تاریخ انتشار :

سهیل ادگاردو اسعد

رسالت اسلام یک رسالت بین‌المللی است

«سهیل ادگاردو اسعد» با بیان اینکه مسأله «تبلیغ» نباید موسمی باشد، بر لزوم افزایش همکاری میان حوزویان و هنرمندان تأکید کرد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) «سهیل ادگاردو اسعد» از طلاّب فعال حوزه علمیه است که در آرژانتین متولد شده اما اصالتاً اهل لبنان است. او تا جوانی در آرژانتین می‌زیست و سپس برای خواندن دروس حوزوی و دانشگاهی راهی لبنان و ایران شد و اینک بیش از دو دهه است که بخشی از سال را در ایران زندگی می‌کند و از آنجایی که وی به زبان‌های اسپانیولی، عربی،‌ فارسی و انگلیسی مسلط است در ۲۵ کشور دنیا فعالیت فرهنگی دارد. او در ۲۰ کشور اسپانیولی زبان به ترویج مکتب اهل بیت پرداخته و در تأسیس هفت مرکز اسلامی و فرهنگی در منطقه آمریکای لاتین نقش اساسی داشته است. تاکنون صدها نفر در اثر فعالیت‌های تبلیغی سهیل اسعد به دین اسلام مشرف شده و به مکتب اهل بیت (علیهم‌السلام) گرویده‌اند.

یکی از فعالیت‌هایی که او در خارج کشور دارد، تأسیس مراکز اسلامی، تبلیغ دین اسلام و تدریس در دانشگاه‌های مختلف است. وی دارای مدرک دکترای الهیات از دانشگاه تمدن اسلامی بیروت و تخصص اصلی‌اش فلسفه و عرفان اسلامی است و در موضوعاتی همچون دوره کامل عرفان اسلامی، شیعه شناسی تطبیقی، ادیان تطبیقی، نظام سیاسی اسلام، اندیشه امام خمینی(ره)، انقلاب اسلامی برای طلاب خارجی تدریس می‌کند.

امروز جمعه ششم بهمن‌ماه نخستین کارگاه تبلیغ بین‌المللی در تهران با تدریس «سهیل ادگاردو اسعد» در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود، به همین مناسبت گفت‌وگویی را با وی ترتیب دادیم که مشروح گفت‌وگو در ادامه آمده است:

  به نظر شما آیا تبلیغ بین‌المللی اسلام در زمان کنونی ضرورت دارد؟

تبلیغ بین‌المللی اسلام ضرورتی است که از ابتدای صدر اسلام مطرح بوده و خود پیامبر اکرم(ص) شخصاً به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته‌اند، چون رسالت اسلام یک رسالت بین‌المللی است و از آغاز اسلام با این نگاه مطرح بود که قرآن به عنوان آخرین کتاب آسمانی و معجزه پیامبر(ص) باید در ابعادی بین المللی مطرح شود و همگان را متوجه خود کند. در آخرالزمان ـ بر اساس کلام صریح خداوند ـ این دین مبین اسلام است که بر تمام ادیان غلبه پیدا می‌کند و حاکم خواهد شد «وَدِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَى الدِّینِ کُلِّهِ».

تبلیغ اسلام و تربیت مبلغان، وظیفه همیشگی علما

بنابراین تبلیغ دین اسلام و همچنین تربیت مبلغان از وظایف همیشگی علمای اسلامی بوده و این نشان از لزوم رساندن معارف و مفاهیم اسلامی به أقصی نقاط جهان است. در روزگار ما ابزار صدور معارف ناب اسلام بسیار متنوع و گستره شده است و حوزه‌های علمیه و مراکز دیگر مسئول، به خوبی می‌توانند از این فرصت در راستای وظایف خود بهره‌مند شوند. این در حالی است که در گذشته چنین پیشرفت و تنوعی در این زمینه وجود نداشته و علما و بزرگان دین به سختی و در بازه‌های زمانی زیاد این سختی را به جان می‌خریدند و به تبلیغ دین اسلام و معارف آن می‌پرداختند، چراکه آن را وظیفه خود می‌دانستند. پس با توجه به تحولاتی که در زمینه ابزار انتقال پیام به وجود آمده، باید نهایت استفاده را کرد.

از سوی دیگر امروزه گرایش مردم به مسائل مذهبی و به طور کلی به دین اسلام بیشتر شده، در واقع می‌توان گفت حس نیاز بیشتری نسبت به گذشته در وجود مردم شکل گرفته، همین حس نیاز است که آنان به سوی دین اسلام و معارف آن سوق می‌دهد، این میل همیشه وجود داشته، اما امروزه شاهد افزایش آن در سراسر ملت‌ها هستیم.

دین اسلام تنها دین حق است، لذا در این دین است که باید به دنبال پاسخ پرسش‌ها و رفع نیازهای خود باشیم. البته امروزه گرایش‌های مذهبی باطلی نیز شکل گرفته، از عرفان‌های کاذب گرفته تا برخی مدعیان و …، این موضوع به خاطر خلأ تبلیغ گسترده بین‌المللی اسلام در سراسر جهان است، لذا شایسته است حق‌جویان و عالمان دین برای رفع این خلأ ورود عمیق‌تر و پررنگ‌تری داشته باشند. برگزاری نخستین کارگاه تبلیغ بین‌المللی در تهران نیز در همین راستا و با همین دغدغه شکل گرفت تا قدمی برای ترویج، تبلیغ و معرفی دین اسلام باشد.

 تبلیغ بین‌المللی اسلام با صدور گفتمان انقلاب اسلامی که جزو تأکیدات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب است، چه ارتباطی دارد؟

وقتی درباره اسلام سخن می‌گوییم، باید به این نکته اذعان کنیم که اسلام هیچگاه به عنوان یک نظریه مطرح نشده، بلکه وقتی خداوند اسلام را معرفی کرد، آن را به عنوان یک منظومه متکامل و فراگیر ـ که به عنوان یک سبک زندگی باید حاکمیت پیدا کند ـ معرفی کرده است. آن چیزی که انسان را رشد می‌دهد و به تکامل می‌رساند، عمل و نحوه رفتار اوست، آن چیزی که در ابعاد مختلف زندگی انسان تحولاتی را می‌آفرید، رفتار انسان است، این رفتار نیازمند یک الگوست و آن چیزی نیست جز عمل بر اساس نظام حق که همان نظام اسلامی است.

جمهوری اسلامی ایران با پیروزی انقلاب اسلامی توانست مدلی زیبا از قوانین و آموزه‌های اسلامی را در نظام خود پیاده‌سازی کند و این می‌تواند به مثابه چشیدن الگوی اسلامی اصیل باشد، در واقع انقلاب اسلامی به عنوان یک الگویی زنده و ملموس معرفی شد تا بتوانیم مزه‌ای از اسلام حقیقی را بچشیم. ما جمهوری اسلامی را به عنوان مقدمه‌ای برای تحقق آرمان مهدوی معرفی می‌کنیم تا مسیری برای آشنایی مردم سراسر جهان با اسلام باشد.

حوزه‌های علمیه کشور نیز با پیروزی انقلاب اسلامی حیات تازه به دست آوردند، روحانیت، مرجعیت و علما بعد از پیروزی انقلاب توانستند حضور پررنگ‌تری در مجامع مختلف داشته باشند که این حضور گامی برای ترویج اسلام به شمار می‌رود و می‌توان این مهم را یکی از دستاوردهای بی‌شمار جریان انقلاب اسلامی دانست.

سانسور شدید رهبر معظم انقلاب در رسانه‌های غربی

 به نظر شما برای انتقال منویات مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و آمریکا چه اقدامی باید انجام داد؟

یکی از مشکلاتی که به صورت جدی با آن روبرو هستیم، این است که شخص مقام معظم رهبری در کشورهای جهان آنطور که باید و شاید و انتظار می‌رود، شناخته نشده و همین عاملی است که مردم سراسر دنیا شناخت کافی این ایشان نداشته باشند و این به جهت سانسورهای شدید رسانه های غربی از رهبر معظم انقلاب اسلامی است. به نظر می‌رسد باید ابتدا شخصیت مقام معظم رهبری به جهانیان معرفی شود، متأستفانه به دلیل اینکه مقام معظم رهبری در رسانه‌های بین‌المللی شخصیتی سانسور هستند، ملت‌های اروپا و آمریکا با شخص ایشان آشنایی کامل، جامع و درستی ندارند، طبیعتاً پس از این مرحله و ایجاد شناخت نسبت به ایشان، منویات رهبری نیز با استقبال حداکثری مواجه خواهد شد.

تبلیغ دین، یک وظیفه اسلامی و انسانی است

امروز جمعه ششم بهمن‌ماه نخستین کارگاه تبلیغ بین‌المللی در تهران با تدریس جنابعالی در دانشگاه مذاهب اسلامی برگزار می‌شود، لطفاً در این رابطه توضیح دهید.

بنده به مسأله تبلیغ به عنوان یک وظیفه اسلامی، انسانی و طلبگی نگاه می‌کنم، در واقع این یک وظیفه الهی برای بنده و دیگر طلاّب و روحانیت به شمار می‌رود، این وظیفه را باید خوب شناخت، چراکه درک خوب این موضوع باعث می‌شود دیگر برای انجام این کار منتظر هیچ نهاد، مرکز و … نباشیم و به صورت خودجوش و با تمام قدرت به وظیفه خود عمل کنیم. این احساس مسئولیت است که باعث می‌شود افراد بدون هیچ توجهی به اقدامات دیگران و حتی وجود امکانات یا عدم وجود آنها وارد میدان شوند و اثرگذاری کنند. ما ابتدا برگزاری این کارگاه‌ها را در شهر مقدس قم آغاز کردیم، پس از آن علاقه‌مندان زیادی درخواست کردند که این کارگاه در تهران برگزار شود، لذا تصمیم گرفتیم این بار در تهران میزان علاقه‌مندان باشیم، اما بنا داریم این کارگاه‌ها را در شهرهای مختلف برگزار کنیم.

کم‌کاری در کادرسازی مبلغان بین‌المللی اسلام

 هدف شما از برگزاری چنین دوره‌هایی چیست؟

هدف از برگزاری این کارگاه‌ها مربوط به این مسأله می‌شود که در زمینه کاردسازی مبلغان بین‌المللی فعالیت قابل توجهی صورت نگرفته است، در واقع با برگزاری این کارگاه‌ها درصدد ایجاد یک موج حرکتی در حوزه‌های علمیه هستیم تا نسبت به مسائل بین‌المللی توجه عمیق‏تری داشته باشند. از طرف دیگر آشنا کردن طلاّب با مسائل بین‌الملل آن هم در فضای تبلیغی، آشنا کردن طلاّب با تجربیات مبلغان بین‌المللی دین اسلام، آشنایی بیشتر طلاّب با نیازهای ملت‌ها در جوامع مختلف از جمله اهداف ما از برگزاری چنین کارگاه‌هایی است.

تبلیغ نباید موسمی باشد

برای دستیابی هرچه سریع‌تر چنین اهدافی باید به این موضوع توجه داشت که یکی از مواردی که به آن پرداخته نشده این است که تبلیغ نباید یک اتفاق موسمی باشد و فقط در زمان‌های خاصی مثل ماه مبارک رمضان و دهه محرم انجام شود، بلکه تبلیغ باید مداوم و به عنوان یکی از وظایف اصلی حوزه‌های علمیه جا بیافتد تا برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت بگیرد.

به نظر شما چه ارتباطی میان حوزه‌های علمیه و بحث هنر و تصویری کردن مفاهیم و معارف دین وجود دارد؟

طلبه‌های بسیاری وجود دارند که در زمینه هنر به ویژه بخش مستند مشغول فعالیت هستند که این نشان می‌دهد برخی طلاّب دغدغۀ فعالیت‌های هنری دارند تا بتوانند از ابزار تصویر و سینما برای انتقال مفاهیم و معارف دین استفاده کنند، از طرفی دیگر می‌توان گفت برخی هنرمندان سینمایی نیز دارای دغدغه‌هایی مشترک با حوزویان هستند که در برخی آثار خود بعضی از این دغدغه‌ها و مسائل را به تصویر کشیده‌اند.

لزوم افزایش همکاری میان حوزویان و هنرمندان

بنده به عنوان کسی که در دو عرصه دغدغه‌مند هستم، تولیداتی در قالب مستند در سطح جامعه ایران و بین‌الملل داشته‌ام که تعداد آنها به ۲۰ مستند با موضوعات متنوع می‌رسد. به نظر می‌آید ارتباطی که میان حوزویان و هنرمندان وجود دارد، کافی نیست و نیاز به تقویت دارد، چراکه این دو بخش نقشی اساسی در ترویج و تبلیغ دین دارند. متفکران و حوزویان می‌توانند محتوای صحیح و قرآنی در اختیار هنرمندان قرار دهند تا آنان این محتواها را در قالب تصویر به منصۀ ظهور برسانند.

منبع: تسنیم

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار