تاریخ انتشار :

ایتالیا

تازه مسلمان سرزمین چکمه‌ای

فلیچه پالاویچینی در سال ۱۹۲۶ در یکی از خانواده‌های اصیل میلان در ایتالیا متولد شد، وی تحصیلات خود را در رشته داروسازی به پایان رساند.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  ایتالیا کشوری در جنوب اروپا است که به جهت وجود واتیکان و حضور پاپ در این کشور از اهمیت فراوانی در جهان مسیحیت برخوردار است.
 اسلام سابقه چندانی در این کشور ندارد؛ اما طی سال‌های اخیر از نظر تعداد به صورت وسیعی رشد یافته و هم اکنون با جمعیتی در حدود نهصدهزار نفر به دومین دین در ایتالیا تبدیل شده است.

دیگر رهیافتگان ایتالیایی را اینجا ببینید

از نظر دین در ایتالیا، حاکمیت و اکثریت با مسیحیت کاتولیک است، ولی پروتستان‌ها، یهودی‌ها و مسلمانان که بیشتر مهاجر هستند، نیز در این کشور زندگی می‌کنند.
گفته می‌شود، مسلمانان ۱۴ درصد جمعیت ایتالیا را تشکیل می‌دهند. جامعه مسلمانان در ایتالیا به لحاظ زمانی سابقه چندانی ندارد، ولی طی سال‌های اخیر از نظر تعداد به صورت وسیعی رشد یافته، به طوری که هم اکنون به دومین دین در ایتالیا تبدیل شده است.
نقشه کشور ایتالیا شباهت بسیار زیادی با چکمه دارد، از همین رو ایتالیا را «سرزمین چکمه‌ای» می‌نامند. شهروندان ایتالیایی از گذشته‌های دور تاکنون گرایش زیادی به اسلام داشته و تعدادی از آنان به این دین مبین تشرف یافته و مسلمان شده‌اند.
فلیچه پالّاویچینی
یکی از کسانی که ۶۶ سال پیش در این راه گام برداشت و اسلام را به عنوان دین خود برگزید، «فلیچه پالّاویچینی»( Felice Pallavicin) بود که جمعیت مذهبی اسلامی ایتالیا را بنیان‌گذاری کرد.
رایزنی فرهنگی ایران در ایتالیا در گزارشی اختصاصی برای ایکنا «فلیچه پالّاویچینی» را که اخیرا در این کشور دار فانی را وداع گفت، معرفی کرده و آورده است:  فلیچه(عبد الوحید) پالّاویچینی در سال ۱۹۲۶ م. در میلان متولد شد. وی تحصیلات خود را در رشته داروسازی به پایان رساند و در سال ۱۹۵۱ م. به دین مبین اسلام مشرف شد و نام عبد الوحید را برای خود برگزید.
پالّاویچینی صوفی مشرب بود و از سال ۱۹۸۰ ملقب به «شیخ» شد. وی در نخستین فعالیت اجتماعی خود در سال ۱۹۸۶ به نمایندگی از مسلمانان صوفی‌مشرب ایتالیایی، در گردهمایی دعا برای صلح پاپ «ژان پل دوم» در شهر «آسیزی» ایتالیا شرکت کرد.
پالّاویچینی پس از تجربه تأسیس مرکز «مطالعات مابعدالطبیعه(متافیزیک)» در شهر میلان که خود مدیریت آن را عهده‌دار بود(۱۹۹۰ م.)، در سال ۱۹۹۳ «انجمن بین‌المللی اطلاعات اسلامی» را در همین شهر بنیان نهاد.
تلاش برای گفتگو
هدف از تأسیس این انجمن که توسط وی اداره می‌شد، معرفی اسلام در اروپا و گفتمان بینادینی با یهودیان و مسیحیان کاتولیک در ایتالیا بود و این مرکز برگزاری دوره‌های آموزشی بینافرهنگی برای مبلغان مسلمان و اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در راستای وفاق اسلامی و هویت ایتالیایی را در دستور کار داشت.
انجمن بین‌المللی اطلاعات اسلامی در سال ۱۹۹۷ به یک سازمان مذهبی با اساسنامه مدون با نام «جمعیت مذهبی اسلامی ایتالیا» ارتقاء یافت و متعاقباً در سال ۱۹۹۸ پیش نویس تفاهم نامه همکاری این جمعیت با دولت ایتالیا به مجلس نمایندگان این کشور ارائه شد.
این طرح پس از بررسی در وزارت کشور ایتالیا و اخذ نظر مساعد آن در سال ۲۰۰۱، در سال ۲۰۰۲ نظر مساعد هیأت دولت وقت در ایتالیا را نیز اخذ کرد.
روابط مطلوب
پالّاویچینی برای پیشبرد اهداف این جمعیت، با دانشگاه الازهر در مصر و دانشگاه فردریکو دوم ناپل(دانشگاهی دولتی در شهر ناپل ایتالیا) قرارداد همکاری منعقد کرد و با به خدمت‌گرفتن کمیته‌ای از مدرسان مسلمان ایتالیایی الاصل، برای معلمان ایتالیایی کارگاه‌های آموزشی به منظور ارتقاء شیوه‌های تدریس به دانش‌آموزان مسلمان تشکیل داد.
جمعیت مذهبی اسلامی ایتالیا با چند مرکز و اتحادیه اسلامی همکاری کرد و تعدادی از تشکل‌های اسلامی در سال ۱۹۹۹ از این جمعیت دعوت کردند که به عضویت این تشکل‌ها درآید، متعاقب این همکاری، جمعیت مذهبی اسلامی ایتالیا در سال ۲۰۰۰ مسجد «الواحد» را در میلان تأسیس کرد.
این جمعیت در سال‌های بعد و در سایه روابط مطلوبی که با دولت ایتالیا داشت، در گردهمایی‌های اسلامی که به صورت دوره‌ای از سوی پادشاه مراکش و دانشگاه الازهر و اتحادیه جهانی علمای مسلمان برگزار می‌شد؛ به عنوان نماینده رسمی کشور ایتالیا شرکت کرد.
۱۱ سپتامبر
پالّاویچینی پس از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ایالات متحده آمریکا، در قالب همکاری با دولت ایتالیا، نقش چشمگیری را در مقابله با گسترش افراط‌‌گرایی اسلامی و اسلام‌‌هراسی در این کشور ایفا کرد.
فعالیت وی در دهه نخست قرن حاضر عمدتا معطوف به شرکت در ده‌ها همایش با موضوع گفتمان بین ادیان ابراهیمی و مقابله با افراط‌گرایی اسلامی و اسلام‌هراسی بود که برخی از آن‌ها با مشارکت نهاد‌های بین‌المللی نظیر یونسکو یا پارلمان اتحادیه اروپا برگزار شد.
پس از تألیف کتاب «یادمان رنه‌گنون»(رنه‌گنون یا شیخ عبدالواحد یحیی؛ محقق سنت‌گرای فرانسوی) در سال ۱۹۸۱، مجموعه مصاحبه‌ها و آثار پالّاویچینی با عنوان «اسلام باطنی»  در سال ۱۹۹۱ انتشار یافت و متعاقباً برگردان انگلیسی آن نیز در سال ۲۰۱۱ در ایالات متحده آمریکا به چاپ رسید. واپسین اثر وی «نام خداوند در اسلام»  در سال ۲۰۱۶ انتشار یافته است.
اخیرا نشستی در مسجد «الواحد» شهر میلان برگزار و طی آن یاد و نام عبدالوحید پالاویچینی گرامی داشته شد، جمعیت مذهبی اسلامی ایتالیا و مرکز فرهنگی امام علی(ع) شهر میلان در آن با یکدیگر همکاری داشتند.
در این نشست امام عبدالودود از مؤسسه عالی مطالعات اسلامی فرانسه، حجت‌الاسلام علی فائزنیا از مرکز فرهنگی امام علی(ع) میلان و عبدالحق اسماعیل از جمعیت مذهبی اسلامی ایتالیا سخنرانی کردند
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار