تاریخ انتشار :

دانشگاه «بُن»

کنفرانس رویکردی به تفاسیر در جهان اسلام

کنفرانس رویکردی جامعه‌شناسانه برای مطالعه تفاسیر در جهان اسلام بهمن‌ماه سال آینده در دانشگاه «بُن» آلمان برگزار می‌شود.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از رایزنی فرهنگی ایران در آلمان؛ در روزهای پنجم تا هفتم بهمن‌ماه سال ۹۷(۲۵ تا ۲۷ ژانویه ۲۰۱۹)، کنفرانسی با عنوان «شرح‌هایی که افقی خوانده می‌شوند: به سوی رویکردی جامعه‌شناسانه برای مطالعه تفاسیر در جهان اسلام» در دانشگاه بن آلمان(University of Bonn) برگزار می‌شود.

بر اساس اعلام مسئولان این دانشگاه، برای سفر و اقامت سخنرانان این کنفرانس کمک هزینه‌ای در نظر گرفته شده است.

سایت دانشگاه بن گزارش داد: سال‌ها، تفاسیر ادبی اسلامی به طور کامل توسط دانشگاه‌ها و سازمان‌های بورس‌دهنده تحصیلی در غرب نادیده گرفته شدند، زیرا اعتقاد مسئولان این سازمان‌ها بر این بود که تفسیر، بازخوانی نوشته‌های قبلی، همراه یا بدون درنظرگرفتنِ ابتکارات بالقوه است.

البته اخیرا، علاقه علمی به سنت تفسیر گسترده از جهان اسلام، به صورت عمومی و در دوره میانه اسلامی، به صورت ویژه افزایش یافته است. در تحقیقات اخیر، محققان به منظور قراردادن این تفسیرها در یک سنت انتقال و تکامل دانش، اطلاعات دقیق‌تری را  به منظور اضافه‌کردن اطلاعات توضیحی(شرح و حاشیه)، جمع‌آوری و تلفیق دانش و همچنین استفاده از محتوای متنوع در رشته‌های مختلف بررسی کرده‌اند، همچنین شرح‌هایی به صورت عمودی برای این تفاسیر ایجاد شده است.

در کار تفسیر، مفسر ممکن است به دلیل شرایط اجتماعی یا ارتباطات فکری نزدیکی که با نویسنده اصلی متن دارد، وابستگی عمیقی با او و کارش احساس کند. همچنین متن ممکن است، به عنوان بخشی از سرمایه روشنفکری و فرهنگی یک گروه یا دوره خاص در نظر گرفته شود که مفسر برای شناخت و درک آن، از تفسیر متون استفاده کند. علاوه بر این، کار تفسیر ممکن است برای دفاع یا انتقاد از اثر اصلی، همچنین حمایت سیاسی، تقویت حمایت عمومی و یا حتی سرکوب یک روند فکری خاص باشد. تمام این ملاحظات، تفاسیر ادبی را از ژانرهای دیگر تفسیر متمایز می‌کنند.

از این‌رو هدف از برگزاری این کنفرانس، ایجاد یک رویکرد جامع در تفسیر ادبی و بررسی آنها به صورت افقی (به معنی خواندن متون در فضا، از جمله فضای اجتماعی) است. به این منظور، درک محتوای مطالب از یک سو و شناخت شرایط اجتماعی و سیاسی نویسنده از سوی دیگر، به عنوان دو عنصر مکمل برای تجزیه و تحلیل، لازم و ضروری است.

مسئولان دانشگاه بن از تمام محققانی که بر روی تفاسیر ادبی در یکی از حوزه‌های مطالعات اسلامی مانند فقه اسلامی، حدیث، تفسیر قرآن، گرامر، پزشکی، فلسفه، منطق، کلام و غیره تمرکز دارند، دعوت کرده‌اند با ارسال مقاله، در این کنفرانس شرکت کنند. مقالات بهتر است با در نظر گرفتن زمینه مشترک سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فکری در قرن‌های ۱۲ تا ۱۶ و در منطقه مصر و سوریه نوشته شود. البته مطالعات در مورد دوره‌ها و مناطق دیگر نیز به شرط در نظر گرفتن شرایط اجتماعی پذیرفته می‌شوند.

علاقه‌مندان به شرکت در این کنفرانس، ‌باید چکیده سخنرانی خود را حداکثر تا نهم اسفندماه سال جاری(۲۵ فوریه ۲۰۱۸) به دانشگاه بن، ارسال کنند

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار