تاریخ انتشار :

مجموعه سرودها و پیام های قرآنی کلاس اوّل دبستان

انتشار نرم افزار «اولین گندم»

مجموعه سرودهای و پیام های قرآنی کتاب اوّل دبستان در نرم افزار «اولین گندم» منتشر شد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) اوّلین گندم مجموعه ای است که توسط سُرودستان ، تولید و منتشر شده است . مجموعه سرودها و پیام های قرآنی کلاس اوّل دبستان که همچنین  برای پایه های دیگر قابل استفاده خواهد بود. این مجموعه حاوی یک لوح صوتی و یک لوح تصویری و با صدای  امیرحسین کاکازاده می باشد.

طبق مصوبه ی ۶۷۷ شورای عالی آموزش و پرورش در  ۷/۶/۱۳۸۱ و اهداف برنامه ی درسی آموزش قرآن پایه ی اول ابتدایی دانش آموزان در پایان هر سال اول ابتدایی توانایی های زیر را کسب می کنند :

١- به شنیدن قرائت زیبای سوره های کتاب علاقه نشان می‌دهد.

۲- دوست دارد کتاب قرآن خود را پاکیزه نگه دارد.

۳- با داستان‌های قرآنی کتاب آشنا می‌شود.

۴- بامعنای برخی از عبارات ساده قرآن به زبان کودکانه یا شعر آشنا می شود.

۵- در خواندن آهنگین و جمعی سوره‌های کتاب درسی، مشارکت می‌کند.

۶- با گوش دادن به قرائت آیات قرآن و نگاه‌کردن به عبارات آن‌ها، سوره‌های کتاب درسی را به صورت ساده یا آهنگین می‌خواند.

۷- برخی از کلمات وعبارات ساده قرآنی کتاب را بر اساس سیر سوادآموزی فارسی می خواند.

اما با توجه به خیلی از آمار ها و نظرات معلمان این مقطع، این اهداف محقق نشده و فرد با یک روخوانی ضعیف از پایه اول به پایه های بالاتر می رود.

در این بین امیر حسین کاکازاده با سابقه ۹ سال تدریس در مراکزآموزشی و در مقطع اول دبستان با توجه به نیازنونهالان دغدغه آموزش بهتری را در عرصه قرآنی داشته است.

وی که خود قاری و از کودکی با قرآن مانوس بوده و عضو گروه تواشیح بین المللی «الغدیر» و به عنوان مدیر گروه سُرودستان نیز شناخته می شود.

همچنین سرود از جمله قالب‌های هنری است که از دیرباز تاکنون مورد وثوق آحاد جامعه به خصوص جوانان قرار داشته است و در جاهای مختلفی کاربرد دارد.

مقام معظم رهبری در دیدار با شاعران، یکی از نیازهای امروز را  تولید سرودهای متناسب با زمان برای نشر معارف اسلام دانستند که پیرو منویات رهبر انقلاب، بسیاری از گروه‌های همخوانی و تواشیح به تولید آثار فاخر و ارزشمند دینی و معارفی پرداختند که  امیرحسین کاکازاده قاری خوش‌خوان کشورمان هدایت آن را بر عهده گرفته است و علاوه بر حضور فعال در گروه بین‌المللی تواشیح «الغدیر»، به کمک تعدادی از نوجوانان قرآنی کشورمان به تولید آثار فاخر در زمینه های قرآنی و فرهنگی برای مقاطع پیش دبستانی کرده است.

اوّلین گندم مجموعه ای است که توسط سُرودستان ، تولید و منتشر شده است . مجموعه سرودها و پیام های قرآنی کلاس اوّل دبستان همچنین برای پایه های دیگر قابل استفاده خواهد بود . این مجموعه حاوی یک لوح صوتی و یک لوح تصویری و  با صدای  امیرحسین کاکازاده می باشد.

این جوان  در خصوص توضیح این اثر خود گفت:از کودکی خواندن قرآن را آغاز کردم و از همان  زمان با این کتاب انس و الفت پیدا کردم . پدرم فرهنگی بود و در خانواده ای فرهنگی بزرگ شده ام   و از آنجایی که خودم به این شغل علاقه مند بودم  از سال ۸۷ وارد عرصه تدریس قرآن در مقطع دبستان شدم.

کاکازاده با اشاره به اینکه در مقطع دبستان چندین سال معاون پرورشی بوده ام  ودر حال حاضر آموزگار اول ابتدایی و قرآن را تدریس میکنم، افزود: در این سه سال اخیر تمرکزم در پایه اول بوده وآن را تدریس می کنم  در این بین در کنار شغل شریف معلمی داشته ام نیز علاقه زیادی به همخوانی و سرود داشتم که در زمان نوجوانی هم  گروهی را راه اندازی کردیم و در هرجلسه  قرآن و سرودی را گروهی همخوانی می نمودیم.

وی با تاکید بر اینکه کتاب های ابتدایی در کلاس اول نیازمند به  مکمل آموزشی دارد افزود:  یکی از نقاط قوت کتاب فعلی قرآن اول دبستان ، وجود سرودهای متعددی است که امر آموزش و ارتباط را بهبود بخشیده و چون نونهالان کلاس اولی تازه وارد فضای آموزشی شده اند و تا قبل آن در فضای پیش دبستانی بوده اند بنظرم باید مجموعه ای که معلم بتواند با آن فضای کلاس را تلطیف کند و دانش آموزش ابتدایی بتواند جذب کلاس شود را در اختیارداشته باشد.

این قاری قرآن  با  اشاره به اینکه این گونه وسایل کمک آموزشی باید در دسترس معلمان باشد تصریح کرد: این  ابزار باید در دست معلم باشد تا بتواند فضای کلاس را عوض کند و متاسفانه یکی از  ضعف های کلاس های آموزشی ما عدم ارائه محتوای گرافیکی با ظاهری مطلوب و عدم ارتباط سمعی و بصری کودک با کتاب است.

عضو گروه تواشیح بین المللی الغدیر با اشاره به مجموعه اولین گندم اظهار داشت:در تابستان سال ۹۵ فعالیت رسمی خود را با عنوان سُرودستان آغاز کردیم و طرح و فعالیتی در قالب سرود و همخوانی کودکانه انجام و برای کتاب قرآن کلاس اول تهیه کرده و با همفکری که با دوستان در دفتر تالیف و برنامه ریزی کتب درسی داشتیم تمرکز را برقسمت هایی گذاشتیم که در  مجموعه های دیگرکار نشده و جای خالی آن احساس می شد.

وی با اشاره به اینکه کودک در کلاس اول تازه وارد فضای آموزشی شده است و هیچ سوادی نیز نداشته و همه چیز برایش ناشناخته است و به همین خاطرسخت ارتباط برقرار خواهد کرد افزود: این تخصص مربی و معلم است که کودکان را جذب کند و خودش به تنهایی نمیتواند این کار را انجام دهد در واقع کتاب اول با توجه به اینکه کودکان باسواد نیستند و در سال تحصیلی باسواد میشوند هدفش برمفاهیم قرآن است و پایه های روخوانی را تقویت می نماید که ما در این مجموعه  مبنای اصلی را بر اساس سرود ها و پیام های قرآنی دانسته و در کتاب  نیز کودکان چندین سوره کوچک را نیز آموخته و در اواسط سال تا پایان سال می توانند لوحه خوانی را فرا گیرند .

 کاکازاده با اعلام اتمام این پروژه کتاب کلاس سال اول اظهار داشت:سرودهای خوبی در کتاب قرآن کلاس اول تالیف شده بود و فضای کتاب قرآن کلاس اول را بهتر کرده و در سال های اخیر درتالیف کتب درسی پیشرفت های خوبی ایجاد شده است ، اما جای خالی اجرای سرودها با رنگ و لعاب خاص و کودکانه حس می شد که بعد از مدت یک سال اولین مجموعه گندم در اوائل سال ۹۶ منتشر شد

 کاکازاده با اشاره به اینکه همچنان مشغول تولید مجموعه ی جدید هستیم و به امید خدا مجموعه دومین گندم در تابستان ۹۷ ارائه خواهد شد افزود: سرودستان پنجره متفاوتی به همخوانی باز کرد و هم متن و هم سبک را برای معلمان قرار دادیم تا براحتی بتوانند کودکان با آن ارتباط برقرار کنند.

 مدیر گروه سرودستان با تشریح این مجموعه گفت: مجموعه اولین گندم سرودهای کتاب قرآن اول دبستان را در بر داشته که با سرود و آواها و نغمات برای کودکان و نونهالان آ ن را تولید کرده ایم .

وی با عنوان مثالی در این موضوع گفت:  یکی از پیامهای کتاب را به عنوان مثال عبارت و بالوالدین احسانا  است که مرتبط با این عبارت معنی کلمات ، ترجمه پیام و تصویری کشیده شده است و ما در این مجموعه  برای این پیام قرآنی سرود قرآنی ساختیم و ( قبل از پخش پیام قرآنی این سرود کوتاه با همان مضمون پخش شده تا  ذهن کودک آماده دریافت پیام قرآنی شود و چون با زبان خودش یک سرود میخواند که مرتبط با پیام قرآنی بوده به شناخت کودک نیز کمک شایانی می نماید.

  کاکازاده با اشاره به اینکه در این  مجموعه  از تکنیک «آکاپلا» استفاده شده است،افزود: آکاپلا یکی از جدیدترین تولیدات موسیقی است که بدون استفاده از ساز ، و با استفاده از آوا و کلام قطعات را تولید می کنیم و این آواها برای بچه ها جذاب بوده  و باعث جذب بیشتر آنان می شود. بطوری که کودکان وقتی آن را می خوانند با آن ارتباط برقرار میکنند و این همخوانی برایشان لذت بخش است .

  وی با اعلام اینکه این آلبوم صوتی و تصویری قابل استفاده برای تمامی موسسات قرآنی بوده است، افزود: این مجموعه  با حمایت و همکاری موسسه ندای آسمانی و با نظارت مرکز تالیف و برنامه ریزی کتب درسی انجام شده است.

 یادآورمی شود آلبوم صوتی و تصویری کودکانه « اوّلین گندم » مجموعه سرودها و پیام های قرآنی کلاس اوّل دبستان با صدای: امیرحسین کاکازاده   شاعر پیام های قرآنی : احسان جاودان قاری نوجوان : محمّدحسین رفیعی، همخوان کودک:محمّدمیثم عظیمی تنظیم : امیر کاشی، گوینده : ابراهیم فراهانی ، صاحب اثر : سُرودستان در سراسرکشور منتشرشده و علاقه مندان برای  تهیه این مجموعه با ( ۰۹۱۹۶۲۸۳۱۴۰_۰۲۱۳۳۰۹۹۴۲۲_ ۰۲۱۲۲۹۷۳۹۶۶) تماس حاصل نمایند.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار