تاریخ انتشار :

نشریه آمریکایی نیوزویک

جایگاه مسیح (علیه السلام) در قرآن به روایت نشریه آمریکایی

نشریه آمریکایی نیوزویک با انتشار مطلبی از جایگاه حضرت عیسی مسیح(ع)، عید کریسمس و حضرت مریم(س) در قرآن کریم و نزد مسلمانان نوشت.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   نیوزویک در این مطلب نوشت: وقتی در مورد کریسمس فکر می‌کنیم، قرآن اولین چیزی نیست که به ذهن می‌رسد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند که ادیان توحیدی جهان تفاوت زیادی با هم دارند اما حقیقت این است که اسلام و مسیحیت در مورد اینکه مسیح چه کسی بود و چگونه زندگی کرد، نظرات بسیار مشابهی دارند.

نام عیسی حداقل ۲۵ بار در قرآن ذکر شده و در موارد زیادی نیز به عنوان پسر مریم یا مسیح، پیامبر خدا، از وی نام برده شده است.

بسیاری از جزئیاتی که در مورد میلاد مسیح در قرآن آمده است با آنچه در عهد جدید وجود دارد، همخوانی دارد. به عنوان مثال، مسلمانان معتقدند که عیسی مسیح از زنی مقدس و باکره به نام مریم متولد شد. قرآن نیز به مانند انجیل مکالمه میان جبرئیل و مریم مقدس را که در آن جبرئیل به مریم نوید فرزندی را می‌دهد، ذکر کرده است.

إِذْ قَالَتِ الْمَلَائِکَهُ یا مَرْیمُ إِنَّ اللَّهَ یبَشِّرُکِ بِکَلِمَهٍ مِنْهُ اسْمُهُ الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیمَ وَجِیهًا فِی الدُّنْیا وَالْآخِرَهِ وَمِنَ الْمُقَرَّبِینَ * (به یاد آورید) هنگامی را که فرشتگان گفتند: ای مریم! خداوند تو را به کلمه‌ای از وجود خودش بشارت می‏دهد که نامش مسیح، عیسی پسر مریم است، در حالی که در این جهان و جهان دیگر، صاحب شخصیت خواهد بود، و از مقربان (الهی) است. (سوره آل عمران ـ ۴۵)

إِنَّمَا الْمَسِیحُ عِیسَى ابْنُ مَرْیمَ رَسُولُ اللَّهِ وَ کَلِمَتُهُ * مسیح، عیسى بن مریم فقط پیامبر خدا و کلمه اوست. (نساء – ۱۷۱)

همچنین، میلاد مسیح یک رویداد مهم در اسلام است و به تفصیل در قرآن ذکر شده است. سوره نوزدهم قرآن مریم نام دارد و میلاد مسیح را روایت می‌کند.

تفاوت قرآن با عهد جدید

روایت قرآن با عهد جدید تفاوت‌هایی هم دارد؛ به عنوان مثال در عهد جدید مکان میلاد مسیح در آخور ذکر شده اما بر اساس آیات قرآن مسیح در زیر درخت نخل به دنیا آمد.

یکی از تفاوت‌های اساسی میان دیدگاه‌های مسلمانان و مسیحیان نیز این است که مسیحیان معتقدند مسیح پسر خدا است اما مسلمانان معتقدند که مسیح یکی از پیامبران بزرگ الهی است و به همین عنوان در قرآن هم توصیف شده است.

از آنجاییکه مسلمانان معتقدند که عیسی بشر و یکی از پیامبران خدا بود، معتقدند که «پسر خدا» به صورت استعاری به معنای یکی از پیامبران برگزیده خدا است.

در ترجمه «یوسف علی»، یکی از محبوب‌ترین ترجمه‌های انگلیسی قرآن آیه ۳۰ سوره مریم اینگونه ترجمه شده است که (ناگهان عیسی زبان به سخن گشود) گفت من بنده خدایم به من کتاب (آسمانی) داده و مرا پیامبر قرار داده است.

معجزات مسیح(ع)

مسلمانان همچنین معتقدند که حضرت عیسی معجزاتی داشته و به بهشت برده شده است.

إِذْ قَالَ اللَّهُ یا عِیسَى إِنِّی مُتَوَفِّیکَ وَرَافِعُکَ إِلَی وَمُطَهِّرُکَ مِنَ الَّذِینَ کَفَرُوا وَجَاعِلُ الَّذِینَ اتَّبَعُوکَ فَوْقَ الَّذِینَ کَفَرُوا إِلَى یوْمِ الْقِیامَهِ ثُمَّ إِلَی مَرْجِعُکُمْ فَأَحْکُمُ بَینَکُمْ فِیمَا کُنْتُمْ فِیهِ تَخْتَلِفُونَ * (به یاد آورید) هنگامی را که خدا به عیسی فرمود: من تو را بر میگیرم و به سوی خود، بالا میبرم و تو را از کسانی که کافر شدند، پاک میسازم، و کسانی را که از تو پیروی کردند، تا روز رستاخیز، برتر از کسانی که کافر شدند، قرار میدهم، سپس بازگشت شما به سوی من است و در میان شما، در آنچه اختلاف داشتید، داوری میکنم (آل عمران – ۵۵)/.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار