تاریخ انتشار :

ایرلند

افزایش رشد جمعیت اسلامی در ایرلند

پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۲۰ شمار مسلمانان ایرلند به ۱۰۰ هزار نفر برسد و با توجه به شرایط افزایش رشد جمعیت اسلامی و مهاجرت مسلمانان به ایرلند انتظار می رود که اسلام تبدیل به دومین دین بزرگ در این کشور شود.

   به گزارش سایت رهیافته (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)کشور ایرلند با ریشه ای کاملا کاتولیک ده ها هزار مسلمان را در خود جای داده است و به این ترتیب این کشور یکی از پذیراترین کشورهای اروپایی نسبت به حضور مسلمانان است، در حالی که مسلمانان ایرلند در مقایسه با سایر کشورهای غربی کمتر از ابرهای سیاه اسلام هراسی و تبعیض نژادی رنج می برند.

پیش بینی می شود که  تا سال ۲۰۲۰ شمار مسلمانان ایرلند به ۱۰۰ هزار نفر برسد و با توجه به شرایط افزایش رشد جمعیت اسلامی و مهاجرت مسلمانان به ایرلند انتظار می رود که اسلام تبدیل به دومین دین بزرگ در این کشور شود.

در حال حاضر دومین مذهب بزرگ در ایرلند،ارتودکس است و دلیل آن مهاجرت مسیحیان از کشورهای بلوک شوروی سابق است.

در سال ۱۹۹۱ تنها یک دهم درصد از جمعیت ایرلند را مسلمانان تشکیل می دادند و این میزان تا سال ۲۰۱۱ به یک درصد افزایش پیدا کرد.در این سال جمعیت مسلمان ایرلند ۴۹ هزار و ۲۰۴ نفر بود.

براساس مطالعات انجام شده از سوی کمیسیون اروپا درباره تبعیض نژادی در این اتحادیه که در سال ۲۰۱۲ منتشر شد ۷۹ درصد از ایرلندی ها با موضوع نژادپرستی که عمدتا برپایه انزجار از مذاهب دیگر و بر پایه تعصبات است ، مخالف هستند در حالی که ۶۶ درصد فرانسوی ها نسبت به مسلمانان نظر خوشایندی ندارند.
به گفته «الیویر اسشاربرودت» ، مدرس دانشگاه «کورک»،اسلام ،مسلمانان و باورهایشان به خوبی در ایرلند جا افتاده اند و زمانی که صحبت از جمعیت شناسی و تفاوت های فرهنگی در ایرلند به میان می آید هرگز موضوعی با این مضمون که مسلمانان خطرساز یا عامل تهدیدکننده جامعه هستند، مطرح نمی شود.

افزایش جمعیت مسلمانان ایرلند منجر به تصمیم آنها برای ساخت بزرگ ترین مسجد این کشور در شهر «دوبلین» شده است.

این مسجد که ۵۰ میلیون دلار هزیه ساخت آن شده است ظرفیت پذیرایی از سه هزار نمازگزار را دارد.مرکز فرهنگی اسلامی در «کلانسکی» واقع در جنوب «دوبلین» قرار است نماد اصلی اسلام در ایرلند باشد.

این در حالی است که ایرلند از گسترش روزافزون جامعه اسلامی در این کشور استقبال می کند.مرکز فرهنگی اسلامی ایرلند جایی است که «لئو واردکار» نخست وزیر این کشور ژوئن گذشته برای جشن پایان ماه مبارک رمضان به آنجا رفت.

«مایکل هیگینز» ،رئیس جمهوری ایرلند نیز در دومین بازدید خود از مرکز فرهنگی اسلامی دوبلین در نوامبر سال ۲۰۱۶ میلادی به مناسبت بیستمین سالگرد تاسیس این مرکز از جامعه مسلمانان برای نقش مهمی که در این دو دهه برای مشارکت مسلمانان در جامعه ملی و اجتماعی ایفا کرده اند،تشکر و قدردانی کرد.

همچنین در برنامه های بیستمین سالگرد تاسیس مرکز فرهنگی اسلامی ایرلند ،«میرزا السایق»،معاون موسسه «المختوم» که بودجا ساخت این مرکز را تامین کرده بود از بازدید «مری مک آلیس» رئیس جمهوری سابق ایرلند از این مرکز یاد کرد.

«دیوید استانتون» وزیر دادگستری ایرلند هم که در این مراسم شرکت داشت،مرکز فرهنگی اسلامی دوبلین را به خاطر پیدا کردن راه های جدیدی برای شکوفایی فرهنگ احترام به تنوع مورد تمجید قرار داد.

این مرکز در نوامبر سال ۱۹۹۶ توسط مری رابینسون، رییس جمهور سابق افتتاح شد.مرکز فرهنگی اسلامی دوبلین که پنج هزار متر مربع مساحت دارد یکی از بزرگ ترین مراکز اسلامی در اروپا است که شامل یک مسجد با ظرفیت پذیرایی از بیش از یک هزار و ۷۰۰ نمازگزار است.

این مرکز دارای مدرسه ملی مسلمانان، سالن ورزشی، کتابخانه، سالن نمایشگاه، مرکز اطلاع رسانی، دفاتر، آموزش و پرورش و مرکز اجتماعی، یک فروشگاه، یک رستوران، هشت آپارتمان و یک اتاق مهمانی است.

این مرکز که که معماران موسسه «مایکل کالینز و همکاران» آن را طراحی کرده اند،جایزه موسسه معماران ایرلند را در سال ۱۹۹۷ میلادی از آن خود کرد.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار