تاریخ انتشار :

گوینده خبر و مجری شبکه قران؛

شبکه قرآن نیاز به بازنگری برای مردمی شدن دارد

حوزه برای من یک علاقه شخصی و دانشگاه وظیفه بود. به خاطر تفاوت نگاهم به این دو حوزه علمی و دینی نمی ­توانم مقایسه درستی داشته باشم اما در کل برای  افراد فعال و دغدغه ­مند دین تجربه هر دو فضا را توصیه می ­کنم

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) مونا اورعی فارغ ­التحصیل مهندسی معماری و دین­ پژوه حوزه دانشجویی علوم اسلامی است که حدود ۱۰ سالی می­شود در زمینه ­های مختلف در صدا وسیما فعالیت دارد. این بانوی جوان فعالیتش را در تلویزیون با حضور در برنامه بخش نوجوان«نیم رخ» شروع کرد و قرار بود بعد از دوره ­ای به عنوان گوینده خبر ۲۰:۳۰ کار کند اما دست تقدیر او را راهی شبکه قرآن و معارف کرد و هم اکنون نویسنده ، گوینده خبر و مجری این شبکه است که در کنار آن نویسندگی نیز می­ کند.

چرا فقط در بخش قرآن فعال هستید؟

سال ۹۱در شروع ورودم به عنوان گوینده خبر ۲۰:۳۰یکسال مشغول تست بودم و در تحریریه  این بخش خبری هم مشغول شدم تا با فضای ویژه آن آشنا شوم همان موقع خانم گوینده خبر قرآنی از شبکه رفت و به دلیل سابقه بنده در شبکه خبر و تحصیلات حوزوی بلافاصله جانشین او شدم؛ این اتفاق را حکمت خدا و خیر خودم می­دانم و امروز به خاطر حضورم در این بخش خبری بسیار مفتخرم و ناراحتم که چرا شبکه قرآن سیما باید آن­قدر کم مخاطب داشته باشد.

دلیل کم مخاطب بودن شبکه قران را چه می ­دانید؟

دلایل بسیار زیادی دارد. آنچه که در بخش­ های مختلف جامعه و به خصوص قشر مذهبی ما به چشم می­ خورد نبود دغدغه ­مند و انگیزه درست برای انجام کار است. مدیران و زیرمجموعه ­های این شبکه هنوز نیاز جامعه در زمینه­ های دینی را نمی­ شناسند و به نظرم بی­ انگیزه هستند. از قدیم گفته ­اند اگر می­ خواهید چیزی را خراب کنید از آن دفاع بد کند و متاسفانه این اتفاق در زمینه­ های مختلف می­ افتد. نکته دیگر نبود شناخت اولویت­ هاست که بسیار اهمیت دارد. شبکه قرآن نکات هنری را در ارائه مضامین دینی رعایت نمی­ کند و گل درشت و مبالغه ­آمیز دین را تبلیغ می ­کند جامعه امروز اصلا این را نمی­ پذیرد. البته معاونت سیاسی در اخبار قرآنی  بسیار خلاق و دغدغه­ مند است و من این را بسیار در مدیران پیشین و فعلی اخبار سیما می­ بینم.

به عنوان کارمند شبکه از انتقاد  صریح نسبت به مدیران و عملکرد شبکه نگران نیستید؟

اولا من کارمند شبکه قرآن نیستم در معاونت سیاسی سازمان فعالیت می ­کنم این اشتباه را خیلی­ ها می­ کنند. ما یک معاونت سیما داریم و یک معاونت سیاسی که همه بخش ­های خبری. در معاونت سیاسی تهیه و تولید و پخش می­ شود. استودیوی ما همان استودیوی بخش­ های خبری شبکه­ های دیگر هست. ثانیا انتقاد من به بدنه مذهبی کل جامعه است که شبکه قرآن هم از آن مستثنی نیست. اگر قرار بر نگرانی از انتقاد باشد پس بنده هم جزو همان دسته ­ای هستم که اولویت ها را رعایت نمی ­کنم.

 

 

برای پویاتر شدن شبکه قرآن و جامعه قرآنی چه باید کرد؟

نیازمند جلسات تخصصی و بحث و تبادل نظر صاحب نظران در این زمینه است با چند جمله نمی­توان به آن پرداخت اما اولین قدم ؛برای درست کردن چیزی قبول اشتباه بودن آن است تا زمانی که ما نپذیریم و یا ندانیم که مسیرمان اشتباه است هیچ کاری نمی ­شود انجام داد.

شما از مجریان چادری تلویزیون هستید اعتقاد به چادر در میان کارمندان رسانه ملی را چطور می­ بینید؟

در رسانه ملی هم مثل هر جای دیگری ممکن است پوشش چادر منحصر به  سازمان و محل کار باشد. در هرحال این پوشش گاها به عنوان لباس کار برای بعضی افراد استفاده می­ شود البته خیلی­ ها هم عمیقا به آن معتقدند. بنده در خانواده­ای مذهبی متولد شدم و اگر هم ابتدای نوجوانی به خاطر خانواده ­ام چادری شدم اما درحال حاضر قلبا به آن معتقدم و دوستش دارم حتی نوع و مدل چادر من در زمان اجرا و محل کار با مهمانی فرقی نمی­ کند همه جا همین مدلی هستم درباره حجاب و خیلی از موضوعات دینی مشکل اصلی را در عدم توضیح درست و گفت­گوی صحیح می­ دانم. گمانم بر این است که نسل­های پیشین یا حوصله توضیح ندارند و یا آن را لازم نمی­ دانند ما باید بحث کنیم سوال بپرسیم جوابی درست برای آن پیدا کنیم و بعد از نسل جوانمان انتظار انتخاب درست داشته باشیم .

به نظر خودتان جالب ­ترین برنامه شبکه قران کدام برنامه است؟

برنامه مناسبتی ماه مبارک رمضان با نام ۱۴۴۹ که حفظ قرآن و معرفی جامعه قرآنی را در دستور کار داشت برنامه موفق و خوبی بود.

بهترین خبری که خوانده ­اید چه بوده؟

 خیلی دوست داشتم خبری درباره رهبری بخوانم چون در بخش خبری ما کمتر اتفاق می ­افتد یکبار این سعادت نصیبم شد که برایم بسیار دلچسب بود.

شما درگفت ­وگوی خبری شبکه قرآن هم اجرا هم داشته ­اید همراهی مهمانان که عموما از مسئولان روحانی هستند با مجریان و سوالاتشان چطور است؟

بله و به خاطر نزدیکی به اجرای غیرخبری از آن بسیار لذت می ­برم. گفت ­وگوی من بیشتر با بانوان بوده است مانند دکتر افتخاری، دکتر خزعلی، دکتر آیت ­اللهی افرادی که علاقمند به پاسخ گویی و دغدغه مند هستند بعضا حتی این گفت وگوها منجر به فعالیت­ های دیگری در زمینه ­های فرهنگی هم شده است.

هم در حوزه درس خواندید و هم در دانشگاه تفاوت این دو محل آموزشی و خروجی­ های آن را چطور می­ بینید؟

حوزه برای من یک علاقه شخصی و دانشگاه وظیفه بود. به خاطر تفاوت نگاهم به این دو حوزه علمی و دینی نمی ­توانم مقایسه درستی داشته باشم اما در کل برای  افراد فعال و دغدغه ­مند دین تجربه هر دو فضا را توصیه می ­کنم چون حضور در حوزه و دانشگاه توامان نگاه جامع و دقیقی به انسان  می­ دهد و در تاثیرگذاری در جامعه نقش مهمی را بازی می­ کند.

اگر کسی بخواهد وارد فضای کاری شما در زمینه نویسندگی تلویویونی یا اجرا شود چه باید بکند؟

درحال حاضر کار بسیار سختی است. ممارست و عشق فراوان می­ خواهد خود من سالهای زیادی تلاش کردم. با مدیران مختلفی حرف زدم کار ارائه دادم البته خدا هیچ تلاشی را بی ثمر نمی ­گذارد به شخصه  به صلاح و خیر خداوند بسیار معتقدم و فکر می­ کنم همه چیز در سیطره اختیار و نگاه اوست و از این موضوع نگران هم نیستم چه چیزی از این بهتر که خدایی که تو را بیش از همه می­ شناسد و بر اول و اخر زندگی تو عالم است برای تو برنامه ­ریزی کند. وقتی درهر کاری به او توکل کنیم هرچه پیش آید خوش آید.

مصاحبه:جمال طاهری

اشتراک گذاری :


  1. ماهان گفت:

    ۲ جوان بهائی به دین اسلام و مذهب تشیع مشرف شدند

    http://hamshahrionline.ir/details/405138/Thoughts/religion

آخرین اخبار