تاریخ انتشار :

خلاصه کتاب

سئوالات در موضع قرآن (تحریف قرآن/قرآن معجزه/حروف مقطئه/دادن قرآن به کافر/بسم الله/جمع آوری قرآن/قرآن و انجیل و تورات)

على بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود؛ قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آورى کنید على علیه السلام آن را در پارچه زرد رنگى جمع آورى نمود سپس بر آن مهر زد

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) پرسش و پاسخ هایی در موضوع قرآن

بخش۱۹

آیا قرآن تحریف شده است؟
در میان همه دانشمندان شیعه و اهل تسنن معروف و مشهور است که هیچگونه تحریفى در قرآن روى نداده است و قرآنى که امروز در دست است درست همان قرآنى است که بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل شده و حتى کلمه و حرفى از آن کم و زیاد نگردیده است.
محقق معروف کاشف الغطاء در کتابش کشف الغطاء چنین مى گوید:

شک نیست که قرآن از هر گونه کمبود و تحریف در پرتو حفظ خداوند محفوظ مانده است، همانگونه است که صریح قرآن و اجماع علماء در هر عصر و زمان به این امر گواهى مى دهد و مخالفت افراد نادرى اصلا قابل ملاحظه نیست.
تا یه اسلام از این نسبتهاى ناروا که سرچشمه اى جز تعصب ندارد فراوان دیده است و عامل پیدایش قسمتى از این سوء تفاهم ها دشمنانى بوده اند که سعى داشتند هرگز وحدتى میان صفوف مسلمین برقرار نگردد..

چگونه قرآن معجزه است؟

ابوالعلا معرى، متهم به مبارزه با قرآن مى گوید:

این سخن در میان همه مردم مورد اتفاق است که کتابى که محمد صلی الله علیه و آله آورده است، عقلها را در برابر خود مغلوب ساخت و تاکنون کسى نتوانسته است مانند آن را بیاورد، سبک این کتاب با هیچ یک از سبک هاى معمول میان عرب، اعم از خطابه، رجز، شعر و سجع کاهنان شباهت ندارد.
امتیاز و جاذبه این کتاب بقدرى است که اگر یک آیه از آن در میان کلمات دیگران قرار گیرد همچون ستاره اى فروزان در شب تاریک مى درخشد.
کارلایل مورخ و دانشمند معروف انگلیسى درباره قران مى گوید:

اگر یکبار به این کتاب مقدس نظر افکنیم، حقایق برجسته و خصائص اسرار وجود، طورى در مضامین جوهره آن پرورش یافته که عظمت و حقیقت قرآن به خوبى از آن نمایان مى گردد و این خود مزیت بزرگى است که فقط به قرآن اختصاص یافته و در هیچ کتاب علمى و سیاسى و اقتصادى دیگر دیده نمى شود. (کتاب سازمانهاى تمدن امپراطورى اسلام)
جان دیون پورت مولف کتاب عذرتقصیر به پیشگاه محمد و قرآن مى نویسد:
قرآن به اندازه اى از نقایص مبرا و منزه است که نیازمند کوچکترین تصحیح و اصلاحى نیست و ممکن است از اول تا آخر آن خوانده شود، بدون آنکه انسان کمترین ملالتى از آن احساس کند. و باز مى نویسد:

قرآن با بلیغ ترین و فصیح ترین لسان و به لهجه قبیله قریش که نجیب ترین و مؤدبترین عربها هستند نازل شده….. و مملو از درخشنده ترین اشکال و و محکمترین تشبیهات است. ( همان کتاب ص ۱۱۱-۹۱ )
گوته، شاعر و دانشمند المانى مى گوید:

هرقدر که ما قدم در جاده علم و دانش گذاریم پرده هاى جهل و تعصب نابجا از بین مى رود و بزودى این کتاب توصیف ناپذیر (قرآن) عالم را بخود جلب نموده و تاثیر عمیقى در علم و دانش جهان گذارده سرانجام محور افکار مردم جهان مى گردد.

ژول لابوم، دانشمند و نویسنده فرانسوى در کتاب تفصیل الایات مى گوید:

دانش و علم براى جهانیان ازسوى مسلمانان بدست آمده و مسلمین علوم را از قرآنى که دریاى دانش است گرفتند و نهرها از آن براى بشریت جارى ساختند.
دینورت، مستشرق دیگرى مى نویسد:

واجب است اعتراف کنیم که علوم طبیعى و فلکى و فلسفه و ریاضیات که در اروپا رواج گرفت عموما از برکت تعلیمات قرآنى است و ما مدیون مسلمانانیم بلکه اروپا از این جهت شهرى از اسلام است. ( المعجزه الخالده )
بانو دکتر لورا واکسیا واگلیرى استاد دانشگاه ناپل درکتاب پیشرفت سریع اسلام مى نویسد:

کتاب آسمانى اسلام نمونه اى از اعجاز است، در این کتاب گنجینه ها و ذخائرى از علوم مى بینیم که فوق استعداد و ظرفیت با هوش ترین اشخاص و بزرگترین فیلسوفان و قوى ترین رجال سیاست و قانون است.

اما قرآن ظرف ۲۳ سال برطبق احتیاجات و نیازمندیهاى تربیتى مردم در شرایط کاملا مختلف نازل شده و کتابى است که درباره موضوعات کاملا متنوع سخن مى گوید.
آیات ۱۲-۱۴ سوره هود اعجاز قرآن را تاکید مى کند و مى گوید این سخن عادى نیست، تراوش مغز بشر نمى باشد بلکه وحى اسمانى است که از علم و قدرت بى پایان خداوند سر چشمه مى گیرد.

منظور از حروف مقطعه در قرآن چیست؟
در آغاز ۲۹ سوره از سوره هاى قرآن با حروف مقطعه برخورد مى کنیم این حروف، حروف بریده شده از هم به نظر مى رسند. و جزء کلمات اسرار آمیز قرآن محسوب مى شده و مفسران براى آن تفسیرهاى متعددى ذکر کرده اند و با گذشت زمان و تحقیقات جدید دانشمندان تفسیرهاى تازه اى براى آن پیدا مى شود.
در تواریخ دیده نشده که عرب جاهلى و مشرکان، وجود حروف مقطعه را بر پیغمبر صلی الله علیه و آله خرده بگیرند و آنرا وسیله استهزاء و سخریه قرار دهند و این خود مى رساند گویا از اسرار حروف مقطعه کاملا بى خبر نبوده اند.
به چند تفسیر که از همه مهمتر و معتبرتر است مى پردازیم:
در عین اینکه قرآن از همان حروف الفبا و کلمات معمولى ترکیب یافته، بقدرى کلمات آن موزون است و معانى بزرگى را در بر دارد که در اعماق دل و جان انسان نفوذ مى کند جمله بندیهاى مرتب و کلمات آن در بلندترین پایه قرار گرفته و معانى بلند را در قالب زیباترین الفاظ مى ریزد که همانند و نظیر ندارد.
نکته دیگر این است که در ۲۴ مورد از آغاز سوره هایى که با حروف مقطعه شروع شده بلافاصله سخن از قرآن و عظمت آن به میان آمده، که نشان مى دهد ارتباطى میان این دو موجود است.
ممکن است یکى از اهداف این حروف، جلب توجه شنوندگان و دعوت آنها به سکوت و استماع بوده باشد زیرا ذکر این حروف، حسن کنجکاوى آنها را بر مى انگیخت و به دنبال آن گوش فرا مى دادند. بیشتر این سوره ها در مکه نازل شده و در آنجا مسلمانان در اقلیت بودند و دشمنان لجوج حاضر نبودند به سخنان پیامبر گوش فرا دهند، گاهى انچنان سرو صدا و غوغا به راه مى انداختند که صداى پیامبر در میان آنها گم مى شد.
در بعضى از روایات که از طرف اهل بیت علیه السلام آمده که این حروف رموز و اشاراتى است به نام هاى خداوند، هر یک از حروف چهار گانه شکل اختصارى یکى از نام هاى خداست.
در حدیثى از امام صادق علیه السلام مى خوانیم «طه» از اسامى پیامبر است.
طه مرکب از دو حرف رمزى است “طا” اشاره به طالب حق و “ها” اشاره به هادى الیه مى باشد، و طه مانند «یس» بر اثر گذشت زمان تدریجا بصورت اسم خاص براى پیامبر اسلام درآمده است تا آنجا که آل پیامبر را آل طه مى گویند و از حضرت مهدى علیه السلام در دعاى ندبه “یابن طه” تعبیر شده است.
علامه طباطبایى احتمال دیگرى ابداع کرده است، هنگامیکه سوره هایى که با حروف مقطعه آغاز مى شود مورد دقت قرا مى گیرد مى توان حدس زد که میان حروف مقطعه و محتواى این سوره ها ارتباط خاصى است البته این ارتباط ممکن است بسیار عمیق و دقیق باشد و افهام عادى به آن راه نیابد. و شاید اگر آیات این سوره ها را در کنار هم بچینیم مطالب تازه اى براى ما در این زمینه کشف شود.

آیا قرآن مندرجات تورات و انجیل را تصدیق کرده است؟
در آیات متعددى از قرآن مجید این تعبیر به چشم مى خورد که قرآن مفاد کتب پیشین را تصدیق مى کند.
مائده آیه ۴۸ مى فرماید: ما این کتاب را به حق بزتو نازل کردیم، در حالیکه این کتاب کتب آسمانى پیشین را تصدیق مى کند.
آیات مختلفى از قرآن گواهى مى دهد که نشانه هاى پیامبراسلام و آیین او در همان کتاب هاى محرف که در دست یهود و نصارى در آن زمان بوده وجود داشته است منظور از تحریف این کتب آسمانى این نیست که تمام کتاب هاى موجود باطل و برخلاف واقع مى باشد بلکه قسمتى از تورات و انجیل واقعى در لابلاى همین کتب وجود داشته و دارد و نشانه هاى پیامبر اسلام در همین کتب و یا سایر کتاب هاى مذهبى که در دست یهود و نصارى بوده وجود داشته است.
بنابراین معنى تصدیق قرآن نسبت به تورات و انجیل این است که صفات و ویژ گى هاى پیغمبر صلی الله علیه و آله و قرآن با نشانه هایى که در تورات و انجیل آمده مطابقت کامل دارد.
آیه ۱۵۷ سوره اعراف مى خوانیم:

اوصافى که در او مى بینید مطابق است با آنچه در تورات یافته اند.
آیات قران چیزى جز تصدیق کردن عملى قرآن و پیامبر صلی الله علیه و آله نسبت به نشانه هاى حقانیت او که در کتب گذشته بوده است نیست و دلالتى بر تصدیق تمام مندرجات تورات و انجیل ندارد بعلاوه آیات متعددى از قرآن جکایت از این مى کند که آنها آیات تورات و انجیل را تحریف نمودند.

آیا جمع آورى قرآن در زمان پیامبر بود یا بعد از آن حضرت؟
نام اولین سوره قرآن فاتحه الکتاب است و از روایات مختلفى که از پیامبر صلی الله علیه و اله نقل شده این سوره در زمان پیامبر هم به همین نام شناخته مى شده است. قرآن در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله به همین صورت امروز جمع آورى شده و سر آغازش همین سوره حمد بوده والا نه این نخستین سوره اى بوده که بر پیامبر نازل شده و نه دلیل دیگرى براى انتخاب فاتحه الکتاب براى این سوره وجود دارد.
على بن ابراهیم از امام صادق علیه السلام نقل کرده که رسول خدا صلی الله علیه و آله به على علیه السلام فرمود؛ قرآن در قطعات حریر و کاغذ و امثال آن پراکنده است آن را جمع آورى کنید على علیه السلام آن را در پارچه زرد رنگى جمع آورى نمود سپس بر آن مهر زد ( تاریخ القران ابوعبدالله زنجانى ص ۲۴ )

گواه دیگر خوارزمى دانشمند معروف اهل تسنن در کتاب مناقب از على بن ریاح نقل مى کند؛ که على بن ابیطالب و ابى بن کعب قرآن را در زمان رسول خدا جمع آورى کردند. سومین شاهد جمله اى است که حاکم، نویسنده معروف اهل سنت در کتاب مستدرک از زید بن ثابت آورده است؛ زید مى گوید ما در خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله قرآن را ازقطعات پراکنده جمع آورى مى کردیم و هر کدام را طبق راهنمایى پیامبر در محل مناسب خود قرار مى دادیم ولى با این حال نوشته ها متفرق بود پیامبر صلی الله علیه به على علیه السلام دستور داد که آن را یکجا جمع کند.
سید مرتضى دانشمند بزرگ شیعه مى گوید:

قرآن در زمان رسول الله به همین صورت کنونى جمع آورى شده بود. ( مجمع البیان جلد اول ص ۱۵) و بعضى روایات دیگر که نقل همه آنها بطول مى انجامد. به هر حال علاوه بر این احادیث که در منابع شیعه و اهل تسنن وارد شده انتخاب نام فاتحه الکتاب براى سوره حمد شاهد زنده اى براى اثبات این موضوع است.
و اما در مورد عثمان، قرائنى در دست است که نشان مى دهد عثمان براى جلوگیرى از اختلاف قرائت ها اقدام به نوشتن قران واحدى با قرائت و نقطه گذارى نمود.
و اما اصرار جمعى که قرآن در زمان پیامبر صلی الله علیه و آله جمع آورى نشده و این افتخار نصیب عثمان یا خلیفه اول و دوم گشته شاید بیشتر بخاطر فضیلت سازى بوده و لذا هر دسته اى این فضیلت را به کسى نسبت مى دهد و روایت در مورد او نقل مى کند. اصولا چگونه مى توان باور کرد پیامبر صلی الله علیه و آله چنین کار مهمى را نادیده گرفته باشد آیا این عدم جمع آورى آن در زمان پیامبر صلی الله تعالی این خطر را نداشت که بخشى از قرآن ضایع گردد و یا اختلافى در میان مسلمانان بروز کند؟! به علاوه حدیث معروف ثقلین که شیعه و سنى آنرا نقل کرده اند که پیامبر فرمود من از میان شما مى روم و دو چیز را به یادگار مى گذارم “کتاب خدا” و “خاندانم” این خود نشان مى دهد که قرآن بصورت یک کتاب جمع آورى شده بود.

آیا بسم الله جزء سوره است؟

در میان دانشمندان و علما شیعه اختلافى در این مسئله نیست که بسم الله جزء سوره حمد و همه سوره هاى قرآن است. ذکر بسم الله در آغاز سوره ها از زمان پیامبر تاکنون معمول بوده است.
از نظر دانشمندان اهل تسنن، خیلى از علماء معتقدند بسم الله جزء سوره است، اتفاق همه صحابه و کسانى که بعد از آنها روى کار آمدند بر ذکر بسم الله در قرآن در آغاز هر سوره اى جز سوره برائت است در حالیکه آنها متفقا توصیه مى کردند که قرآن را از آنچه جزء قرآن نیست پیراسته دارند و به همین دلیل آمین را در آخر سوره فاتحه ذکر نکرده اند.
از مالک و پیروان ابوحنیفه و بعضى دیگر نقل مى کند؛ که آنها بسم الله را یک آیه مستقل مى دانستند که براى بیان آغاز سوره ها و فاصله میان آنها نازل شده است. و از احمد فقیه معروف اهل تسنن و بعضى از قاریان کوفه نقل مى کند که آنها بسم الله را جزء سوره حمد مى دانستند نه جزء سایر سوره ها (تفسیر المنار جلد اول ص ۳۹-۴۰)
فخر رازى در تفسیر کبیر مى گوید: هیچ مانعى ندارد بسم الله در سوره حمد به تنهایى یک آیه باشد و در سوره هاى دیگر قرآن جزیى از آیه اول محسوب گردد.

دادن قرآن به کفار

اگر قرآن به دست غیر مسلمان داده شود مایه هتک و بى حرمتى گردد دادن آن جایز نیست,
ولى اگر بدانیم غیر مسلمانى در فکر تحقیق از اسلام است و مى خواهد قرآن را به این منظور و هدف بررسى کند نه تنها گذاردن قرآن در اختیارش بى مانع است بلکه شاید واجب باشد.
و لذا مجامع بزرگ اسلامى اصرار دارند قرآن را به زبان هاى زنده دنیا ترجمه کنند و براى نشر دعوت اسلامى در اختیار حق طلبان و تشنگان حقایق قرار دهند.

 

 

بخش های دیگر از کتاب۱۸۰پرسش و پاسخ را بخوانید؛

بخش۱: (انگیزه و نیاز انسان برای خداجویی) 

بخش۲: (چرا ذات پروردگاررانمى توان درک کرد؟)

بخش۳: (آیا آفریدگار هم آفریدگاری دارد؟) 

بخش۴: (چگونه دین فطری است؟) 

بخش۵: (ناممکن بودن تعدد خدایان، معنی لقاء الله، وجه الله،ثارالله، یدالله چیست؟) 

بخش۶: (خداوند سمیع و بصیر، جمال و جلال خداوند،محبت خدا نسبت به بنده، توحیدذات,صفات,افعال وعبادت چیست ؟) 

بخش۷: (اراده خداوند، سخن گفتن خدا، خشم خدا،اسم اعظم)

بخش۸: (مفهوم مکر درباره خدا، تقاضای رویت خدا توسط موسی،عرش خدا و عالم ذر چیست؟)

بخش۹: (هدایت و ضلالت از سوی خدا به چه معناست؟) 

بخش۱۰: (آیا مشاهده خداوند امکانپذیر است؟/روح القدس کیست؟) 

بخش۱۱: (بداء چیست ایا خداوند در چیزی حلول می کند؟) 

بخش۱۲: (آیا توسل به اولیا شرک است؟بالا بردن دست هنگام دعا/قوانین ثابت و نیازهای متغییر/ائین حضرت محمد قبل از اسلام )

بخش۱۳: (توبه مرتد فطری/چگونه خود را در مقابل حوادث بیمه کنیم/تسبیح موجودات/علم خدا به حوادث آینده ) 

بخش۱۴: (تفاوتهاى طبیعى درانسان ها باعدالت سازگاراست؟ چرا خداوند شیطان را آفرید؟) 

بخش۱۵: (فلسفه مصیبت ها وگرفتاری هائى که به انسان مى رسد چیست ؟ )

بخش۱۶ (جاودانگی در آتش جهنمبا عدل الهی سازگار است؟

بخش۱۷: (پیامبران اولوالعزم/نام حضرت محمد(ص) در تورات و انجیل/شناخت وحی/ایا عصمت انبیا جبری است/فرق معجزه و سحر)

بخش۱۸: در موضوع پیامبران (آگاهی از غیب،ضرورت آمدن اسلام، برگزیده شدن پیامبران از یک منطقه،تعدد زوجات پیامبر) 

 

تنظیم و پیاده سازی خدیجه سادات علوی– گروه تحقیقات سایت رهیافته (وابسته به انجمن شهید ادواردو آنیلی)

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار