تاریخ انتشار :

سامر فهد بنيان گذار سايت

سایت و اپلیکیشن ازدواج اسلامی در آلمان

برای مسلمانانی که در آلمان زندگی می کنند شاید پیدا کردن همسر مناسب و تشکیل خانواده به راحتی میسر نباشد. اغلب جوانان مسلمان که به اصول پایبند هستند در آلمان در انتخاب همسر با مشکلاتی رو به رو می شوند.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان اینترنت نقش بسیار مهمی در زندگی بشر امروز ایفا می کند. پیدا کردن همسر از طریق فضای مجازی میتواند یکی از کاربردهای مثبت این تکنولوژی محسوب شود، به شرطی که به درستی از آن استفاده شود. برای مسلمانانی که در آلمان زندگی می کنند شاید پیدا کردن همسر مناسب و تشکیل خانواده به راحتی (نسبت به زندگی در یک کشور اسلامی) میسر نباشد. اغلب جوانان مسلمان که به اصول پایبند هستند در  آلمان در انتخاب همسر با مشکلاتی رو به رو می شوند. گزارش زیر راجع به ازدواج جوانانی است که آشنایی آن ها از طریق اپلیکیشنی صورت می گیرد که مخصوص آشنایی جوانان مسلمان، البته با رعایت احکام اسلام، طراحی شده است.

دختر جوانی با نام عالیا که حدود سی سال سن دارد و در آلمان زندگی می کند، مجرد است و دنبال شریک مناسبی برای خود میگردد. خواهر او زینب که او نیز بیست و نه ساله می باشد مایل به ازدواج است. عالیا و زینب هردو در خانواده ای ثروتمند متولد شده اند و خانواده آنان از اقشار پر درآمد مصر هستند. آنان در بهترین مدارس درس خوانده اند و بهترین لباس ها را برای  خود خریداری می کنند. آنان سالیان درازی از عمر خود را در آمریکا و یا ترکیه گذرانده اند و هم اکنون در آلمان سکونت دارند. این گونه نقل مکان ها خود موضوع را پیچیده تر می کند؛ اینکه با وجود نقل مکان های فراوان خانواده های اقلیت های مذهبی قادر باشند فرهنگ و مذهب خود را حفظ کنند و در پی آن باشد تا آن را همان گونه که تا به امروز بوده به نسل های بعد از خود انتقال بدهند.

حدود یک سالی از اقامت این دو خواهر در آلمان میگذرد، صحبت از وب سایتی می شود که جوانان مسلمانی که تمایل به تشکیل خانواده دارند میتوانند در آن ثبت نام کنند. (برای این وب سایت اپلیکیشنی هم مخصوص تلفن های همراه هوشمند طراحی شده است.) زینب میگوید در این وب سایت می توان به راحتی مشخصات افراد را مشاهده کرد و کنترل نمود که آیا با معیارهای در نظر گرفته شده همخوانی دارد یا خیر؟ در صورت تمایل می توان آن فرد را از پروفایل شخصی پاک کرد که این اتفاق نشان از عدم تمایل برای مشاهده ی مجدد آن فرد دارد. اما اگر فرد مناسب با شرایط مد نظر باشد، سعی می شود در ابتدا یک قرار ملاقات جهت آشنایی اولیه گذاشته شود سپس افراد به خانواده های یکدیگر معرفی شوند آنگاه این رابطه بر اساس فرهنگ ادامه پیدا کند. زینب می گوید چون نیت اصلی ازدواج است پس یک قرار کوتاه کمک می کند تا در دنیای واقعی با شریک زندگی خود آشنا شویم و گمان نمی کنم این موضوع از نظر شرعی ایرادی داشته باشد.

سکینه  مونیر مادر این دو دختر نظری متفاوت دارد. او می گوید زیاد موافق این نوع آشنایی ها نیست، «چراکه ما نمیدانیم در فضای مجازی چه میگذرد و شاید فردی با اطلاعات غیر واقعی در این سایت عضو باشد». او میگود ما نمی توانیم با اطمینان به فرهنگ و اعتقادات واقعی فرد و حتی خانواده او پی ببریم. مادر این دو دختر در ادامه میگوید بعد از این که دختران من موضوع ازدواج  مسلمانان را از طریق اینترنت را مطرح کردند، من به قرآن رجوع کردم. مطلبی را نیافتم که به واسطه ی آن بتوان ثابت کرد این موضوع میتواند با شرع در تضاد باشد یا خیر. برای اطمینان بیشتر کتاب ازدواج از غزالی را نیز مطالعه کردم. او می گوید با وجود مخالفت من اما میدانم دختران من شرع را به خوبی می شناسد و به آن عمل میکند و من به آن ها اعتماد کامل دارم.

کتاب ازدواج اثر غزالی از چگونگی انتخاب همسر، ازدواج و تشکیل خانواده سخن می گوید. در این کتاب راجع به حقوق زنان در اسلام، چگونگی ازدواج آن ها و حتی زمان ازدواج توضیحاتی داده شده؛ در این کتاب به این نکته اشاره شده که زنان در انتخاب همسر آزادی انتخاب دارند. آنان تصمیم می گیرند با چه کسی ازدواج کنند و حتی آمده بدون رضایت زنان، عقد ازدواج مشروعیتی ندارد.

در اسلام آمده است که به واسطه ی ازدواج است که دین کامل می شود بنابراین ازدواج از دیدگاه مسلمانان امر مهمی است. بنابراین مادامی که سن جوانان علل الخصوص دختران جوان بالا می رود، فشارها از سوی خانواده برای ازدواج سریع تر افزایش می یابد. این فشار بر روی دختران بیشتر است زیرا خانواده ها اعتقاد دارند که این دختران با افزایش سن فرصت های ازدواج را از دست می دهند. عالیا می گوید من دوست دارم در زندگی پیشرفت کنم؛ کار و درآمد مناسبی داشته باشم اما وقتی خانواده من اصرار به ازدواج هر چه سریع تر من دارند در نتیجه من نیز به نوعی تحت فشار قرار میگیرم که حتماً و هرچه زودتر باید ازدواج کنم.

در مورد ازدواج میان برخی خانواده های سنتی مسلمان معمولا دو بحث جهت توجیح فشار بر جوانان بمنظور ازدواج مطرح می باشد. یکی بحث تکمیل ایمان و دیگری ترس از بدگویی دیگران. طراحی این اپلیکیشن ها در میان جوانان مسلمان از جهتی نشان از تاثیر این نوع فشارها بر آنان دارد و از جهت دیگر نشان دهنده ی نوعی پایبندی به مذهب و فرهنگ است که چگونه جوانان مسلمان در کشور های غربی می کوشند تا برای ازدواج و تشکیل خانواده با انتخابی درست مانع تغییر مذهب و فرهنگ خود شوند.

سامر فهد بنیان گذار سایت و اپلیکیشن ازدواج اسلامی در آلمان، خود با همسر خود از طریق اینگونه وب سایت ها آشنا شده است. او میگوید بسیار جالب بود زیرا من اصلاً قصد نداشتم اینگونه ازدواج کنم. اما یکی از دوستانم آنقدر اصرار کرد تا من در سایتی ثبت نام کردم و از این طریق با همسر خود آشنا شدم. همسر فهد میگوید: برای من بسیار مهم بود با فردی ازدواج کنم که کاملا با شرع و فرهنگ ما آشنا باشد. من سامر را در فضای مجازی دیدم و او را با یک سوال شرعی آزمایش کردم و فهمیدم که او واقعاً اعتقاد قلبی دارد. آنان حدود چهار سال است که ازدواج کرده اند. هر دوی آنها از خانواده های بسیار معتقد و مذهبی به شمار میروند که بسیار به فرهنگ خود نیز پایبند می باشند.  همسر فهد درباره نحوه ی اطلاع به خانواده توضیح میدهد که او اول به مادر خود همه چیز را گفته اما هنوز نمی داند که  پدرش از کل ماجرای آشنایی اش با فهد مطلع است یا خیر. او می گوید زمانیکه مادرش از نحوه ی آشنایی او با همسرش مطلع شده به کنایه به او گفته آیا جای دیگری برای انتخاب همسر وجود نداشته است؟!

فهد می گوید: با وجود تمام تردیدها و شبهاتی که از سوی خانواده ها وجود دارد باید پذیرفت که امروزه اینترنت می تواند نقش بسیار مهمی در پیدا کردن شریک مناسب داشته باشد. افراد میتوانند در آرامش پروفایل فرد مورد نظر را بررسی کنند، این هیچ حکم شرعی را زیر پا نمی گذارد. و این به آن معنا نیست که دختر و پسری در یک مکان تنها هستند. بنابراین مادران هم گاهاً با آن مخالفتی نمی کنند و در اصل تاکید نمی کنند اینترنت حرام است یا حلال،  آنها این موضوع را به پروردگار واگذار می کنند. اما معمولاً این موضوع را از پدر خانواده پنهان می کنند.

فهد معتقد است این اپلیکیشن به زنان اجازه می دهد آنان نیز بتوانند راحت تر فرد مود نظر خود را انتخاب کنند زیرا در فرهنگ ما دختران و زنان باید منتظر بمانند تا کسی به خواستگاری آنان برود. اما در اینجا آنان نیز می توانند آزادی عمل داشته باشند و خود فردی را که با معیار های آنان همخوانی دارد بیابند. حدود ٢٠٠٠٠ کاربر در این سایت و اپلیکیشن ثبت نام کرده اند. او می گوید این سایت تنها مشخصات فردی اعضا را نشان نمی دهد بلکه اطلاعاتی نیز درمورد اعتقادات فردی آنان به اشتراک می گذارد.

فهد در ادامه می گوید: حدود ٨٠٪ از کاربرانش سنی مذهب هستند که در حال حاضر جزء بیشترین طرفداران محسوب می شوند. شیعیان با ١٠٪؜ جزء دومین دسته از مخاطبان می باشند و سایر فرقه های اسلامی نیز هم هرکدام با آمارهای کمتر در جایگاه های پایین تر استفاده از این فضا قرار دارند.

تعیین کردن گرایشات مذهبی در این سایت به اعضا کمک می کند تا با دیدی وسیع تر شریک خود را انتخاب کنند. به گفته ی طراح این سایت، انتخاب همسر به این روش به این معنی نیست که جوانان آزادند تا بدون دخالت خانواده برای سرنوشت خود تصمیم گیری کنند بلکه این تنها روشی کمک کننده است تا در جوامع غربی همچون آلمان که دسترسی به افراد با تفکرات و فرهنگ نزدیک به یکدیگر تا حدودی محدود می شود، فرد قادر باشد راحت تر شریک زندگی خود را انتخاب و به خانواده معرفی کند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


  1. Humayoon گفت:

    خانم مسلمان باشد باقره باشد سن وی ۳۰ یا کم زیاد باشد از کشوری های اسلامی باشد

  2. حسن گفت:

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام ودرود خداوندمتعال بر پیامبر گرامی اسلام واهل بیت پاک مظلوم معصوم وغریبش عشق واژه وکلمه مقدس زیبا وآسمانیست.
    ازدواج سنت حسنه پیامبر گرامی اسلام حضرت محمدبن عبدالله صلی الله وعلیه وآله وسلم است …
    پس لازم است که در این موضوع که یک امر مهم وتاثیر گذار دز زندگی وآینده هر فردی ایفا می کند تنها از روی احساس سرزده عجولانه و یا از روی هوا وهوس وزودگذر وسطحی نباشد …
    چرا که ازدواج که همان پیوند مقدس وآسمانی که میان دو شخص شکل می گیرد باید باعشق وعلاقه هر دو طرف به یکدیگر صورت بپذیرد.
    البته بنظر بنده حقیر زندگی که در قلوب وایمان هر دو طرف اول عشق به خداوند متعال و چهارده معصوم علیهم السلام و امام حی وحاضر وغائب از نظر ما گنهکاران گل نرگس یوسف حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حضرت بقیه الله الاعظم روحی ارواحنا له الفدا وانتظار به معنای واقعی وحقیقی برای آن امام بزرگوار مظلوم غریب ومعصوم باشد .وسعی وتلاش کنیم وبکوشیم تا باپرهیز ودوری از گناه وترک محرمات قلب ودل مبارک ونازنین امام عصر حضرت امام مهدی علیه السلام را نرنجانیم وآزرده خاطر نکنیم.
    ازدواج وتشکیل دادن یک خانواده سالم یک امر بسیار مهم ونقش کاملا تعیین کننده ای در آینده وسرنوشت ومسیر زندگی هر فردی ایجاد می کند .
    وقتی دونفر واقعا مصمم اندکه درزندگیشان به یک مرحله ای رسیده اند ودرخودشان این احساس وباور را می بینند که تمام شرایط ازدواج وتشکیل یک خانواده را از لحاظ عقلانی عاطفی و…دارند ومی توانند برای یک زندگی مشترک وعاشقانه توام باعشقی پاک خالص صادق و واقعی گام بردارند پس در وحله اول ودرنخستین دیدارآغازین یک رابطه وپیوند پاک وقدس وسنت حسنه پیامبر گرامی اسلام تلاش کنند هیچگاه بافریب ودروغ سعی در زیبا جلوه دادن وتوصیف وخصوصیات وویژگیهایی از خودشان وتظاهر ووانمود کردن به چیزها وداشته هایی از خودشان نکنند که هیچگاه تاقبل از اقدام برای ازدواج وآشنایی اولیه بایکدیگر صاحب هیچکدام از آنها نبودند …
    چراکه شرط دوام استوار ورمزماندگاری یک زندگی واقعا عاشقانه وخالصانه صداقت داشتن وروراست بودن بدون ریا وتظاهر هر دو شخص در بیان خصوصیات خودشان است.
    چون زندگی همراه باعشقی واقعی وپایبندبودن ووفای به عهد وپیمان زیباست …
    پس سعی وتلاش وحرکت کنیم به سمت وسوی عاشقانه زندگی کردن وعشقمان رااین هدیه وموهبت ونعمت بزرگ الهی از طرف خداوند رحمان ورحیم را به تمام انسانها هدیه کنیم …
    چراکه درجسم روح وقلب یک عاشق ومجنون واقعی نسبت به معشوق لیلی ومحبوبش باید عشقی خالص و پاک نهفته باشد و نباید هیچ جایی در قلبش برای خیانت کینه نفرت ودیگر خصائل ضد انسانی وجود داشته باشد…
    باآرزوی خوشبختی وسعادت روز افزون شما عزیزان وسروران عزیز محترم وگرامی
    وانشاالله به امید آن صبح امید روشن زیبا وسبزی که تمام انسانها وجامعه بشری ارزش مقام وجایگاه یک زن وبانوی محترم رابا تمام وجودشان بچشند درک ولمس کنند وببینند .
    مسئله ای که متاسفانه کمتر در برخورد و احترام به تمام حق وحقوقات یک زن طبق شرع ودین مبین ومقدس اسلام خصوصا در جهان کنونی شاهد آن هستیم وبطور کلی وباکمال تاسف وشرمندگی دیدگاه خصوصا دولتها وحاکمیت فاسد آنها در کشورهای غربی وعربی نگاه کالا بودن و جنسی رادارند… انشاالله به امید آن روز که تمام جهان تحت یک حاکمیت ویک دین یعنی اسلام ناب وحقیقی تحت رهبری حضرت امام مهدی ارواحنا روحی له الفدا قرار بگیرد …
    ای ابر اگر ازخانه آن یار گذشتی
    باگریه بزن بوسه به جای همه ما
    چشم آلوده کجا ٬ دیدن دلدارکجا
    دل سرگشته کجا وصف رخ یارکجا
    قصه ی عشق من وزلف تودیدن دارد
    نرگس مست کجا همدمی خارکجا
    برای سلامتی و رفع موانع فرج وظهور حضرت اباصالح المهدی علیه السلام صلوات
    یا علی درپناه خداوند متعال و التماس دعا
    اللهم عجل لولیک الفرج

  3. احمد گفت:

    بسیار خوب

  4. احمد گفت:

    بسیار خوب وعالی است

آخرین اخبار