تاریخ انتشار :

مکس کلاین جوان رهیافته آلمانی

خداوند شما را برای کمک به ما فرستاده است،جمله ای که باعث شد او به دین اسلام روی آورد

«مکس کلاین» پسر ۱۹ ساله آلمانی چند سالی است به دین اسلام گرویده؛ او این مسئله را با تمام عواقب آن پذیرفته است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ پیش از شروع ماه رمضان، مسلمانان در منطقه «وندلند» آلمان، نخستین مسجد بزرگ در منطقه را افتتاح کردند تا مؤمنان با ملیت‌های مختلف برای نماز جمعه در این مسجد جمع ‌شوند. در میان مسلمانانی که برای افتتاحیه مسجد آمده بودند، مکس کلاین، کارآموز ۱۹ ساله آلمانی نیز حضور داشت. او مدت‌هاست به دین اسلام گرویده است.

انبار ساختمان قدیمی، قابل تشخیص نبود. لوسترها از سقف آویزان و دیوارها به رنگ سفید درآمده بود. مسلمانان قرار بود در صف‌هایی به شکل مورب، نماز بخوانند. در افتتاحیه مراسم، مکس کلاین جوان با ریش طلایی و کلاه اسلامی بر روی موهای بورش حضور داشت. او در زمان کار داوطلبانه با پناهندگان، با اسلام آشنا شد، تصمیم گرفت که مسلمان شود و این مسئله را با تمام عواقب آن پذیرفت.

سومین رمضان
«خداوند شما را برای کمک به ما فرستاده است.» این عبارتی بود که باعث شد او به دین اسلام روی آورد. در آن زمان، ۱۷ سال داشت. این کلمات را یک معلم انگلیسی از لبنان گفت که درخواست پناهندگی در آلمان داده بود. مکس کلاین در حزب سبزها فعال است و به پناهجویان کمک می‌کند. این جوان ۱۹ ساله حتی در زندگی حرفه‌ای نیز آدم متفاوتی است. او مشغول یادگیری دستیاری دندان‌پزشکی است، حرفه‌ای که در آلمان کمتر مورد توجه است. مکس تاکید می‌کند که رئیس او مشکلی با مسلمان شدنش ندارد. مرد جوان می‌گوید:«فقط در ماه رمضان آنها نگران من هستند.» این در حالی است که این سومین ماه رمضان برای مکس است.

مکس زمانی که دانش‌آموز بود، به پناهندگان کمک می‌کرد، حتی در دوره‌ای ۳۸۰ ساعت در ماه، علاوه بر مدرسه کنار هم بودند:«این زمان فوق‌العاده خوب بود.» مسلمانان اردوگاه او را یافر کمک‌کننده صدا می‌زدند. او می‌گوید:« این نام اسلامی من است.» شاید از خودتان می‌پرسید که چرا یک جوان آلمانی به اسلام گرایش پیدا کرده است؟ او دقیقا نمی‌تواند توضیح دهد.شاید اعتقاد عمیق و اعتماد بی‌قید و شرط به خدا در بسیاری از پناهجویان بود که او را مجذوب خود کرد. مکس می‌گوید:«کسانی که دینشان را تغییر می‌دهند، مانند تروریست‌ها در نظر گرفته می‌شوند. گزارش‌های کمی درباره اعتقادات صلح‌آمیز مسلمانان وجود دارد. در حالیکه دوستی با همسایگان و کمک به آنها یکی از قواعد اساسی اسلام است.»

برنامه تلفنی نماز
او در پاسخ به این سوال که با پذیرش دین جدید، چه چیزی در زندگی روزمره تغییر کرده است، می‌گوید:«همه چیز تغییر می‌کند، حتی دوستانتان شما را ترک می‌کنند.» زندگی روزانه او از طریق پنج نماز روزانه بیشتر از قبل شکل گرفته است. زمان نماز را یک برنامه تلفنی به او یادآوری می‌کند. مکس درباره مسلمان شدن با پدرش خیلی صحبت نمی‌کند. مادرش نیز در ابتدا بسیار شوکه شد. به اعتقاد او، درک نادرست از رفتار برخی از مسلمانان، باعث می‌شود، بسیاری به دین اسلام گرایش پیدا نکنند:«با توجه به قرآن، مردان و زنان در نگاه خداوند برابرند و این در بسیاری از کشورهای اسلامی اجرا نمی‌شود.»

 میشائیل کیفر، محقق اسلامی از دانشگاه «اسنابروک» آلمان درباره تغییر دین می‌گوید:« انگیزه برای تغییر دین بسیار متفاوت است.در واقع دلایل گرایش به اسلام شناخته شده نیست و هر کس دلایل خود را برای تغییر دین دارد. برای مثال اگر یک غیرمسلمان بخواهد با یک زن مسلمان ازدواج کند، باید دینش را تغییر دهد. بعضی‌ها در جستجوی عرفان، اسلام را پیدا می‌کنند. برخی دیگر به دنبال ساختار یا یک جامعه جدید هستند. قوانین اسلام روشن است و برای برخی از اروپاییان که از دنیای پست مدرن خسته شده‌اند، ترغیب‌کننده است.»

نکته قابل توجه در صحبت‌های کیفر این بخش است:«کسانی که دینشان را تغییر می‌دهند، وظایف دینی خود را بسیار دقیق‌تر از سایر مسلمانان انجام می‌دهند.» او گرایش به اسلام را به معنای رادیکال شدن نمی‌داند. از دید او، تنها باید زمانی نگران شد که گروه‌های خاصی تلاش کنند تا این افراد را رادیکالیزه کنند. اما این هیچ ارتباطی با اسلام ندارد. مکس می‌گوید: «ما مسلمانان را زیر میکروسکوپ گذاشته‌ایم.» مسلمانان همیشه تحت نظارت هستند و به همین دلیل، او تصمیم گرفته است درباره تغییر دین شفاف عمل کند. مکس در جامعه جدید خود پذیرفته شده است. او می گوید:« من با این تصمیم، دوستان قدیمی‌ را از دست دادم اما دوستان جدیدی پیدا کرده‌ام.»

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار