تاریخ انتشار :

تنها دانشجوی چادری در ایتالیا؛

به خودم گفتم حق نداری وقت خطر، چادر از سر برداری!

همه جا با چادر تردد دارم اصلا برایم مهم نیست چه کسی مخالف است من از مرگ نمی­ترسم همیشه به خودم گفتم حق نداری وقت خطر، چادر از سر برداری.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )رقیه حقانی دانشجوی کارشناسی ارشد مکاترونیک در شهر تِرنتو ایتالیاست. اما چیزی که او را از بقیه دانشجویان ایرانی در غرب متمایز کرده و باعث این گپ و گفت هم شده، تعهدی است که با چادری بودن خود حتی در خارج از کشور دارد. با این دانشجو که عضو تیم تبلیغ انگلیسی انجمن شهید ادواردو آنیلی است و درباره حقوق زن در اسلام  فعالیت دارد درباره شرایط زندگی و برخورد اطرافیان با او که نماد دختران  مسلمان شیعه را بر تن کرده به گفتگو نشستیم.

چه شد که به عنوان یک دختر مذهبی تصمیم به تحصیل در خارج را گرفتید؟

درس خواندن خارج از کشور را در نظر نداشتم تنها جایی که دنبال کردم ایتالیا بود قبول شدم و برای تحصیل آمدم اما قبل از آن به عنوان دختری از خانواده مذهبی خیلی چیزها را برای خودم روشن کرده بودم که اگر رفتم با چادر بروم و با چادر هم بر­گردم. نه ماه قبل از سفر به طور کامل همه ارزشهایم را برای خودم مشخص کردم.

چرا از بین دانشگاهها به دانشگاه شهر تورنتو رفتید؟

دنبال تحقیق نبودم قسمت شد البته یکی از بستگان ساکن ایتالیا است و از زمان دبیرستان کمی زمزمه شده بود که برای کارشناسی اینجا بیا، بعد از کارشناسی برای ارشد امتحانی دادم و قبول شدم شهرتورونتو را همین طوری انتخاب کردم دانشگاههای بهتری هم بودند من فقط همین شهر را زدم شهر کوچک و آرامی است و سختی شهرهای بزرگ را ندارد. ایرانیان دانشگاههای ایتالیا را پر کرده­اند بخاطر اینکه دانشگاههای اینجا راحت­تر پذیرش دارد البته سطح کیفی خوبی هم دارند خصوصا در رشته های فنی خود ایتالیا یکی از کشورهای صنعتی مهم محسوب میشود.

 تعداد ایرانیان در ایتالیا چقدر است؟

زیاد هستند البته من با عده زیادی در ارتباط نیستم و به خاطر اختلاف عقید در جمع­هایشان حضور ندارم نمی­خواهم همه ایرانیان اینجا را زیر سوال ببرم زیرا هنوز برخی اعتقادات دینی خود را دارند فضا طوری است که کم کم در برخی پایه­های دینی سست شده­اند در کل ایرانیان اینجا به خصوص دانشجویان با هم خوب هستند.

چیزی که شما را بین دانشجویان ایرانی مقیم اروپا خاص کرده استفاده از چادر است درحالی که در بین افراد مذهبی هم این امر متداول نیست چرا چنین سبکی را انتخاب کردید؟

بله؛ متداول نیست مذهبی­ها اگر با چادر باشند اینجا چادر را از سر برمی­دارند. همینطور طلابی که به خارج می­آیند لباس دینی نمی­پوشند. اما برای خود من حجاب این نیست که آن را بردارم خدا در قرآن می­فرماید زینت­های خود را بپوشانید زیرا در گناه چشم مرد نامحرم تن من هم مقصر است برای همین نمی­خواهم در گناه شریک باشم و خودم را می­پوشانم حتی آرایش هم نمی­کنم و همیشه چادر همراه دارم خیلی از من ایراد می­گیرند حتی برخی مذهبی­ها می­گویند اگر چادر سرنکنید اشکال ندارد اوایل که آمده بودم برایم جای سوال بود که با این حجاب بیشتر در دید هستم زنگ زدم  قم و سوال کردم  برخی علمایی هم که از ایران آمده بودند گفتند حجاب عرف آن کشور را رعایت کنید اینها من را نارحت کرد که چه جور استنباطی است گاهی با این توجیه چادر من را در ایتالیا زیر سوال می­برند که پیامبر هم این اجازه را داشتند که اگر جانشان در خطر بود نبوت خود را مخفی کنند اینکه مبلغانی چنین فتوایی بدهند و با توجیه از ترس جان، خودشان هم لباس دینی کنار می­گذارند ناراحت کننده است.

در این مدت ایتالیا را چطور دیدید؟

قبل از آمدن شناختی نداشتم کلیاتی درباره صنعت، آثار تاریخی و معماری و فوتبال می دانستم ولی وقتی آمدم دیدم آن طور که گفته می­شود هم نیست در میلان و تورنتو معماری شهری بسیار ساده­ای وجود دارد. ساختمان­ها هیچ فرمی مانند معماری ایران ندارند فقط معماری باستانی در آثاری چون برج پیزا و آمفی تئاتر دیده می­شود والا خیلی ساده و ضعیف است البته هنوز فرصت نکردم به شهرهای مختلف بروم.

محیط روی شما تاثیری هم داشته است؟

با توجه به شرایط محیط نگاهم به دین بهتر شده و احساس می­کنم تنهایی من را بیشتر به خدا نزدیک کرده است ولی وقتی ایران می­آیم ناراحت می­شوم که ما در یک مملکت اسلامی هستیم و اسلام چقدر بین برخی کمرنگ شده است.

ایتالیاکشور نژادپرستی هست از نژادپرستها آن هم با پوشش چادر اسلامی نمی­ترسید؟

همه جا با چادر تردد دارم اصلا برایم مهم نیست چه کسی مخالف است من از مرگ نمی­ترسم همیشه به خودم گفتم حق نداری وقت خطر، چادر از سر برداری. فعلا این شهر آرام است کسی هم مانع نشده شاید با احترام از کنارم رد شدند اگر هم کنایه ای زدند یا مسخره کردند به زبان ایتالیایی بوده که چون ایتالیایی زیاد نمی­دانم متوجه نشدم تاکنون هم برخورد بدی نشده است.

وضعیت شیعیان در تورنتو چطور است؟

فقط ایرانی­ها شیعه هستند که متاسفانه اغلب ظاهرشان به مسلمانی هم نمی­خورد چه برسد اما در کل تعداد شیعیان ایتالیا خیلی کم است.

مسلمانان دیگرچطور؟

زیاد هستند از کشورهای مراکش، افغانستان، پاکستان وهند مخصوصا کشمیری­ها، الجزایری، اتیوپی، مصری و شمال افریقا در ایتالیا سکونت دارند اما مسلمانان اروپایی و آمریکایی کم است.

در دانشگاه شما شرایطی برای اقامه مسایل دینی مسلمانان وجود دارد؟

دانشگاه ما نماز خانه ندارد. گروههای مسلمان مخصوصا دانشجویان پی. اچ. دی زیاد هستند موقع اذان ظهر همه برای نماز در پاگرد راه پله اقامه می­کنند یکی اذان می­گوید به طوری که در تمام دانشکده صدایش می­پیچد خیلی از آن صحنه لذت می­برم ولی چون در پاگرد راه پله­ها است وقت زمستان سرد می­شود و شرایط مناسبی ندارد.

 اقدامی هم در این زمینه  کرده­اید؟

به فکر افتادم تا درخواست نمازخانه کنم. دیگر اینکه  بردهای دانشگاه خیلی غیرمربوط به فضای دانشگاهی است با  مسئول آن صحبت کردم می­خواهم تعدادی از مطالب و تصاویر رهیافتگان یا مطالبی درباره امام حسین روی برد نصب کنم. در ورودی خوابگاه هم تابلوهایی است که بچه­ ها هرچه دوست دارند نصب می­کنند قصد دارم این مطالب را آنجا هم بگذارم تا نگاهها را به اسلام جذب کنم متاسفانه آنها حتی یکبار هم قرآن نخوانده­اند درحالی­که مسلمانان کمی درباره تورات و انجیل می­دانند ما حضرت موسی و مسیح را  قبول داریم ولی آنها چون قران نخوانده­اند حضرت محمد را قبول ندارند برای همین دوست دارم جرقه­هایی در ذهن آنها ایجاد کنم.

این گفتگو در روزنامه جوان منتشر شده است

اشتراک گذاری :


  1. صابره گفت:

    دمت گرم
    ایول دادی آبجی

آخرین اخبار