تاریخ انتشار :

ویژه برنامه  «دعوت» رادیو

آداب و رسوم مردم قرقیزستان در ماه مبارک رمضان

عبدالحلیق قیزه گفت: در کشور ما افرادی که در یک روستا زندگی می‌کنند در هنگام افطار به صورت نوبتی به خانه‌های یکدیگر می روند و افطاری می دهند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  ویژه برنامه  «دعوت» رادیو گفت و گو به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رمضان به گفت و گو با مسلمانان خارجی مقیم ایران می‌پردازد. این ویژه برنامه با حضور گلزانه عبدالحلیق قیزه دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی ایران از کشور قرقیزستان به روی آنتن رادیو گفت و گو رفت.

دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی از قرقیزستان در این ویژه برنامه بیان کرد: کشور قرقیزستان در مرکز آسیا قرار گرفته و یک کشور سرسبز و با طبیعتی زیبا و تمدنی غنی است.

وی با بیان این مطلب افزود: قرقیزستان با کشورهای چین، تاجیکستان، قزاقستان و ازبکستان همسایه است و زبان آن از شاخه‌های زبان ترکی است. روستائیان کشور ما به صورت کوچ نشینی و عشایری زندگی می‌کنند و در برابر سختی ها بسیار مقاوم هستند.

دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی از قرقیزستان خاطرنشان کرد: ۹۴ درصد مردم کشور قرقیزستان، مسلمان هستند و در ماه مبارک رمضان روزه می گیرند. بیشتر مردم از اهل تسنن و حنفی مذهب هستند.

گلزانه عبدالحلیق قیزه  در رابطه با آداب و رسوم مردم قرقیزستان در ماه مبارک رمضان عنوان کرد: در کشور ما افرادی که در یک روستا زندگی می‌کنند در هنگام افطار به صورت نوبتی به خانه های یکدیگر می روند و افطاری می دهند.

وی یادآور شد: علاوه بر این در هنگام سحر مساجد در روستاها سخنرانی پخش می کنند تا مردم بیدار شوند. البته در شهرهای مرکزی نیز سخنرانی پخش می شود و مردم برای سحر بیدار می شوند.

دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی از قرقیزستان همچنین خاطرنشان کرد: در شب های قدر ماه رمضان به مسجد می رویم، نماز و دعا می خوانیم و تا صبح بیدار هستیم.

گلزانه عبدالحلیق قیزه در ادامه این ویژه برنامه مطرح کرد: در کشور قرقیزستان دو روز برای ما خیلی مهم است ما یک روز قبل از فرارسیدن ماه مبارک رمضان را جشن می گیریم و در روز عید فطر هم به مسجد می رویم، قربانی می کنیم و گوشت قربانی را به فقیران می دهیم و زکات فطره را پرداخت می کنیم در کشور ما به مناسبت عید فطر یک روز تعطیل اعلام می شود.

دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی از قرقیزستان در پایان این ویژه برنامه یاد آور شد: علاوه بر عید فطر، عید قربان نیز برای ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در این روز اعمال عبادی خاصی را انجام می‌دهیم و برای آن ارزش ویژه‌ای قائل هستیم.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار