تاریخ انتشار :

پیشینه ورود اسلام به روسیه به قرن هشتم قمری بازمی گردد

اسلام، دومین دین بزرگ در روسیه

سال گذشته نماز عید سعید فطر در مسکو به امامت راویل عین الدین، رئیس شورای مفتی های روسیه برگزار شد. در نماز عید سعید فطر مسکو، حدود ۳۰ هزار نفر شرکت داشتند که بیش از ۲۰ هزار نفر آنها در اطراف مسجد، نماز عید را اقامه کردند

 

9d5913f8f190af9c3ee4d54be09c2d8f

 

به گزارش رهیافتگان: سال گذشته نماز عید سعید فطر در مسکو به امامت راویل عین الدین، رئیس شورای مفتی های روسیه برگزار شد. در نماز عید سعید فطر مسکو، حدود ۳۰ هزار نفر شرکت داشتند که بیش از ۲۰ هزار نفر آنها در اطراف مسجد، نماز عید را اقامه کردند. همچنین مراسم تجلیل از عید فطر در مناطق تاتارستان، باشقردستان، جمهوری های خودمختار چچن و داغستان و نیز در شهرهای مسکو و سن پترزبورگ برگزار شد.
گفته می شود مسلمانان مسکو در هر یک از مراسم و اعیاد اسلامی مانند عید فطر و قربان با کمبود مسجد مواجه هستند و بالاجبار نماز این اعیاد را در خیابان اقامه می کنند. این در حالی است که دولت مسکو به مسلمانان اجازه ساخت مسجد را نمی دهد، اما در عوض مجوز ساخت ۲۰۰ کلیسای جدید در این شهر را صادر کرده است. تنها در شهر مسکو دو میلیون مسلمان زندگی می کنند، اما شهردار مسکو به مسلمانان هشدار داده است برای ساخت مسجد در این شهر هیچ مجوزی صادر نخواهد شد. با این حال، مقامات بلندپایه روسیه نسبت به دین اسلام احترام خاصی قائل هستند. سال گذشته ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در پیام خود گفت مسلمانان روسیه سهم منحصربه فردی در تربیت جوانان و پیشبرد گفت وگوها میان مذاهب دارند. او در عین حال حمایت خود را از مسلمانان مقیم روسیه اعلام کرد. از سوی دیگر دیمیتری مدودف، نخست وزیر روسیه اعلام کرد اسلام بخش جدایی ناپذیر میراث اقوام و ملت های ساکن روسیه است.
دومین دین بزرگ
واقعیت این است که اسلام دومین دین بزرگ جمهوری فدراتیو روسیه به شمار می رود. پیشینه ورود اسلام به روسیه به قرن هشتم قمری بازمی گردد و نتیجه آن هم اکنون جمعیت حدود ۲۵ میلیونی مسلمانان در روسیه فعلی است.
بیشتر مسلمانان در مناطقی بین دریای سیاه و دریای خزر زندگی می کنند: اورال، اطراف رود ولگا در سیبری و قفقاز شمالی. پرجمعیت ترین گروه آنها تاتارها هستند. ۹ جمهوری مسلمان نشین بخشی از فدراسیون روسیه را تشکیل می دهد و اسلام در روسیه عمیقا ریشه در تاریخ این کشور دارد.
حضور اسلام در روسیه پس از سال ۱۵۵۲ میلادی گسترش یافت. فتوحات روسیه در سده ۱۸ و ۱۹ میلادی در شمال ناحیه قفقاز سبب شد بسیاری از مسلمانان داغستان، چچن، اینگوش و استان های دیگر به روسیه بپیوندند. فتح چرکس و آبخاز باعث شد مردم این نواحی به مکان های دیگر مهاجرت کنند. پس از تصرف ناحیه شمالی قفقاز از سوی امپراتوری روسیه و فتح شمال قفقاز ایالت های مستقل آسیای میانه و آذربایجان نیز که مسلمان نشین بودند به روسیه پیوستند. قرآن برای اولین بار سال ۱۸۰۱ در روسیه چاپ و منتشر شد.
پس از انقلاب ۱۹۱۷ روسیه، وضع مسلمانان روسیه به طور کلی تغییر یافت. با استقرار دولت سوسیالیستی در شوروی، مبارزه قاطعانه ای با دین شروع شد. در سراسر کشور مدارس دینی تعطیل شد و اصل تربیت غیردینی کردن کودکان، اساس برنامه های آموزشی مدارس را تشکیل داد. در زمان حاکمیت کمونیست ها اسلام نیز مانند ادیان دیگر سرکوب شد تا جایی که بسیاری از مساجد مانند بسیاری از کلیساها بسته شد. برای نمونه مسجد ماراکانی در قازان تنها مسجدی بود که فعالیت می کرد. اکتبر ۱۹۱۷ در شوروی تعداد ۳۰ هزار مسجد وجود داشت که در ۱۹۴۸ به ۴۱۶ کاهش یافت. بعدها به مرور زمان و با تضعیف قدرت شوروی بخصوص در داخل، فعالیت دینی مسلمانان نیز افزایش یافت، به گونه ای که سال ۱۹۶۸ با وجود این که تنها ۳۱۱ مسجد ثبت شده بود، هزاران مسجد بدون آن که ثبت شوند، فعالیت می کردند. رواج ایدئولوژی کمونیستی رفته رفته مردم را به این باور رساند که حذف دین از زندگی نه تنها کمکی به آنها نمی کند، بلکه کاستی های فراوانی بر جای می گذارد.
بعد از فروپاشی
اولین جلوه های اسلام در سال ۱۹۹۰ پس از فروپاشی شوروی پدیدار شد. تعداد زائران از روسیه به مکه پس از فروپاشی شوروی افزایش پیدا کرد. بنابر آمارهای موجود، سال ۲۰۰۶ بیش از ۱۸ هزار مسلمان زائر روسی از سراسر کشور برای حج عازم عربستان شدند.
سال ۱۹۹۰ نشریات مسلمانان افزایش یافت. همچنین سال ۱۹۹۱ مدرسه فرهنگ اسلامی در مسکو افتتاح شد. امروزه نسخه های چاپ شده قرآن همه جا در روسیه در دسترس مسلمانان است و مساجد در مکان هایی که مسلمانان در آنجا سکونت دارند، ساخته می شوند. بیشتر مسلمان روسیه سنی و فقط ۲ درصد آنها را شیعیان تشکیل می دهند.
مسلمانان در روسیه طبق آمارهای رسمی بیش از ۲۰ میلیون رأی دهنده بالقوه را در بر می گیرند و این واقعیت مهمی است که سیاستمداران نمی توانند آن را نادیده بگیرند. چندی پیش دیمیتری روگوزین رهبر حزب وطن و نماینده مجلس دوما در این باره گفت: «مسلمانان از لحاظ سیاسی بخش فعال جامعه هستند. از این رو ممکن نیست سیاستمداران علاقه مند به سرنوشت این دین در روسیه نباشند.»

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار