تاریخ انتشار :

مجلس اعلای شیعیان آلمان

نخستین سازمان سراسری متعلق به شیعیان در آلمان

مجلس اعلای شیعیان آلمان (IGS) یک نهاد و تشکل مرکزی است که مساجد و مؤسسات دیگر متعلق به شیعیان اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از کانال تلگرام «مطالعات اسلام و آلمان(اروپا)»، مارس سال ۲۰۰۹ نخستین سازمان سراسری متعلق به شیعیان در آلمان رسما شکل گرفت و آغاز به کار کرد. مجلس اعلای شیعیان آلمان (IGS) نزدیک به ۹ سال است یک نهاد و تشکل مرکزی(Dachverband) است که مساجد و مؤسسات دیگر متعلق به شیعیان اعضای آن را تشکیل می‌دهند.

اوایل مارس ۲۰۰۹ حدود ۱۱۰ نماینده از مساجد و مؤسسات شیعی در مرکز اسلامی هامبورگ گرد هم آمدند و اولین اجلاس عمومی آن تشکیل شد. این نهاد به کوشش آیت‌الله قائم مقامی و حجت‌الاسلام تقوی، رئیس و معاون وقت مرکز اسلامی هامبورگ تأسیس شد و در همان اجلاس اول آیت‌الله قائم‌مقامی به عنوان رئیس شورای مرکزی و دکتر تقوی نیز به عنوان نائب رئیس انتخاب شدند.

قبل از این، شیعیان آلمان خود دارای یک نهاد مرکزی و سراسری نبودند که وظیفه هماهنگی و مدیریت کلی امور مسلمانان شیعه را بر عهده داشته باشد.

نمایندگان مؤسسات و مساجد شیعی در آلمان مجمع عمومی را تشکیل می‌دهند و در حال حاضر چیزی حدود ۱۵۰ مرکز و مؤسسه هستند. مجمع عمومی هیئت رئیسه یا شورای مرکزی(Vorstand)  و همچنین شورای روحانیون(Gelehrtenrat) را انتخاب می‌کنند. البته شورای روحانیون صرفا جایگاه مشورتی دارد و مدیریت و مسائل اجرایی کاملا با هیئت رئیسه است.

از آنجا که IGS یک نهاد سراسری در کل آلمان به حساب می‌آید، برای هماهنگی بهتر میان مراکز و مؤسسات عضو، فعالیت‌های آن به شکل منطقه‌ای نیز تقسیم شده و شامل قسمت شمالی(IGS-Nord)، قسمت غربی(IGS-West)، قسمت شرقی(IGS-Ost)، قسمت مرکزی(IGS-Miitte) و قسمت جنوبی(IGS-Süd) است.

این نهاد با هدف معرفی و نمایندگی مسلمانان شیعه در آلمان، کمک به روند گفتگو و تفاهم میان مسلمانان و جامعه آلمانی و همچنین جلوگیری از پیدایش جامعه موازی در جامعه آلمان شکل گرفت و از همان ابتدا تأسیس آن با استقبال خوب دیگر نهادهای مسلمانان و رسانه‌های آلمانی مواجه شد.

ارول پورلو، سخنگوی شورای هماهنگی مسلمانان آلمان(Der Koordinationsrat der Muslime in Deutschland ) در این باره بیان کرد که تأسیس این سازمان قدم مهمی برای نمایندگی افکار و عقاید شیعیان در آلمان است.

آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسمانان آلمان نیز این مسئله را به عنوان یک اتفاق مثبت در جامعه مسلمانان آلمان ارزیابی کرد.

همچنین در رسانه‌ها و میان نهادهای رسمی آلمان تأسیس این تشکل با ارزیابی‌های مثبتی همراه بود و این مسئله بیش از همه به خاطر تصویر به وجود آمده از مرکز اسلامی هامبورگ در زمان ریاست آیت‌الله قائم مقامی بود.

در حال حاضر دفتر مرکزی مجلس اعلای شیعیان آلمان در برلین است و ریاست آن را شیخ محمود خلیل‌زاده بر عهده دارد. در این نهاد علاوه بر شیعیان ایرانی، ترک‌ها، عراقی‌ها، لبنانی‌ها و پاکستانی‌ها نیز عضویت دارند

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار