تاریخ انتشار :

دانشگاه کامپالا اوگاندا

کنفرانس “گفتگوی یک مسلمان و یک مسیحی برای صلح”

کنفرانس “گفتگوی یک مسلمان و یک مسیحی برای صلح” در محل دانشگاه کامپالا اوگاندا برگزار و طی آن کتابی با همین عنوان رونمایی شد.

 به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) کنفرانس “گفتگوی یک مسلمان و یک مسیحی برای صلح” در محل دانشگاه کامپالا اوگاندا برگزار و طی آن کتابی با همین عنوان رونمایی شد.

“گفتگوی یک مسلمان و یک مسیحی برای صلح” عنوان کتابی است که توسط بدرو کاتریگا، رییس فعلی دانشگاه کامپالا و دیوید شانک، کشیش آمریکایی مقیم کنیا نوشته شده است.

صلح

این کتاب برای اولین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی به چاپ رسید و بارها در سال‌های مختلف تجدید چاپ شده است. ترجمه به ۲۰ زبان زنده دنیا از جمله عربی، فرانسه، سواحیلی، اسپانیایی، سوئدی و … حکایت از استقبال از رویکرد این کتاب دارد؛ اما برای اولین بار به صورت رسمی در اوگاندا از آن رونمایی شد.

در کنفرانسی که به همین منظور در محل دانشگاه کامپالا با حضور رهبران دینی مسلمان و مسیحی و اساتید دانشگاه برگزار شد، شیوه صحیح گفتگوی بین اسلام و مسیحیت برای همزیستی مسالمت‌آمیز و صلح مورد بررسی قرار گرفت. علی بختیاری، رایزن فرهنگی ایران در اوگاندا، یکی از میهمانان ویژه این مراسم بود.

پیتر سِنسِنیگ، استاد دانشگاه در کنیا به عنوان اولین سخنران، با اشاره به صدر اسلام و نحوه برخورد پیامبر (ص) با مسیحیان گفت: اختلافات موجود در بین مسلمانان و مسیحیان در صدر وجود نداشت و مسلمانان و اهل کتاب با یکدیگر با دوستی رفتار می‌کردند.

وی با اشاره به وضعیت پناهجویان در جهان، از کشورهای اردن، ترکیه، پاکستان، لبنان و ایران به عنوان کشورهایی که بیشترین آوارگان و مهاجرین آسیب‌دیده از جنگ را در خود جای داده‌اند یاد کرد و هجرت گروهی از مسلمانان به حبشه و استقبال و حمایت پادشاه حبشه از آنان را نمونه‌ای از تعامل بین مسلمانان و مسیحیان در صدر اسلام برشمرد.

کاتریگا، رییس دانشگاه کامپالا هم در سخنرانی خود با معرفی کتاب “گفتگوی یک مسلمان و یک مسیحی برای صلح” آن را اثری ممتاز در زمینه گفتگوی ادیان دانست که روش نوینی را در این مسیر به خواننده ارایه می‌دهد.

وی سپس با تأکید بر ضرورت همزیستی میان ادیان، احترام متقابل و تمرکز بر مشترکات دینی را اصل اولیه در گفتگوی بین‌الادیان عنوان کرد و افزود: گفتگوی بین دینی میان دو شخص معتقد به دو دین مختلف برگزار می‌شود؛ بنابراین وجود تفاوت طبیعی است. سعی ما باید تکیه بر مشترکات باشد نه متقاعد کردن طرف دیگر به منظور مسلمان یا مسیحی کردن.

کاتریگا در پایان تأکید کرد: گفتگوی میان ادیان برای فهم متقابل، آشنایی با استدلالات، منطق و آشنایی با عقاید یکدیگر است.

دیوید شینک که متولد آفریقا و از خانواده اولین مبلغین مسیحی در آفریقا و از فعالین حوزه گفتگوی بین‌الادیان است، در سخنانی خود در این کنفرانس گفت: همچنان که مسلمانان به حضرت عیسی (ع) به عنوان یک پیامبر معتقدند و به او احترام می‌گذارند، مسیحیان هم باید به پیامبر اسلام (ص) به عنوان یک پیامبر الهی احترام بگذارند.

وی افزود: همه پیامبران انسان بودند. آنها همانند ما می‌خوردند، می‌خوابیدند، تنفس می‌کردند، سختی می‌کشیدند و با مشکلات مواجه می‌شدند. آنها باهوش، قابل اعتماد، عالم و بهترین بندگان خدا بودند. بر اساس کتب آسمانی، آنها بهترین الگوهای اخلاقی بودند. ما نباید هیچ پیامبری را از این ویژگی‌ها استثنا کنیم و باید به همه احترام بگذاریم.

در پایان کنفرانس هم عابدی، رییس هیأت امنای دانشگاه کامپالا سوءاستفاده از اختلافات دینی و مذهبی را اقدامی هدفمند از سوی برخی قدرت‌ها دانست که به صورت مخفیانه و علنی به این اختلافات دامن می‌زنند تا به اهداف اقتصادی و سیاسی خود دست یابند که ایجاد و حمایت از گروه‌های تررویستی و کشتارهای منطقه، نمونه‌ای از آن است.

عابدی افزود: برای نمونه؛ در انقلاب اسلامی ایران که در سال ۱۹۷۹ رخ داد، مقامات آمریکایی ادعا کردند که توسط دوربین‌های ماهواره‌ای، قادر بوده‌اند حتی شماره پلاک خودروهایی را که به سفارت آمریکا رفت و آمد می‌کردند را رصد کنند. حال چگونه می‌توانیم باور کنیم که پس از گذشته حدود ۴۰ سال، آنها هنوز قادر نیستند، هواپیماهایی را که برای گروه‌های تروریستی در سوریه و عراق و آفریقا تجهیزات می‌آورند را رصد و شناسایی کنند؟ چگونه حساب‌های بانکی گروه‌های تروریستی مثل القاعده، داعش و الشباب فعال است و آنها نمی‌توانند آنها را مسدود یا کنترل کنند؟

وی ادامه داد: بنابراین نمی‌توان پذیرفت که مسلمانان با مسیحیان یا شیعه با سنی عامل این درگیری‌های خصمانه باشند؛ بلکه ساخته و پرداخته و مورد حمایت برخی کشورهاست که به این وسیله به دنبال تضمین منافع خود هستند.

خاطرنشان می‌شود؛ در پایان این کنفرانس و به صورت رسمی از کتاب “گفتگوی یک مسلمان و یک مسیحی برای صلح” رونمایی شد.

منبع:ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار