به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) بر آشنایان به اسلام پوشیده نیست که این مکتب در نگرش عمیق و همه جانبه خود دین را تنها یک برنامه شخصى و فردى انسانها نمى داند و تنها در مسجد و محراب و نماز و نیایش و رکوع و روزه و تهجّد و دیگر دستورالعملهاى عبادى و اخلاقى خلاصه نمى کند. بلکه گذشته از اینها حضور فعال وهمه جانبه دین را در همه میدانهاى معامله و تجارت، کارخانه و صنعت، مدرسه و هنر، جنگ و صلح، اقتصاد و برنامه ریزى، دستگاههاى حکومتى و سیاستهاى حاکم بر روابط داخلى و خارجى، روابط دولت و ملّت با یکدیگر، روابط مسلمانان با دیگر ملتهاى جهان و… ضرورى و لازم مى داند.
قاعده اولی در برقراری ارتباط با غیر مسلمانان جواز است. لکن در این میان بین کفار حربی و غیر حربی تفاوت وجود دارد و روابط اقتصادی با کافران حربی (کسانی که با مسلمانان به ظاهر یا در باطن دشمنی دارند) به جهت سلب احترام از اموال آنان، ممنوع است و این قاعده هیچ استثنا ندارد.
*** قراداد اجاره امیرالمومنین (علیه السلام)
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که امیرمؤمنان (علیه السلام) خود را اجاره داد که نخلستانی را آبیاری کند و در برابر هر دلو خرمایی مبلغی دریافت نماید. البته اجارهای که با ذلت همراه باشد، یا برای حمل شراب، خوک و یا برای ساختن معبد باشد، مورد نکوهش و نهی پارهای از فقیهان عامه قرار گرفته است.
** سپر پیامبر (صلی الله علیه واله) در گرو یهودی
داستان جالبی نقل شده که یک یهودی از پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم چند دینار طلب کار بود، روزی تقاضای پرداخت طلب خود را نمود، پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم فرمود: اکنون پولی ندارم. یهودی گفت: از شما جدا نمیشوم تا طلب مرا بپردازید.
حضرت فرمود: من نیز در اینجا با تو مینشینم، به اندازهای نشست که نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء و صبح روز بعد را همانجا خواند! یاران پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم، یهودی را تهدید کردند ولی حضرت به آنها فرمود: این چهکاری است میکنید؟ عرض کردند: چگونه یک یهودی شما را بازداشت کند؟ فرمود: خداوند مرا مبعوث نکرده تا به کسانی که معاهده مذهبی با من دارند یا غیر آنها، ستم روا دارم.
صبح روز بعد نیز تا طلوع آفتاب نزد یهودی نشست. در این هنگام یهودی شهادتین را گفت و بعد نیمی از اموال و ثروت خود را در راه خدا داد و سپس افزود: ای رسول خدا! به خدا سوگند کاری که نسبت به شما انجام دادم از روی جسارت نبود، بلکه میخواستم ببینم آیا اوصافی که در تورات درباره پیامبر صلیالله علیه و آله و سلم آمده است با شما مطابقت دارد یا خیر، زیرا من در تورات خوانده ام که محمد بن عبدالله (صلی الله علیه واله) در مکه متولد میشود و به مدینه هجرت میکند، او درشتخو و بداخلاق نیست، با صدای بلند سخن نمی گوید، بد زبان و ناسزاگو نمیباشد. اکنون به یگانگی خدا و پیامبری شما گواهی میدهم و تمام ثروت من در اختیار شما قرار دارد، هر طور خدا دستور دهد، درباره آن عمل کنید. (با اقتباس و ویراست از کتاب یکصد موضوع پانصد داستان)
هیچ اهلیّت به از خُلق نکو
من ندیدیم در جهان جست و جو (مولوی)
منبع:تراز-جام نیوز