تاریخ انتشار :

گردشگری حلال

نرم‌افزار مسجدیاب محراب با قابلیت معرفی مساجد در سطح کشورهای جهان

همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان نرم‌افزار مسجد‌یاب به عنوان اولین پایه‌گذار گردشگری حلال در قالب مجازی رونمایی شد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )همزمان با آخرین روز از دهه غبار روبی و تکریم مساجد و همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان مراسم رونمایی از اپلیکیشن «مسجد یاب» با عنوان محراب با حضور حجت‌الاسلام  مجتبی صداقت، معاون فرهنگی اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد، حجت‌الاسلام  قندی، رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران در محل باشگاه خبرنگاران جوان برگزار شد.

‌حجت الاسلام  صداقت، در ابتدای این مراسم، با اشاره به اینکه خوشحالیم در لحظات آخر ماه شعبان و فرارسیدن ماه مبارک رمضان، این اپلیکیشن که ایده اولیه آن به همت ستاد اقامه نماز است، رونمایی می‌شود، گفت: بعد از پذیرفتن مسئولیت خود در مرکز رسیدگی به امور مساجد، به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی بر آن شدیم تا اقدامات جهادی و اثرگذاری را انجام دهیم.

وی افزود: در این جریان و برای شروع مقدمات کار، با حجت الاسلام قندی در ستاد اقامه نماز صحبت کردیم و فکر و نظر او به شدت برای ما کارساز بود.اولین ثمره این حرکت فاز اول نرم‌افزار مسجدیاب بود که امروز آن را افتتاح می‌کنیم. البته ما به اینجا و تنها به یافقتن مسجد در این برنامه بسنده نخواهیم کرد و نرم‌افزار مسجدیاب قطعا در از این سطح فراگیرتر خواهد شد.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد با بیان اینکه یکی از شعارهای ما در دهه تکریم و غبارروبی مساجد، انتخاب مسجد به عنوان هسته مقاومت است، اظهار کرد: درواقع این شعار یکی از کلید واژه‌هایی است که مقام معظم رهبری بارها به آن اشاره و اکید کرده‌اند.

حجت‌ الاسلام صداقت با بیان اینکه هسته مقاومت، هسته فرهنگی، سیاسی و اجتماعی است که در این اپلیکیشن به نمایش گذاشته می‌شود، گفت: نرم‌افزار مسجدیاب قابلیت معرفی مساجد در سطح کشورهای جهان را دارد و به طور کلی هر منطقه و محلی که مسجدی فعال باشد را به نمایش می‌گذرد. ما در این نرم‌افزار ابتدا مساجد استان تهران، سپس شهرستان‌های استان و پس از آن مساجد استان‌های دیگر و مساجد سطح جهان را معرفی می‌کنیم.

وی ادامه داد: سازندگان این نرم‌افزار قابلیت معرفی مساجد در سطح کشورهای جهان را در نظر گرفته‌اند. در واقع نگاه ما بین المللی است و امیدواریم که جبهه مقاومت به درستی شکل بگیرد. لذا یکی از اهداف ما در تولید این محصول این است که هر کسی در هرجایی که بود نزدیک‌ترین مسجد را پیدا کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد تصریح کرد: باید در نظر داشت که یکی از عوامل جذب مردم به مسجد، آسان‌سازی دسترسی مردم به آن است که از جمله اهداف ویژه ما در این نرم‌افزار بود. خادمان مسجد هم می‌توانند از طریق این نرم‌افزار، برنامه‌ها و فعالیت‌های خود را به مردم معرفی کنند.

اطلس جفرافیایی از مساجد

وی در ادامه با از راه‌اندازی تور مجازی مساجد و معرفی محیط مساجد بیان کرد: گروه سازنده مسجد یاب در مدت کمی که از عید نوروز تا کنون می‌گذرد، توانستند از مساجد تهران عکس‌های سه بعدی تهیه کرده و آن‌ها را به صورت تور‌های مجازی برای نرم‌افزار تهیه کنند،  با تکمیل شدن نرم افزار مسجدیاب در آینده یک اطلس جفرافیایی از مساجد در دسترس خواهیم داشت. بر همین اساس رونمایی فاز دوم نرم‌افزار مسجد یاب در روز جهانی مساجد یعنی مرداد ماه جاری انجام خواهد شد.

در بخش دیگری از این نشست، حجت‌الاسلام والمسلمین قندی، رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران، اظهار کرد: بسیار خوشحال هستم که یک گام در فضای مجازی برای دسترسی بهتر مردم به مسجد برداشته شده است. بعد از عبور از سرعت‌گیر‌های فراوان، امروز این نرم‌افزار راه‌اندازی شد  و این تعبیر شاید زیبا باشد که بگویم در ماه میهمانی خدا، آدرس خانه خدا در اختیار بندگان خدا قرار می‌گیرد.

رئیس ستاد اقامه نماز استان تهران، افزود: کارکردهای جامعی برای مسجد تعریف شده است؛ مسجد از صدر اسلام سنگر مقاومت و پایگاه فرهنگی بوده است و از این رو بهتر است که اتفاقاتی که در مسجد رخ می‌دهد، در نرم‌افزار مسجد یاب به روز باشد و در بارگذاری اطلاعات و به روزرسانی آن در سامانه کوشا باشیم؛ چرا که پیوند مردم با مسجد در دنیای مجازی می‌تواند بهترین اتفاق باشد.

‌‌قابلیت مسجدیاب‌ در پایه گذار گردشگری حلال

حجت الاسلام  قندی عنوان کرد: امیدوارم در عرصه مجازی با سرعت بیشتر بتوانیم به‌روز رسانی‌های دیگری در اپلیکیشن مسجد یاب انجام دهیم و فکر می‌کنم ما امروز می‌توانیم با این برنامه پایه‌گذار گردشگری حلال در دنیای اسلام باشیم. با این نرم‌افزار از طریق معرفی مساجد در شهر تهران، ایران و بعد دنیای اسلام می‌توانیم فضای گردشگری حلال را ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه همانطور که توجه به غذای حلال مهم است، گردشگری حلال هم قابل توجه است، افزود: بهتر است که نظام جمهوری اسلامی ایران زیر نظر ولایت فقیه این پرچم را بردارد و این پیام را برساند که مسجد تک بعدی نیست و کارکرد‌های بسیار دیگری هم دارد.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ نرم‌افزار مسجدیاب به عنوان بانک اطلاعات مساجد و حسینیه‌های سراسر کشور است که به منظور بهره‌مندی هم‌وطنان در اختیار شهروندان قرار گرفت. این نرم‌افزار به گونه‌ای طراحی و تنظیم شده است که مسافران در شهرهای مختلف بتوانند برای اقامه نماز نزدیک‌ترین مسجد را نسبت به موقعیت مکانی خود پیدا کنند.

این نرم‌افزار به‌گونه‌ای طراحی شده است که بر اساس آن می‌توان فعالیت‌های فرهنگی، مذهبی و اجتماعی را برنامه‌ریزی کرد آمار و اطلاعات موجود در این نرم‌افزار می‌تواند برای متولیان امور مساجد سراسر کشور، مسئولان فرهنگی و افراد خیّر جامعه به عنوان یک برنامه راهبردی مورد توجه قرار بگیرد.

تا کنون اطلاعات بیش از ۳۰ هزار مسجد به‌صورت تفکیکی استان‌ها، شهرها و روستاها در این نرم‌افزار وجود دارد که قابلیت افزایش مساجد جامانده و ارسال گزارش اصلاح اطلاعات در این نرم‌افزار تعبیه گردیده است.برای اخذ داده‌ها نیاز به اینترنت دارد و پس از آن به‌صورت آفلاین به ارائه خدمات می‌پردازد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار