تاریخ انتشار :

لئو بوکاردی سفیر واتیکان

مصاحبه با سفیر واتیکان در ایران

سفیر واتیکان در ایران: به اروپایی ها می گویم که حتما به ایران سفری داشته باشید و خودتان از نزدیک واقعیات جامعه ایران را درک کنید تا بفهمید که حقیقت با تصاویر رسانه های غربی کاملا متفاوت است

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان)  لئو بوکاردی سفیر واتیکان در ایران از تجربیات خود در مدت حضور در ایران گفت و نسبت به افزایش تعاملات علمی و رسانه ای بین قم و واتیکان اعلام آمادگی کرد. این گفت و گو که در حاشیه بازدید اخیر وی از کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی در قم صورت گرفت، برخلاف بسیاری از مصاحبه های رسمی، با خوش و بش های خودمانی شروع شد و حتی صحبت از کباب ایرانی و پیتزای ایتالیایی نیز به میان آمد! متن این گفت و گوی صمیمی که حاوی نکات ارزشمندی درباره فرهنگ و آداب ایرانی ها و همکاری های فیمابین ایران و واتیکان است تقدیم خوانندگان ارجمند می شود:

* اگر موافق باشید مصاحبه را با معرفی شما آغاز کنیم.

اسم من لئو بوکاردی است. بنده سفیر “واتیکان” در جمهوری اسلامی ایران هستم. اواخر سال ۲۰۱۳ میلادی در ماه اکتبر برای ماموریت عازم ایران شدم. بیش از یک سال است که در ایران زندگی می کنم و امسال دومین نوروزی بود که همراه ایرانیان سپری کردم. من هم به نوبه خودم این آیین  ملی را همراه ایرانیان جشن گرفتم و می توانم بگویم که در آن زمان توانستم با عمق فرهنگ ایران و مردم این سرزمین بزرگ بهتر آشنا بشوم.

* در این یکسال و اندی ایران را چطور دیدید؟ قبل اینکه بیایید چه تصوری داشتید؟

ایران، کشوری است که واقعیات موجود در آن با تصاویر و تبلیغات رسانه های جهان بسیار تفاوت دارد. ایران آن گونه نیست که در روزنامه ها و رسانه های اروپا و سایر نقاط جهان نشان داده می شود. به نظر من برای شناخت ایران حتما باید سفری به ایران داشت تا عمیقا با این کشور آشنا شد.

* به مطلب جالبی اشاره کردید. از نظر شما واقعیت های ایران و ایرانیان چیست؟

مردم ایران بسیار مهربان و مهمان نواز هستند. من دوستان زیادی در ایران و شهرهای تهران، کرج و جاهای دیگر دارم. شخصا به تعدادی از شهرهای ایران سفر کرده ام و از نزدیک با مردم برخورد داشته ام. در اصفهان، کرج و ارومیه و هرجای دیگری که سفر داشته ام متوجه شده ام که مردم ایران به شدت مهربان و مهمان نواز می باشند. واقعا احساس در خانه بودن به من دست می دهد. تنها مشکلی که در ایران دارم مشکل زبانی است و نمی توانم فارسی صحبت کنم. به نظرم زبان فارسی خیلی دشوار است. من عاشق غذاهای ایرانی هستم. برنج و کباب را دوست دارم. من عاشق غذاها و همه چیز ایران هستم.

* البته رم هم از شهرهای خلوت دنیا به حساب نمی آید اما با شلوغی های تهران چگونه کنار می آیید؟

تهران حقیقتا یک ابر شهر واقعی است. پانزده میلیون نفر ساکن آن هستند و این جمعیت بسیار زیادی است. این تجمع شدید از مردم طبیعتا مشکلات خاص خود را به همراه می آورد. برای مثال معضل ترافیک، آلودگی هوا و مشکلات خدمات رسانی از جمله آنهاست. برای من سخت است که درک کنم تهرانی ها در این شرایط چطور زندگی روزمره شان را جلو می برند چون این وضعیت واقعا دشوار است.

* پس شما هم ترافیک تهران را چشیده اید!

قطعا همینطور هست. شاید جالب باشد که تعریف کنم دیشب توسط یکی از دوستان دانشمندم به شهر کرج دعوت شده بودم. ساعت ۷ بعد از ظهر عازم کرج شدیم و ساعت ۱۰ شب به مقصد رسیدیم. سه ساعت سفر ما به طول انجامید!

* شما می توانید در عرض تنها دو ساعت مسافت قم-تهران را طی کنید!

دقیقا درست است. حتی می توانم مسافت شهر تولدم در ایتالیا تا شهر رم را در عرض ۳ ساعت طی کنم. پس نتیجه می گیریم که ترافیک معضل واقعا بزرگی است. بار دیگر اگر به چنین مسافرتی دعوت شوم بهتر فکر کرده و تصمیم می گیرم!!(می خندد)

* از غذاهای ایرانی صحبت کردید، کدامیک از آنها خوشمزه تر است؟

نمی توانم بهترین غذای ایرانی را انتخاب کنم. فقط چیزی که می توانم بگویم این است که چلوکباب را دوست دارم. گوشت قرمز و مرغ هم که جای خود دارد. عاشق شیرینی و کیک ایرانی هم هستم. مکانهای زیادی در تهران وجود دارند که می توانید این خوردنی های خوشمزه را امتحان کنید.

* پیتزای ایرانی را هم امتحان کرده اید؟

پیتزای ایرانی؟! نخیر. فکر کنم فقط یک نوع پیتزا وجود دارد و آن هم پیتزای ایتالیایی است. پیتزای ایتالیایی خیلی خوشمزه است.

* بله خب. پیتزای ایتالیا خیلی مشهور است…

اما؟!

* اما من هر دو را امتحان کرده ام. بد نیست پیتزای ایرانی را هم امتحان کنید!

پیتزای ایتالیایی دستور العمل خیلی ساده ای دارد؛ محتویاتش گوجه، قارچ، پنیز موزارلا، مارگاریتا و … است. اماایرانی ها همه چیز به پیتزا اضافه می کنند! گوشت قرمز، پیاز و همه چیز در آن یافت می شود. می توانم به شما بگویم که اولین تجربه من از ایران خیلی شیرین و جذاب بود. ایران واقعا کشوری دوست داشتنی است. جایی است که شما زیبایی و سادگی و همدردی یک ملت عظیم را احساس می کنید. مردم ایران واقعا با فرهنگ و جوانمرد هستند. در نزدیکی محل اقامتم در تهران پارکی وجود دارد و می بینم که مردم ایران به راستی عاشق طبیعت، درختان و گل ها هستند و  به آنها احترام وی‍ژه ای می گذارند و جوانان تفریح می کنند. این رفتار تحسین برانگیزی است؛ ایران و به ویژه تهران واقعا پاکیزه و تمیز هستند؛ متاسفانه فقط مشکل آلودگی هوا وجود دارد.

* در ابتدای مصاحبه گفتید که آن چیزی که شما در واقعیت و از نزدیک در ایران دیده اید با آن چیزی که در رسانه های خارجی راجع به ایران بیان می شود متفاوت است. این تفاوت را توضیح می دهید؟

فکر می کنم که برداشت  و تجربه من از ایران بسیار بسیار مثبت است. بنده واقعا تحت تاثیر فرهنگ بالای ایرانی ها قرار گرفته ام. زیرا وقتی شما این چنین به طبیعت اطرفتان توجه و احترام می گذارید این بدان مفهوم است که شما به انسانیت و هم نوعانتان نیز احترام می گذارید و آنها مورد اعتماد و توجه شما هستند. پس بنابراین اعتقاد دارم که این مساله نوعی وظیفه انسانی است. نکته قابل توجه به امنیت ایران بر می گردد.  در محل اقامت من هیچ گونه مشکل امنیتی وجود نداشته است.

* به امنیت در ایران اشاره کردید اما متاسفانه در تبلیغات رسانه های غربی شاهد مطالب خلاف واقع هستیم، مانند موضوع عدم امنیت در ایران و…

به نظرم بنده نماینده خوبی هستم نه فقط از جانب “واتیکان” در ایران بلکه همچنین نماینده منصفی از جانب ایران در اروپا نیز هستم. سعی می کنم به آنها بگویم مطالبی که در رسانه های غربی انعکاس می یابد منطبق بر واقعیت نیست. به آنها می گویم که حتما به ایران سفری داشته باشید و خودتان از نزدیک واقعیات جامعه ایران را درک کنید تا بفهمید که حقیقت با تصاویر رسانه های غربی کاملا متفاوت است. به اعتقاد من مهربانی، فرهنگِ والا و احترام از ارزش های بارز جامعه ایرانی است. همسایگان من در تهران همیشه در سلام و احوالپرسی پیش قدم هستند و این نشان دهنده فرهنگ و شعور بالای آنها است. نشان دهنده تحصیلات و شخصیت والای این مردم است. پیر و جوان این طور رفتار می کنند. همیشه سعی می کنم که به مردم کشورم و دوستانم بگویم که ایران با ذهنیت آنها تفاوت های جدی دارد. چندی قبل گروهی از جهانگردان خارجی به ایران آمده بودند تا از شهرهای اصفهان و شیراز دیدن کنند و بنده از آنها استقبال به عمل آوردم. آنها از وضعیت شان خوشنود بودند. من جوانانی را در تهران دیده ام که تفریح می کنند. این همان احساسی است که شما زمانی که در شهر های رم و پاریس هستید به دست خواهید آورد. مردمان عادی در شرایط عادی زندگی به همراه برخی محدودیت های خاص اجتماعی که در سرتاسر جهان نیز وجود دارند. زیرا هر کشور، فرهنگ و آداب و رسوم خاص خود را دارد. من هیچ کشوری را به خاطر محدودیتهای خاص اجتماعی و فرهنگی که دارد قضاوت نمی کنم.

* شما از یک دولت شهر مذهبی یعنی واتیکان آمده اید و هم اکنون در یک کشور مسلمان و مذهبی حضور دارید.احساس شما راجع به این موضوع چیست؟

با توجه به تجربه محدودی که بنده در ایران داشته ام می توانم بگویم که اکثر ایرانیان اعتقادات مذهبی و دینی خاص خود را دارا هستند. من نمی خواهم وارد جزییات شوم منتها چیزی که مشاهده کردم این است که راههای مختلفی که برای زندگی وجود دارد بر اساس مذهب است. در ایران نقشی که مذهب ایفا میکند بسیار پر رنگ است.

* بله. و اما در رابطه با قم. این سومین سفر شما به قم است. درست است؟

بله همین طور است.

* همان طور که می دانید اینجا مرکز اصلی آموزش شیعیان و تحقیقات پیرامون شیعه در جهان اسلام است…

بله مرکز فرهنگ مذهبی در ایران قم است و من خیلی خوشحال هستم که امروز همراه شما عزیزان هستم. چون ما این گفتگو را میخواهیم و این گفتگوی دانشگاهی و علمی درباره اسلام و شیعه و دین کاتولیک مورد نیاز است. ما آماده شروع این همکاری در سطح دانشگاهی هستیم.

* و نظر شما در مورد این همکاری ها در این زمینه چیست ؟

من فکر می کنم  که ما در  ابتدای راه هستیم. ما فقط شروع کردیم . برای اینکه ما متقاعد شدیم که هرچقدر بهتر همدیگر را بشناسیم ، همانقدر بیشتر میتوانیم همکاری داشته باشیم. چون یک نظریه خیلی مهم وجود دارد که دین در دنیای ما باید نقش مثبتی ایفا کند و نباید به عنوان مشکل تلقی شود و باید به عنوان چاره مشکلات شناخته شود.

 نظر شما در مورد توسعه همکاری ها بین قم و واتیکان در حوزه رسانه چیست؟

 بله ما یک وزارتخانه در واتیکان داریم تحت عنوان وزارت رسانه و اطلاعات که متصدی امور مرتبط با ارتباطات رسانه ای و اطلاعاتی هستند. من معتقدم که رسانه نقش بسیار مهمی در انتقال پیغامها بازی می کند . این بدان معنی است که آنچه را که محتوای پیام است ، رسانه باید انتشار دهد و این مسئولیت بسیار بزرگی برای رسانه است که انتقال پیام دهد نه اینکه حقیقت را نگفته و فریبکارانه پیش برود. بلکه نشان دادن و آوردن حقیقت برای مردم و جلب توجه آنها برای دانستن اطلاعات درست وظیفه اصلی رسانه است و در این راستا، ما از افزایش تعاملات رسانه ای استقبال می کنیم.

گفت و گو: حسن صدرایی عارف

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار