تاریخ انتشار :

جمال بداوی

 نویسنده و اسلام‌شناس مصری- کانادایی

موضوع غالب سخنرانی‌های او اسلام و رابطه اسلام و مسیحیت است

 به گزارش رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)   جمال بداوی[۱] نویسنده و اسلام‌شناس مصری- کانادایی در مصر متولد شد. تحصیلاتش‌ تا سطح کارشناسی را دردانشگاه عین الشمس[۲] قاهره در مصر گذراند و در ۱۹۶۰ برای ادامه تحصیل به ایالات متحده رفت و درجه کارشناسی ارشد و دکتری مدیریت بازدگانی را از دانشگاه ایندیانا[۳]  در بلومینیگتون[۴] کسب کرد و سپس به سمت استادی دانشکده بازرگانی سوبی[۵] در دانشگاه سنت ماری[۶]  هالیفکس[۷] کانادا منصوب شد. به غیر از تدریس در رشته تخصصی اش مدیریت، به تدریس در رشته سنت‌های مذهبی اسلامی در دپارتمان مطالعات مذهبی همان دانشگاه مشغول شد. وی بعدها یک دوره تدریس اسلام در دانشگاه استنفورد[۸] آمریکا و یک مجموعه سخنرانی درباره قرآن در دانشگاه اکسفورد انگلستان داشت.  از سال ۱۹۷۰ به شکل داوطلبانه امامت انجمن محلی مسلمانان در سازمان شهرداری منطقه هالیفکس را پذیرفت. حسن البنا[۹] و اخوان المسلمین[۱۰] تاثیر زیادی بر او گذاشت و به گفته خود او از آن‌ها بسیار الهام گرفته است.

دکتر بداوی آثار زیادی درباره اسلام منتشر کرد که آخرین آن ” برابری جنسیتی در اسلام” است. به غیر از آثار نوشتاری، وی از سخنرانان شهیر مسلمان است که جلسات منظم سخنرانی در ایلات متحده و کانادا  دارد و به عنوان کارشناس مدعو در بیش از ۲۵ کشور حضور داشته است. موضوع غالب سخنرانی‌های او اسلام و رابطه اسلام و مسیحیت است. در ۱۹۹۷ او با نظریه پرداز آمریکایی ویلیام لین کریگ[۱۱] که از مدافعان سرسخت مسیحیت است درباره تعریف و دیدگاه اسلام و مسیحیت از خدا مناظره داشت. علاوه بر حضور در سخنرانی‌ها و کنفرانس‌های مختلف، جمال بداوی مسئولیت تحقیق، طراحی و ارائه یک برنامه نیم ساعته درباره اسلام را برعهده داشت. این برنامه در ۳۵۲ قسمت  تهیه و درایستگاه‌های رادیویی و تلویزیون ‌های کابلی کانادا و آمریکا پخش شد.

جمال بداوی در سازمان‌ها و بنیادهای محتلفی فعالیت دارد از جمله شورای کانادایی روابط اسلامی- آمریکایی، شورای فقه آمریکای شمالی (FCNA)، جامعه آمریکایی‌های مسلمان (MAS)، شورای اروپایی برای تحقیقات و فتوا (ECFR). به غیر از فعالیت‌ در موسسات یاد شده بداوی از اعضای ثابت انجمن اسلامی آمریکای شمالی  (ISNA) و موسس و مدیر بنیاد اطلاعات اسلامی است. این بنیاد موسسه غیر دولتی است که به دنبال درک بهتر اسلام وایجاد شرایط بهتر برای مسلمانان از سوی غیر مسلمانان در آمریکا و کاناداست.

کتابشناسی:

۱,۰۰۰ Questions on Islam Islamic Book Services,

Selected prayers Oscar Publications, Dehi 2007; ISBN 81-7435-533-2

Gender Equity in Islam: Basic Principles American Trust Publications, 1995; ISBN 978-0-89259-159-6

Leadership: An Islamic Perspective (jointly with Beekun Rafiq Issa) Amana Publications, 1999; ISBN 0-915957-94-9

Muhammad in the Bible Small pamphlet, 1982

Status of Women in Islam Small pamphlet, 1976

Muslim Woman’s Dress According to the Qur’an and the Sunnah and Islamic Ethics Small pamphlet, 1980

Polygamy in Islamic Law Small pamphlet

Islam: A Brief Look Small pamphlet

[۱] -Jamal Badawi

[۲] – Ain Shams University

[۳] – Indiana University

[۴] – Bloomington

[۵] -Sobey School of Business

[۶] -Saint Mary

[۷] -Halifax

[۸] -Stanford University

[۹] -Hassan al-Banna

[۱۰] -Muslim Brotherhood

[۱۱] – William Lane Craig

سید موسوی

منبع:clisel.com

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار