تاریخ انتشار :

لیزا وگل (Lisa Vogl) عكاس مد آمریكایی

فروشگاه اینترنتی تحت نام «ورونا» خاص زنان مسلمان

لیزا وگل، عکاس آمریکایی پس از گرایش به اسلام، فروشگاهی اینترنتی به نام «ورونا» راه‌اندازی کرد تا پاسخگوی نیازهای زنان مسلمان در حوزه پوشاک اسلامی باشد که با استقبال مواجه شده است.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ خانم لیزا وگل (Lisa Vogl) عکاس مد آمریکایی که پس از مطالعات متنوع در حوزه مذهب تغییر دین داده و به اسلام گرویده است، پس از سپری‌شدن مدتی لباس مناسب با عقاید خویش را که در کنار پوشیدگی و مطابق الگوهای رایج روز(مد) بوده و با سلیقه وی همخوانی داشته باشد، نیافت. وی بسیار دلسرد بود زیرا یافتن لباس‌هایی که با ارزش‌ها و باور جدید مذهبیش منطبق باشد یا بسیار سخت به دست می‌آمد و یا برای خرید باید هزینه زیادی متقبل می‌شد. بنابراین تصمیم می‌گیرد که به صورت خودجوش فروشگاهی را به صورت آنلاین، برای رفع نیاز افرادی مانند خود که با چنین مشکل بزرگی روبه رو هستند، تأسیس کند.

وگل فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی و کلکسیونی تحت نام «ورونا» خاص زنان مسلمان را روانه بازار می‌کند. این فروشگاه آنلاین در ابتدای کار خود فقط درمحدوده فلوریدا سفارشات مشتریان را ارسال می‌کرد و در نتیجه حدود هفت هزار دلار از فروش کسب سود کرد. پس از شناخته شدن این فروشگاه اینترنتی و استقبال بی‌نظیر، اکنون برند «ورونا» آماده ارسال به سراسر دنیا از جمله اروپا است.

ورونا در نیویورک

از طرفی یک فروشگاه قدیمی در نیویورک به نام میسیز (Macy‘s) نیز همانند سایر رقبای خود در صنعت مد و پوشاک نیاز به نوآوری و ایده جدید برای ادامه راه خود و جذب مشتریان بیشتر دارد. پوشاک مسلمانان می‌تواند به عنوان یک ایده جدید در صنعت مد و لباس، ذهن طراحان مد و تولید‌کنندگان صنعت پوشاک را به خود مشغول کند. گرچه این نوآوری در صنعت پوشاک بانوان مسلمان باعث خشم فمینیست‌ها نیز خواهد شد.

در نتیجه، این فروشگاه زنجیره‌ای در نیویورک خواهان فروش محصولات ورونا نیز شد. به دنبال این هدف جدید، میسیز در صدد به کارگیری جوانان مسلمان آشنا به طراحی مد و لباس است تا قادر باشد فعالیت خود را در ابعاد بزرگتری دنبال کند و به کار خود در این صنعت رونق بخشد. در واقع برای رسیدن به این هدف است که تصمیم به همکاری با برند ورونا می‌گیرد. بنابراین از این پس میسیز به فروش انواع محصولات مرتبط با نیاز بانوان مسلمان مانند روسری، انواع گردنبند، ژاکت، کت و شلوار، دامن بسیار بلند تا مچ پا و.. در شعبه‌های خود روی آورده است. ورونا به عنوان زیر مجموعه‌ای از طرح توسعه میسیز توانسته در کنارکسب درآمد به حمایت از این قشر اقلیت در جامعه نیز بپردازد.

خانم وگل طراح و صاحب این برند ورونا، بر این باور است که: «مجموعه ورونا بیش از یک مارک  لباس است… این مجموعه بستری است برای بیان هویت جامعه بانوان مسلمان». وگل در ادامه اشاره به موضوع درآمد بالای حاصل از فروش این دست محصولات در بازار جهانی دارد و عنوان می‌کند، تقاضا برای لباس‌های خاص که با شرع اسلام هماهنگ باشد همواره رو به افزایش است. فقط در سال ٢٠١۶ مسلمانان مبلغی حدود ٢۵۴ میلیارد دلار برای پوشش اسلامی که مطابق با مد روز نیز باشد هزینه کرده‌اند.

سومین بازار بزرگ پوشاک

بر اساس آمارهای دقیق سازمان مطالعات اقتصاد جهان اسلام، این مبلغ در سال ٢٠٢٢ به ٣٧٣ میلیارد دلار خواهد رسید. اگر مسلمانان جهان را به صورت یک کشور واحد در نظر آوریم، بعد از ایالات متحده و چین، سومین بازار بزرگ پوشاک جهان را دنیای اسلام دارا خواهد بود. در جهان ١.٨ میلیارد مسلمان وجود دارند که متوسط رده سنی آنها حدود ٢۴ سال است. بنابراین در حال حاضر مسلمانان به لحاظ میانگین سنی جوانترین مذهب جهان – و بازاری پر سود برای صنعت لباس – را تشکیل داده‌اند.

فروشگاه میسیز با توجه به این‌گونه آمارها دنباله‌رو راهی است که برخی شرکت‌های موفق آن را پیموده‌اند. این شرکت با درک و شناخت درست از مشتریان خود و همچنین در نظرگیری بازار خوب جهانی آن، اقدام به تولید این محصولات برای زنان جوان مسلمان کرده است.

برندهای دیگر

برندهای دیگری نیز طی سال های گذشته با توجه به روند رو به رشد تقاضای زنان مسلمان اقدام به تولید برخی محصولات مورد نیاز آنان کرده‌اند. به طور مثال در سال گذشته شرکت نایک (Nike) توانست با طراحی و تولید روسری‌های ورزشی مناسب مخصوص فعالیت‌های طولانی مدت ورزشکاران زن مسلمان، نیاز آنان را در این زمینه برطرف سازد. همچنین برندهای دیگر آمریکایی مانند American  Eagle  دست به ابتکاراتی در زمینه طراحی روسری زده‌اند. شرکت مد و لباس معروف نیویورکی«DNKY » مجموعه‌ای تحت عنوان «کلکسیون رمضان» طراحی کرده است. این مجموعه شامل پیراهن‌های بسیار بلند و بلوزهای مد روز است. در زمینه تولید پوشاک برای مسلمانان حتی برندهای بسیار گرانقیمت و بنام نیز دست به تغییراتی در طراحی‌های خود جهت رفاه زنان مسلمان زده‌اند.

روند کاری فروشگاه میسیز در طول سالیان گذشته تا به امروز فراز و نشیب‌های جالبی داشته است. این فروشگاه که در سال ١٨۵٨ افتتاح شد از معدود فروشگاه‌های موجود در آمریکا است که قیمت کالاهای عرضه شده خود را همواره در مبالغ پایین بین ١٣ تا ٨۵ دلار نگه داشته است. میسیز در ابتدا لباس‌های اسلامی خود را فقط در وب‌سایت خود جهت فروش قرار داده بود. پس از رونق کم کم صادرات لباس به خارج از آمریکا نیز کشیده شد. اما رقابت در فضای مجازی و فروش اینترنتی به ویژه در کنار فروشندگان بزرگی چون آمازون مشکلات خود را دارد و درآمد فروش اینترنتی میسیز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین میسیز سعی کرده طی سال‌های اخیر با تغییر در سیستم فروش خود چه از جهت نوع محصول ارائه شده و چه از نظر محدوده استفاده همچنان سرپا بماند و در ادامه رسیدن به این هدف بود که تصمیم به فروش پوشاک اسلامی گرفت.

حجاب ورزشکار المپیک

جذابیت در زمینه تولید محصولات اسلامی حتی به طراحی عروسک نیز کشیده شده است. ابتحاج محمد (Ibtihaj Muhammad) ورزشکار زن آمریکایی در رشته شمشیربازی که با حجاب اسلامی در المپیک حاضر شده بود به عنوان چهره‌ای جهت طراحی و تولید عروسک‌های اسلامی قرار گرفت. اینگونه تقاضاهای جهانی که منجر به تولید این محصولات می‌شود نشان از علاقه عمومی برای آشنایی با دنیای اسلام دارد.

در فضای مجازی نیز بلاگرهای متعددی در حوزه مد اسلامی وجود دارند که در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام بسیار موفق هستند و بعضی از آنها طرفداران چند میلیونی دارند. اما با تمام این تلاش ها طراحی و تولید در عرصه مد آن هم با نگاهی اسلامی خالی از انتقاد نیست. برخی از گروه‌های  فمینیستی با تولید بعضی از روسری‌ها و سایر محصولات فروشگاه‌های اسلامی مشکل دارند و در کار فروش تا حدی اختلال ایجاد می‌کنند. جالب اینجاست در حالیکه که در کشورهای غربی و آمریکا هر روز نیاز به اینگونه محصولات خاص از سوی مشتریان بیشتر می‌شود و این دست تولیدات همواره با استقبال روبرو می‌شوند، گرایش برخی افراد و سیاستمداران در این جوامع که خواهان منع حجاب اسلامی برای بانوان هستند، نیز فزونی می‌گیرد.

در این رابطه می‌توان اینگونه استنباط کرد که اقشار مردم در غرب و آمریکا به نوعی آگاهی از نوع پوشش خود رسیده‌اند و این دلیلی است بر افزایش تقاضای لباس‌های منطبق با ارزش‌های اسلامی. ولی با این وجود کماکان دولت آمریکا علی الخصوص رئیس جمهور این کشور فشارهارا بر مسلمان افزایش می‌دهد. زنان مسلمان ساکن در کشورهای غربی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که می‌توانند در کنار حرکت با مد روز جامعه بر اعتقادات خود نیز پایبند باشند. ترکیب مد و حجاب پدیده‌ای برخواسته از دل جوانان مسلمان بوده که این پدیده در نوع خود بسیار تأثیرگذاراست.

بازار در آلمان

تولیدات ورونا در آلمان نیز قابل خریداری است. پس از ورود سیل مهاجران به آلمان، نیاز به این نوع پوشش همزمان با سایر کشورها افزایش یافته است. خرید اینترنتی یکی از راه‌های آسان تأمین این پوشاک اسلامی است. بسیاری از طراحان مد آزاد که در گذشته در بوتیک‌های خود مشتریان محدودی داشتند، امروزه سفارشات بسیاری را فقط از جوانان مسلمان دریافت می‌کنند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار