تاریخ انتشار :

رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان

برگزاری یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه در تهران

رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار کشیش دیمیتری سافانوف، از برگزاری یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه در روزهای ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال آینده در تهران، خبر داد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )    به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، کشیش دیمیتری سافانوف، دبیر روابط ادیان بخش بین‌الملل کلیسای ارتدوکس روسیه در ادامه برنامه سفر خود به کشورمان، صبح امروز (۲۸ آذرماه) ضمن حضور در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با حجت‌الاسلام محمدمهدی تسخیری، رئیس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های این سازمان، دیدار و گفت‌وگو کرد.


حجت‌الاسلام تسخیری با اشاره به سابقه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت گفت: گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس به مدت ۲۰ سال است که با هدف درک متقابل اسلام و مسیحیت ارتدوکس از یکدیگر و توسعه ارتباط و همکاری میان ادیان در حل مسائل مشترک بشری با حضور شخصیت‌های بلندپایه در ایران و روسیه برگزار می‌شود.

رییس مرکز بین‌المللی گفت‌وگوی ادیان و تمدن‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با تأکید بر برگزاری این گفت‌وگوها برای تداوم صلح و عدالت میان اسلام و مسیحیت ارتدوکس، اظهار کرد: هرگونه تفاهمی میان این دو دین بزرگ، نقش مؤثری در گفت‌وگوی ملل مختلف جهان دارد و می‌تواند به فهم عمیق‌تر پیروان ادیان و زندگی مسالمت‌آمیز ملت‌ها یاری رساند.

وی به برگزاری یازدهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه در تهران اشاره کرد و گفت: این دور از گفت‌وگوها ۱۵ و ۱۶ اردیبهشت‌ماه سال آینده برابر با (۵ و ۶ می ۲۰۱۸) با موضوع «ادیان و محیط زیست» با حضور اندیشمندان مسلمان از طرف جمهوری اسلامی ایران و متفکران مسیحی از کشور روسیه به میزبانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در تهران برگزار می‌شود.

حجت‌الاسلام تسخیری افزود: موضوعاتی چون محیط زیست؛ اصول مشترک ادیان الهی (عدالت، امنیت، حمایت، مصرف بهینه، پاکیزگی)، تعامل رهبران ادیان با محیط زیست (براساس دیدگاه حضرت محمد (ص) و حضرت عیسی (ع))، قواعد اساسی دفاع از محیط زیست برخاسته از آیین اسلام و مسیحیت (اثرگذاری محیط زیست سالم بر زندگی فردی و اجتماعی از منظر اسلام و مسیحیت) و همچنین، انسان و طبیعت در آموزه‌های الهی (اسلام و مسیحیت) در دور یازدهم بررسی می‌شود.

تهیه بولتن گفت‌وگوهای پیشین اسلام و ارتدوکس روسیه

کشیش دیمیتری سافانوف، دبیر روابط ادیان بخش بین‌الملل کلیسای ارتدوکس روسیه ضمن استقبال از برگزاری این دور از گفت‌وگوها در تهران گفت: با توجه به اهمیت هم‌زیستی و تعامل دینی میان اسلام و مسیحیت، همواره به دنبال پژوهش و مطالعه در باره تاریخ گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه هستیم.

وی با اذعان اینکه تاکنون مقالات متعددی در زمینه گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه به چاپ رسانده است، پیشنهاد تهیه و تولید بولتن نتایج گفت‌وگوهای پیشین را داد.

کشیش دیمیتری سافانوف افزود: تهیه و تولید بولتنی از نتایج گفت‌وگوهای پیشین اسلام و مسیحیت ارتدوکس روسیه، میزان آگاهی از وجود فرهنگ‌های دیگر، نقد و نقدپذیری دینی و هم‌زیستی و تعامل دینی نسبت به یکدیگر را افزایش می‌دهد.

وی همچنین، ضمن تأیید موضوعات مورد بررسی در دور یازدهم این گفت‌وگوها پیشنهاد داد: لازم است در این دور از گفت‌وگوها، به بحث آموزش الهیات جهت ایجاد بستر مطالعاتی در راستای تعامل و گفت‌وگوی ادیان بپردازیم.

در ادامه این دیدار مقرر شد همزمان با حضور متفکران مسیحی از کشور روسیه در ایران، کتاب «آزادی و مسئولیت در جستجوی هماهنگی» به قلم پاتریاک کریل رونمایی شود.

بنابر اعلام این خبر، دهمین دور گفت‌وگوی اسلام و مسیحیت ارتدوکس، مهرماه سال گذشته با عنوان «نقش اسلام و مسیحیت ارتدوکس در برقراری صلح عادلانه و پایدار» و با حضور هیأت ایرانی به ریاست ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به میزبانی کلیسای ارتدوکس روسیه در مسکو برگزار و در این نشست دو روزه، ۲۰ مقاله علمی در این زمینه توسط شرکت‌کنندگان ارائه شد

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار