تاریخ انتشار :

فرهنگ خمس

نقش خمس در ترویج دین اسلام

معاون هماهنگ کننده امور استان های بنیاد خمس، یکی از موضوعات مهم و حساس در موضوع خمس، بحث مصارف آن است، گفت: آگاهی از محل مصرف خمس حق مردم است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )حجت الاسلام دکتر نصیری در همایش تخصصی احیاء فرهنگ خمس در سالن اجتماعات حوزه علمیه خواهران در تبیین مصارف خمس و کارکرد آن در خدمات اجتماعی اظهار کرد: هرگاه که در بحث خمس به موضوعات مصارف آن ورود کرده ایم و شفاف سازی شده، بسیار تاثیر گذار بوده است.

وی با اشاره به اینکه برخی در باب خمس این شبهه را مطرح می کنند که ما پول بدهیم و آخوندها بخورند، افزود: اگر مصارف خمس برای عموم مردم گفته شود دیگر فرصتی برای شبهه افکنی افراد مغرض باقی نمی ماند.

حجت الاسلام دکتر نصیری با بیان اینکه خمس شامل سه بخش «سهم خدا»، «سهم پیامبر(ص)» و «سهم ذی القربی(ذریه پیامبر)» می شود، عنوان کرد: بخشی از خمس سهم امام و بخشی نیز سهم سادات یتیم، مسکین و در راه مانده است.

وی با ذکر این نکته که در مورد بحث سادات موردی وجود ندارد اما عمده شبهات در بحث سهم امام است، یادآور شد: در بخش سهم سادات کسی نمی تواند شبهه وارد کند چون به سادات فقیر و یتیم زکات و صدقات تعلق نمی گیرد و در بخش سهم امام نیز باید مصارف خمس را که به صورت منطقی و برپایه آموزه های دینی صورت می پذیرد تبیین کنیم.

معاون هماهنگ کننده امور استان های بنیاد خمس، مبنای مصرف سهم امام را بر پایه ۲ اصل«مصلحت مسلمانان» و «حفظ، تقویت و ترویج دین اسلام» دانست و بیان کرد: خمس باید در اختیار امام معصوم(ع) و یا در زمان غیبت، در اختیار نائب عام که همان ولی فقیه جامع الشرایط است، قرار گیرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از موارد مراجع عظام تقلید بنا بر مصلحت جامعه اسلامی، خمس را در زمینه خدمات اجتماعی نظیر احداث بیمارستان، درمانگاه، مدرسه، دانشگاه، کارخانه مسجد، حسینیه و یا کمک به زلزله زدگان همچون زلزله زدگان کرمانشاه مصرف می کنند.

دکتر نصیری با اذعان به اینکه ولی فقیه در مصرف خمس باید رضایت امام عصر(عج) را در نظر بگیرد، به شبهه وارده در زمینه پرداخت شهریه به طلاب اشاره و تصریح کرد: تقویت حوزه های علمیه به عنوان مهمترین رکن و مصداق حفظ، تقویت و ترویج اسلام محسوب می شود و در اینجا بحث پول دادن به آخوند نیست بلکه حفاظت از اسلام و گسترش آن مطرح است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با ذکر این نکته که مردم خمس را از دارایی خود نمی دهند، خاطرنشان کرد: فرد مسلمان یک پنجم مال خود را نمی دهد بلکه یک پنجم مال را که سهم خدا، پیامبر(ص) و ذریه رسول خداست را از اموال خود جدا می کند که اگر این کار را انجام ندهد حق تصرف در اموالش را نخواهد داشت.

نصیری با اشاره به اینکه مراجع عظام تقلید در بسیاری از مواقع به افراد اجازه داده اند که از محل خمس خدمات اجتماعی نظیر مدرسه، بیمارستان و … احداث کنند، یادآور شد: خوابگاه دانشگاه شهید بهشتی و یا موسسه خیری محک و تمامی سرمایه ها و مستغلات آن از محل خمس شخصی که از امام(ره) اجازه گرفته بود، بوجود آمد.

این کارشناس حوزه خمس از قصد قربت به عنوان شرط اساسی در پرداخت خمس یاد کرد و گفت: تشخیص مصرف خمس بسیار حائز اهمیت است و از این رو باید مصرف خمس مشخص باشد و برای اینکه ولنگاری مالی پیش نیاید حتما باید با اجازه مرجع تقلید صورت گیرد.

وی با اشاره به نقش خمس در ترویج دین اسلام، تصریح کرد: دو روز پس از تاسیس بنیاد خمس در اسفند ماه سال گذشته، شبکه های «من و تو» و VOA (صدای آمریکا) با دعوت از کارشناسان مختلف در صدد کوبیدن این بنیاد برآمدند زیرا به خوبی واقف بودند که اساس استقلال مکتب شیعه بر وقف و خمس استوار است.

منبع: شبستان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار