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین مربوط به قرن ۱۴ میلادی می باشد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  پژوهشکده حج و زیارت در خبری اعلام کرد: نشست علمی «روابط میان ادیان؛ اسلام و مسیحیت در جنوب شرق آسیا» با سخنرانی پابلیتو اباد بای بادو، استاد دانشگاه سنتاتوماس فیلیپین، دیروز(۱۲ تیرماه) در پژوهشکده حج و زیارت برگزار شد.

در این نشست که با سخنرانی پابلیتو اباد بای بادو، استاد دانشگاه سنتاتوماس فیلیپین همراه بود، گزارشی از جریان‌شناسی گروه‌های اسلامی و سابقه تاریخی اسلام و روابط آنها با مسیحیان ارائه شد.

بای بادو که از مسیحیان کاتولیک فیلیپین است در دانشگاه سنت توماس این کشور به تدریس الهیات مسیحی مشغول است. وی به دعوت سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای فرصت مطالعاتی به ایران سفر کرده است.

موضوع سخنرانی این استاد فیلیپینی بررسی روابط بین مسلمانان و مسیحیت در فیلیپین در طول تاریخ این کشور بود.

وی نخست سابقه پیدایش و استقرار اسلام در این کشور را که به قرن ۱۳ میلادی برمی‌گردد، بیان کرد و شکوفایی تمدن اسلامی در فیلیپین را مربوط به قرن ۱۴ میلادی دانست. او در ادامه به ورود اسپانیا به فیلیپین و تصرف آن اشاره کرد و این را سرآغاز ورود مسحیت در این کشور دانست. به اعتقاد ایشان مسیحیت در فیلیپین به خاطر استعمار به وجود آمد.

بای بادو در ادامه توضیحاتی درباره تلاش اسپانیا برای مسیحی‌سازی فیلیپین داد. شروع اختلافات بین مسلمان و مسیحیان و دلایل شکل‌گیری این اختلافات محور بعدی سخنان استاد دانشگاه سنت توماس بود. او به نفرت تاریخی مسلمانان نسبت به مسیحیان در فیلیپین اشاره کرد و دلایل این نفرت و کینه را برشمرد . وی در ادامه به ورود آمریکایی‌ها به فیلیپین و دوران جدیدی از استعمار  این کشور، پس از استعمارِ ۳۵۰ ساله اسپانیایی‌ها اشاره داشت.

فعالیت‌های آمریکا برای اسلام‌زدایی و برهم زدن ترکیب جمعیتی مناطق‌مسلمان‌نشین از مواردی بود که در سخنان استاد فیلیپینی به آن پرداخته شد. وی به شکل‌گیری جنبش‌های اسلامی از سال ۱۹۷۰ به بعد در تقابل با فعالیت‌های آمریکایی‌ها اشاره کرد و در ادامه دلایل و چگونگی شکل‌گیری این جریانات و جنبش‌ها را بررسی و ویژگی‌های مهمترین و تأثیرگذارترین جنبش‌های اسلامی در این کشور را بیان و وضعیت فعلی آنها را نیز ارائه کرد

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار