تاریخ انتشار :

حجت الاسلام ابوالفضل صبوری، مبلغ دینی،در نامیبیا

تاثیرگذارترین روش برای تبلیغ اسلام در یک کشور غیرمسلمان

مدیر نخستین مسجد پیروان اهل بیت (ع) در ویندهوک (پایتخت کشور آفریقایی نامیبیا) برگزاری همایش‌های ماهانه اسلام ـ مسیحیت و اهدای کتاب های اسلامی به جوانان مسیحی را عامل گرایش آنها به اسلام عنوان کرد.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  حجت الاسلام ابوالفضل صبوری، مبلغ دینی، نویسنده کتاب های قرآنی و اسلامی و مدیر مسجد قبا در شهر ویندهوک گفت: نامیبیا یک کشور مسیحی است و تعداد اندکی مسلمان دارد. به ویژه تعداد شیعیان بسیار کم است شاید در حد چند خانواده محدود اما تبلیغ در این کشور آزاد است و کسی مانع تبلیغ نمی‌شود.

فعالیت های تبلیغی
ابوالفضل صبوری در مورد فعالیت های تبلیغی خود گفت: در سال ۱۳۷۷ وارد دانشگاه امام صادق (ع) شدم و در آن مدت دروس حوزوی را هم می‌خواندم. در سال ۱۳۸۰ وارد حوزه علمیه قم شدم البته قبل از آن به مدت ۶ ماه در حوزه علمیه مشهد در مدرسه آیت الله مروارید مهمان بودم.

حوزه علمیه قم را از پایه ششم شروع کردم و سال ۸۴ وارد درس خارج شدم. سال ۹۱ برای اولین بار برای تبلیغ به کشور لهستان اعزام شدم و این سفر دوباره در سال ۹۲ تکرار شد و پس از آن مدتی امام جماعت در مسجد نیوزیلند بودم اما به دلیل مشکلات مالی این فعالیت ادامه پیدا نکرد.

از اول خرداد سال ۹۵ با آغاز ماه مبارک رمضان به کشور نامیبیا و شهر ویندهوک آمدم و کار تبلیغ اسلام را در این شهر شروع کردم.

مسلمان شدن چند مسیحی
ابوالفضل صبوری در مورد گرایش مسیحیان به اسلام اظهار کرد: در این مدت چند نفر مسیحی در طول گفتگو با آن ها مسلمان شدند. به آن‌ها برخی از کتاب‌های تالیف شده اهدا شد که پس از مطالعه به دین اسلام تشرف پیدا کردند.


وی افزود: دو نفر مسیحی در این مدت که به مسجد می آمدند، به طور رسمی مسلمان بودن خود را اعلام کردند.

صبوری تصریح کرد: یکی از امامان اهل سنت پس از یک هفته گفتگو به مکتب تشیع پیوست و برای نخستین بار مسجد قبا دارای یک امام جماعت شیعی شد که تصمیم داریم وی را برای دوره ای کوتاه مدت جهت آشنایی بیشتر با مکتب تشیع به ایران بفرستیم.

 

جوانان و کنفرانس اسلامی ـ مسیحی
مدیر مسجد قبا به برگزاری همایش‌های بین ادیان اشاره کرد و گفت: تعداد جوانان در مسجد قبا بر خلاف مساجد دیگر کم است البته توانسته‌ایم چند نفر از جوانان مسیحی را به مسجد جذب کنیم و با کمک آن ها ماهانه همایش بین ادیان را برگزار می کنیم که در آن دانشجویان مسیحی، خاخام یهودی و کشیش مسیحی شرکت می کنند و ثمرات خوبی داشته است.

وی افزود: تلاش می کنیم این همایش‌ها در دانشگاه ویندهوک برگزار شده و از تلویزیون جهت پخش آن استفاده کنیم؛ همچنین سعی می کنیم تبلیغ اسلام را در مدارس نامیبیا انجام دهیم و هدف مبارزه با بی دینی و جدای از بحث اسلام دعوت مردم به خدا است.

 

نحوه جذب جوانان به مسجد
حجت الاسلام صبوری در مورد جذب جوان‌ها به مساجد تاکید کرد: وظیفه مبلغان این است که خود به سمت جوانان بروند و ما در این راستا به یکی از مدارس ویندهوک رفته و طی برنامه‌ای اسلام را معرفی کردیم اما امیدواریم به دانشگاه‌ها نیز راه پیدا کرده و در آنجا اسلام را معرفی کنیم که هماهنگی‌ها در این راستا با یکی از دانشگاه‌ها صورت گرفته است و قرار است برخی دوره‌ها را در این دانشگاه برگزار کنیم.

 

اتحاد ضعیف مسلمانان
صبوری از اتحاد ضعیف میان مسلمانان در نامیبیا انتقاد کرد و گفت: متاسفانه مسلمانان در نامیبیا متحد نیستند. ۴ مسجد فعال در ویندهوک وجود دارد که دو مسجد تحت حمایت یکی از کشورهای اسلامی است که علیه شیعیان تبلیغ می کنند و علیرغم اینکه ما برای همکاری اعلام آمادگی کرده‌ایم، نه تنها تمایلی به همکاری نداشته بلکه مانع آمدن مسلمانان به تنها مسجد شیعی ویندهوک می شوند لذا از این جهت اتحادی در میان مسلمانان نامیبیا نیست.

وی افزود: در مسجد قبا که به گفته بعضی‌ها اولین مسجد در نامیبیا بوده و تنها مسجد اهل بیت (ع) در این کشور است، هم شیعیان حضور دارند و هم اهل سنت که اکثریت حضار مخصوصا روزهای جمعه از اهل سنت هستند و خیلی وقت‌ها برای اطعام نیازمندان، برادران اهل سنت کمک می‌کنند و این نکته مهمی است و ما همانند امامان جماعت پیشین تلاش کردیم که این اتحاد حفظ شود در عین حال که مکتب اهل بیت و پیام آن ها را تبلیغ می‌کنیم اما حرفی که منافات با اتحاد باشد در اینجا مطرح نمی‌شود.

صبوری تصریح کرد: حضور ما در اینجا با مشکلاتی روبرو بود، در سابقه‌ای نزدیک به ۳۰ سال تاسیس مسجد قبا برای نخستین بار این مشکلات پیش آمده بود که توضیح نمی‌دهم اما پس از چند ماه توانستیم مشکلات را حل کنیم و مسلمانانی که مسجد را ترک کرده بودند، به مسجد بازگشتند.

برخی از مشکلات مرتفع شد اما کمبود امکانات همچنان باقی مانده است.

 

فعالیت های قرآنی 
صبوری در مورد فعالیت های قرآنی مسجد قبا اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان یکی از قاریان مصری را دعوت کردیم و کلاس آموزش قرآن برگزار کردیم.

وی افزود: یکی از برنامه های مسجد راه اندازی کلاس روخوانی و حفظ قرآن در آینده نزدیک است.

صبوری ادامه داد: برنامه دیگر مسجد ادامه فعالیت در زمینه تالیفات قرآنی است و اکنون تالیفات قبلی در موقعیت های مختلف در اختیار علاقمندان قرار داده می شود.

وی گفت: در سفر تبلیغی به نیوزیلند، استارت تالیف کتاب زده شد و تاکنون ۱۰ کتاب به زبان انگلیسی و ۲ کتاب به زبان فارسی از جمله زندگی پیامبر اسلام (س)، بهترین پند و تفکر در مورد کلام خدا تالیف شده است که عمده آن ها در مورد بحث‌های قرآنی است.

صبوری به سه کتاب دیگر به قلم خود با عنوان خانواده در اسلام، سعادت، بزرگ ترین پیام و یادداشت‌های یک مبلغ اشاره کرد که به زودی چاپ و منتشر خواهد شد و اظهار کرد: کتاب کلمات متعالی (Noble Words) قرآن کریم را به صورت غیر مستقیم به خواننده معرفی می کند.

 

تاثیرگذارترین روش برای تبلیغ اسلام در یک کشور غیرمسلمان

صبوری در مورد تاثیرگذارترین روش برای تبلیغ اسلام در یک کشور مسلمان گفت: تبلیغ در کشورهای مختلف با توجه به امکانات هر کشور متفاوت است.

وی افزود: تعداد مسلمانان در هر کشور اهمیت دارد مثلا در یک کشور چندین جوان مسلمان یافت می‌شود که در امر تبلیغ همکاری می‌کنند و دوره‌های قبلی ما چنین امکانی را داشتیم و در ویندهوک ۴۰ جوان مسلمان اعلام همکاری کردند که برای آن ها دوره‌هایی جهت آموزش تبلیغ برگزار کردیم تا در نقاط مختلف بتوانند پاسخگوی سوالات و شبهات در مورد اسلام بوده و گاهی حتی دعوت به اسلام کنند.

صبوری تاکید کرد: مهم ترین روش، روش عملی است چون خیلی وقت‌ها امکان سخنرانی وجود ندارد و مبلغ باید خود سراغ مخاطب رفته و همانند یک طبیب عمل کند.

وی گفت: تولید محتوا بر اساس نیاز مخاطب و منطقه تبلیغ بسیار حائز اهمیت است و محتوای کتبی، صوتی و تصویری، حضور در دانشگاه، حضور در مناطق محروم حتی گاهی بیمارستان‌ها، یتیم خانه‌ها، تلاش برای حضور در رادیو، تلویزیون، شناخت مخاطبین و منطقه و تربیت نیرو از اولین کارهایی است که یک مبلغ باید انجام دهد.

صبوری تصریح کرد: یکی از شبهاتی که در ویندهوک وجود داشت، این اتهام به شیعیان بود که شیعیان با قرآن سر و کار ندارند و بیشتر با ادعیه سر و کار دارند لذا ما خطبه‌های نماز جمعه مسجد قبا را به نوعی تفسیر آیات قرآن قرار داده و فعلا موضوع تقوا در قرآن را انتخاب کرده‌ایم و هر هفته این موضوع را مطرح می کنیم تا به این شبهه پاسخ دهیم.

سیده نرگس وهابزاده

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


  1. حمید گفت:

    سلام،
    در همایش ماهانه گفتگوی ادیان بهائیت هم حضور دارند، ایشان نگفتند یا شما ذکر نکردید؟

آخرین اخبار