تاریخ انتشار :

گفتگو با استاد سیروس برزو محقق شناخته شده علوم فضایی

همه فضانوردان تقریبا به خدامعتقدند اما بسیاری تعریف مشخصی از “سازنده جهان” ندارند

من سال ها بود که تدریس را کنار گذاشته بودم و به عنوان یک روزنامه نگار علمی در مطبوعات فعالیت داشتم. مجله ای به نام “مرز های بیکران فضا” را منتشر می کردم. بعد از فروپاشی شوروی به دیدن نخستین نمایشگاه هوا-فضایی روسیه رفتم و با دانشجویان و استادان زبان فارسی در روسیه آشنا شدم

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو از مژده دلیرشارمی /همه ما تقریبا در مورد فضا نوردان اطلاعات نصف و نیمه ای داریم خصوصا فضا نوردان شوروی سابق که در رقابت با بلوک غرب فعالیتهای سنگینی داشتند، چه اینکه انتظار از یک دانشمند علوم فضایی شوروی، منتطبق بر بی خدایی و عدم اعتقاد به خالق است، این موضوع بهانه ای شد تا از سوی سایت رهیافتگان با یکی از شخصیتهای ایرانی که سالها در روسیه زندگی کرده و در مبحث دانش فضایی و فضانوردان فعالیت های گسترده ای داشته گفتگو کنیم. استاد سیروس بروز در راستای همین علاقه مندی هایش با فضانوردان مختلف تعاملات گسترده ای داشته است.

رهیافتگان: شما در ایران معلم بودید و علاقه مند به آموزش دادن، چه شد که تصمیم گرفتین به روسیه بروید و هدف اولیه از این سفر چه بود؟

من سال ها بود که تدریس را کنار گذاشته بودم و به عنوان یک روزنامه نگار علمی در مطبوعات فعالیت داشتم. مجله ای به نام “مرز های بیکران فضا” را منتشر می کردم. بعد از فروپاشی شوروی به دیدن نخستین نمایشگاه هوا-فضایی روسیه رفتم و با دانشجویان و استادان زبان فارسی در روسیه آشنا شدم. بعد از چند سفر به روسیه و به دنبال برخی مشکلات در انتشار ماهنامه فضا، تصمیم گرفتم به روسیه بروم و در زمینه ترویج زبان فارسی فعالیت کنم و البته در کنار آن خودم را به فضانوردان که عاشقانه دوستشان داشتم نزدیک تر کنم.

رهیافتگان: در آن زمان وضع اسلام و فرهنگی روسیه رو چطور دیدید و چه دغدغه‌ای باعث شد در این کشور بمانید؟

البته من در سال های اول نه زبان روسی می دانستم و نه می توانستم با مردم ارتباط برقرار کنم. اما بتدریج که با روس ها بیشتر آشنا شدم متوجه شدم بر خلاف تبلیغاتی که از قدیم می شد، اکثرآنها مردمی خوب و مقید به اصول انسانی هستند. علاقمندی دانشجویان به زبان فارسی از انگیزه های اساسی من برای ماندن در روسیه شد. البته در آن زمان من نگاه مستقیمی به وضعیت مسلمانان نداشتم.

رهیافتگان: درباره علاقه مندی به بحث علوم فضایی برایمان بیشتر بگویید؟

از دوران کودکی عاشق فضانوردی بودم و در این زمینه کار می کردم. سال های سال برای ترویج فضانوردی کار کرده ام نخستین نمایشگاه عکس های مجموعه فضایی را در سن ۱۷-۱۸ سالگی برگزار کردم.

رهیافتگان: چه شد که به شهر اوفا آمدید و چه زمینه ای در اوفا باعث شد از نظری اسلامی آنجا را نیازمند کار و فعالیت بیشتر ببینید؟

بعد از تدریس در مسکو و آستراخان، از طرف رایزنی فرهنگی مامور آموزش زبان فارسی در اوفا شدم و می توانم بگویم برای نخستین بار بطور مستقیم با مسلمانان روسیه آشنا شدم. در حوزه علمی مریم سلطانوا به کار آموزش فارسی و خوشنویسی مشغول شدم و همین ارتباط مرا علاقمندتر کرد تا بیشتر به مسلمانان کمک کنم.

رهیافتگان: برخورد مسئولین به فعالیت های مختلف شما چه بود و چه حمایتی ازتون انجام شد؟

در مجموع اکثر مسئولان تصور کاملا معکوسی دارند. تصور می کنند انجام وظیفه شان، کمک به من است و به همین دلیل با منت حاضر به کمک در زمینه ترویج زبان فارسی، خوشنویسی و یا معرفی ایران در اوفا می شوند.

رهیافتگان: به نظر شما الان بعد از گذشت سال ها وضع اسلام و تبلیغ اسلام در روسیه به ویژه اوفا چه تغییری کرده و چه نقاط ضعف و قوتی الان وجود داره؟

به سهم خودم با تمام قوا تلاش کردم اما همانطور که گفتم متاسفانه مسئولان با نگاه طلبکارانه، آنگونه که باید و شاید گام های لازم را در این منطقه بر نمی دارند. البته مردم و مسئولان باشقیرستان بسیار علاقمند هستند.

رهیافتگان: پیشنهادشما برای ادامه و آینده کار تبلیغاتی و فرهنگی در روسیه چیست؟

پیشنهاد من نمی تواند تاثیری داشته باشد. من بارها و بارها پیشنهادهایم را شفاهی و کتبی به مسئولان اعلام کردم. اما گوش شنوایی در دستگاه فرهنگی ما نیست.

رهیافتگان: میتوانید یکی از خاطرات تان از برخورد مردم روسیه درباره اسلام و ایران رو تعریف کنید؟

خاطرات بسیار است. در باشقیرستان بار ها و بار ها شاهد برخورد بسیار گرم مردم و مسئولان بوده ام. برخی حتی خودشان را ایرانی نژاد می دانند.

رهیافتگان: تصور و تفکر مردم روسیه درباره مردم ایران چه بوده و هست؟

متاسفانه در این مورد هم دستگاه فرهنگی ما بسیار ضعیف عمل کرده و نتوانسته آنطور که باید و شاید ایران را به مردم روسیه بشناساند . دلیل اصلی آن نبود راهبرد مشخص است. هر رایزنی که به روسیه آمده نقطه ضعف و نقطه قوت هایی داشته اما یک مطلب در مورد همه آنها صادق است: همه خود محور بوده اند و راه نفر قبلی را ادامه نداده اند. البته دلیل اصلی اش هم همان نبود راهبرد و در مواردی خود رایی و حتی نداشتن انگیزه های ملی بوده است.

رهیافتگان: بحث شیعه و سنی در روسیه چه قدر مطرح است و بهترین روش برخورد با مخالفان رو چه میبینید؟

به نظر من به میان کشیدن بحث شیعه و سنی، نقشه دشمن است. این امر باعث دور شدن مردم مسلمان روسیه و ایران می شود. طرح این مسایل از سوی دوستان نادان و دشمنانان دانا دنبال می شود. ما در حال حاضر با بسیاری از اقوام و ملل دیگر بدون توجه به تفاوت مذهبی همراه هستیم. مسلمانان باید از  مسایل اختلاف برانگیز خودداری کنند.

رهیافتگان: چه شد که به برنامه تلویزونی عصر رفتید؟

اصلا قرار نبود من در برنامه عصر شرکت کنم. قرار بود با آقای محمد گالیموف، روحانی مسجد اخلاص واقع در اوفا مصاحبه شود، اما وقتی آقای طالب زاده درد دل های مرا در مورد بی تفاوتی ها به عشق و علاقه مسلمانان و مردم باشقیر شنید، محور مصاحبه عوض شد.

رهیافتگان: بعد از برنامه عصر چه اتفاقاتی مثبت یا منفی در مسائلی که مطرح کردید افتاد؟

بعد از این مصاحبه، دهها نفر و موسسه و ارگان مرا دعوت کردند و در مورد کمک به مسلمانان روسیه وعده و عید دادند اما در عمل هیچ.

رهیافتگان: بعد از برنامه عصر یکی از مسولین برنامه که از مسولین کشوری هم هست در جایی گفته بود ما داریم روسیه رو فتح می کنیم و در روسیه دارن همه شیعه میشوند نظر شما در مورد این اظهار نظر چیست؟

حرف مثل بسیاری از دیگر حرف ها تنها شعار بوده. اصولا چنین نگاهی همانطور که قبلا هم گفتم کاملا اشتباه و ساده نگری است. مردم روسیه، بویژه مسلمانان، پایبندی های خاص به اعتقادات دینی خود دارند و صحبت از شیعه شدن آنها ساده نگری است. ضمن این که اصولا نیازی هم به این کار نیست.


رهیافتگان: وضعیت پیشرفتهای ایران در بحث هوافضا را چطور دیدید؟

در سال های اخیر نمی توانم بگویم رکود داشته ایم، بلکه متاسفانه باید عرض کنم کلا در انجماد هستیم.

رهیافتگان: به نظرتان چرا ایران و روسیه با هم ماهواره به فضا نمی‌فرستند?

این مطلب نیاز به بحث طولانی دارد.

رهیافتگان: تا بحال کسی از طریق شما مسلمان یا شیعه شده؟

خیر؛ چون اصولا اعتقادی به تغییر بنیان های اعتقادی دیگران ندارم و معتقدم اگر ما برادری اهل سنت داشته باشیم که اسلام واقعی را بشناسد نیاز نیست تلاش کنیم شیعه شود.

رهیافتگان: وضعیت ترجمه های موجود در روسیه را چطور دیدید؟

بجز انتشارات صدرا که در مسکو فعالیت داد و مترجمین بسیار توانایی دارد، ترجمه خوبی را ندیده و نشنیده ام. معمولا آنچه در ایران ترجمه شده، مشکلات متعدد دارد.

رهیافتگان: یه نظر شما نقطه ضعف و نقطه قوت ما در بحث تبلیغی در روسیه چیست؟

من نقطه قوتی ندیده ام. مسئولان فرهنگی ما در روسیه خود را محور پرگار می بینند و اصولا حاضر نیستند کوچکترین انتقادی بشنوند. نداشتن راهبرد، خودمحوری و کار در محدوده زمان ماموریت و به فراموشی سپردن وظیفه تاریخی بعد از اتمام ماموریت در روسیه رمز شکست فرهنگی ما در این کشور است.

رهیافتگان: به نظرتان چرا ایران نتوانست تورهای گردشگری روسیه که به ترکیه می رفتند را به خود جذب کند؟

آیا ما دارای امکانات گردشگری مناسب در ایران هستیم؟ آیا توانسته ایم مردم روسیه را با ایران آشنا کنیم؟ آیا اصولا مدیران فرهنگی ما در روسیه جز روزمرگی به فکر دیگری هستند؟ خلاصه پاسخ به همه سوالات در یک جمله است: انسان به کاری که می کند عاشق باشد و ایمان داشته باشد. این دردی است که متاسفانه کمتر مدیری دارد و رمز عقب ماندگی ها در همین دوکلمه است: عشق و اعتقاد.

رهیافتگان: بعد از فروپاشی شوروی شما با فضانوردان زیادی از روسیه ارتباط، داشتید اینها در مورد خدا و کائنات نظرات جالبی هم داشتند؟

نظر مثبت دارند و حتی می گویند در دوران شوروی هم بی خدایی نظر برخی از هیئت حاکمه بود نه همه آنها، چه رسد به مردم.

پاول پاپویچ می گفت “در دوران سفرم به فضا وقتی از دریچه ایستگاه فضایی به عظمت کیهان نگاه کردم با خودم گفتم این ایستگاه ۱۵ متری را هزاران نفر ساخته اند و صد ها نفر آن را هر لحظه زیر نظر دارند پس چگونه ممکن است این جهان به این عظمت نه سازنده داشته باشد و نه کنترل کننده و درک کردم حتما خدایی وجود دارد”. مشابه این نظر را از خیلی از فضانوردان شنیده ام.

رهیافتگان: یک فضا نورد افغانی هم داریم که به عنوان فضانورد مسلمان به فضا رفته بود او الان چه میکند؟

عبدالاحد مومند الان در آلمان زندگی می کند.

رهیافتگان: در میان فضانوردان چقدر خدا باوری وجود دارد؟

همه آنها تقریبا معتقدند اما بسیاری تعریف مشخصی از “سازنده جهان” ندارند.

رهیافتگان: الان فضا نورد مسلمان در روسیه داریم؟

در حال حاضر نمی دانم اما افرادی مثل شاریپف، مانارف و غیره داشته ایم.

رهیافتگان: تشکر از زمانی که برامون گذاشتید.

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار