تاریخ انتشار :

عبدالکریم شیمویاما شیگرو

افزایش تمایل ژاپنی‌ها به اسلام

گرچه ژاپن کشوری نیست که کسی آن را با اسلام مرتبط بداند؛ اما سرزمین طلوع آفتاب، اندک اندک و به طور پیوسته شاهد افزایش جمعیت مسلمانان است.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  افزایش جمعیت مسلمانان در ژاپن عمدتاً به دلیل افزایش مهاجرت مسلمانان به دنبال پیدا کردن فرصت‌های شغلی در این کشور یا افزایش جمعیت گردشگران مسلمان است.

برای انطباق با این تغییرات، دولت ژاپن ایجاد کسب‌وکارهایی با تمرکز بیشتر بر مسلمانان و همچنین ساخت اماکن عبادی در نقاط مختلف این کشور را تشویق می‌کند.

با این وجود، مسلمان بودن در ژاپن به اندازه مسلمان بودن در کشورهای اسلامی آسان نیست. گرچه ژاپنی‌ها نگرش خصمانه‌ای نسبت به مسلمانان ندارند اما فعالیت‌های منفی رسانه‌های غربی علیه مسلمانان، به ویژه در زمینه حملات گروه‌های تروریستی، بعضاً بر زندگی آن‌ها تأثیر گذاشته است.

برای فهمیدن اینکه مسلمان بودن در ژاپن چگونه است، نویسنده این گزارش با مسلمانان توکیو گفت‌گو کرده تا چالش‌های همزیستی را در مکانی که اسلام دینی غریب است، درک کند.

افزایش تمایل ژاپنی‌ها به اسلام

برخلاف کشورهای خاورمیانه و جنوب شرق آسیا، اسلام تأثیر زیادی در تاریخ ژاپن نداشته است. با این حال، روابط دیپلماتیک میان این جزیره و جمعیت‌های اسلامی به صدها سال پیش برمی‌گردد.

«شینتو» مذهب اکثریت جمعیت ژاپن را تشکیل می‌دهد و مسلمانان با ۱۰۰ هزار نفر جمعیت یکی از اقلیت‌های دینی در این کشور ۱۲۷ میلیونی هستند.

یکی از بزرگترین مساجد ژاپن مسجد توکیو است که بزرگترین مسجد پایتخت ژاپن محسوب می‌شود و در سال ۱۹۳۸ توسط مهاجران ترک ساخته شده و به عنوان یک مکان تبادلات فرهنگی نیز مورد استفاده است. این مسجد در سال ۱۹۸۶ تخریب و دوباره در سال ۲۰۰۰ بازسازی شد.

شیمویاما؛ تازه مسلمان ۶۸ ساله

عبدالکریم شیمویاما شیگرو، تازه‌مسلمان ۶۸ ساله ژاپنی از کارکنان این مسجد است. شیمویاما در جریان سفرهایش به سودان توسط دوستان مسلمانش با اسلام آشنا شد و پس از مطالعه در مورد این دین، آن را دینی متعالی یافت و مسلمان شد.

شیمویاما می‌گوید: ۳۰ سال پیش زمانیکه مسلمان شدم، تنها حدود ۳ تا ۴ هزار مسلمان در ژاپن بودند و فقط دو مسجد کوبه و توکیو وجود داشت.

وی افزود: اما امروز تعداد مساجد به بیش از ۳۰ مسجد رسیده و فقط در توکیو ۱۶ مسجد داریم.

شیمویاما گفت: به عنوان یک اقلیت دینی، گرداندن یک مکان عبادی هرگز کار آسانی نبوده است و بسیاری از مساجد عمدتاً بر کمک‌های مردم استوار هستند و گاهاً حتی پرداخت قبض‌ها نیز کار دشواری است.

وی افزود: البته در مورد مسجد توکیو اینطور نیست چون توسط دولت ترکیه اداره می‌شود و آن‌ها بودجه‌ای را سالیانه به این مسجد اختصاص می‌دهند.

ثبت رسمی مساجد

به گفته شیمویاما، مقامات توکیو هیچ مشکلی با ساخت مساجد ندارند و مساجد به صورت رسمی در این کشور ثبت می‌شوند.

وی افزود: افزایش اخیر جمعیت مسلمانان در ژاپن، به ویژه افزایش جمعیت نیروی کار مسلمان از کشورهایی مانند مالزی و اندونزی، سبب شده که حتی بزرگترین مساجد ژاپن نیز برای پذیرایی از مسلمانان به ویژه در اعیاد و ماه رمضان با مشکل مواجه شوند.

شیمویاما توضیح داد: در جریان عید فطر و عید قربان ما در مسجد توکیو مجبور شدیم که نماز را دو بار برگزار کنیم تا همه بتوانند در آن شرکت کنند.

علاوه بر برگزاری نمازهای جماعت روزانه، مسجد توکیو در برگزاری برنامه‌های اجتماعی با هدف زدودن تصورات نادرستِ ایجاد شده توسط رسانه‌های غربی در مورد اسلام نیز فعال است.

شیمویاما می‌گوید: ما باید شرایط را فراهم کنیم که مردم ژاپن بدانند که آموزه‌های حقیقی اسلام چیست و تروریسم در دین اسلام رد شده است.

وی با بیان اینکه اسلام بیش از همه ادیان مورد سوءبرداشت قرار گرفته است، گفت: مسجد توکیو هر روز میزبان گروه‌های دانشجویان، دانش‌‌آموزان و دیگر اقشار ژاپن است و ما برای آن‌ها از دین اسلام می‌گوییم.

علاوه بر به اشتراک‌گذاشتن دانش با گروه‌های مختلف، مسجد توکیو کتاب‌های اسلامی نیز منتشر می‌کند که عموم مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. شیمویاما نیز شخصا، به مدارس سراسر توکیو می‌رود و برای آنان در مورد اسلام سخنرانی می‌کند.

مسلمان‌بودن در ژاپن آسانتر می‌شود

شیرزاد، مهاجر مسلمان ازبک که شش سال است در توکیو زندگی می‌کند و در «آکیهابارا»، منطقه فروشگاه‌های وسایل الکترونیکی و کامپیوتری کار می‌کند از آسانتر شدن زندگی در ژاپن برای مسلمانان و شناخته‌تر شدن و پذیرش بیشتر اسلام در این کشور می‌گوید.

وی توضیح می‌دهد که ژاپنی‌ها معمولاً به مسلمانان مانند پیروان دیگر ادیان احترام می‌گذارند و مسلمانان می‌توانند آزادانه دین خود را داشته باشند تا جایی‌که مشکلی ایجاد نکنند و دیگران را به پذیرش عقایدشان مجبور نکنند.

شیرزاد می‌گوید: یک ژاپنی صرف نظر از اینکه در مورد اسلام چگونه فکر می‌کند، به یک مسلمان احترام می‌گذارد.

وی افزود: در مورد غذا نیز باید بگویم که دسترسی به غذای حلال دشوار نیست. شکر خدا، مغازه‌های حلال زیادی در سال‌های اخیر باز شده‌اند و شرایط با شش سال پیش که من به اینجا آمدم، فرق کرده است.

شیرزاد گفت: بسیاری از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های ژاپنی نیز این روزها بخشی را به عرضه محصولات حلال اختصاص داده‌اند.

یکی از دلایل ارائه خدمات بیشتر به مسلمانان در ژاپن در سال‌های اخیر، توسعه گردشگری مسلمانان به ویژه در آستانه المپیک توکیو در سال ۲۰۲۰ است. دولت ژاپن مردم را به ساخت فروشگاه‌های حلال بیشتر برای پذیرایی از جمعیت بزرگ مسلمانانی که در سال‌های آینده به ژاپن خواهند آمد، ترغیب می‌کند.

به گفته شیرزاد گرچه تنها ۱۰ درصد یا ۱۰ هزار نفر از پیروان اسلام، اصالتاً ژاپنی هستند، اما تعداد مسلمانان در سال‌های اخیر در این کشور در حال افزایش است که این مسئله در نمازهای جماعت مساجد کاملاً مشهود است.

شیرزاد از اعضای مسجد «السلام» در توکیو است که در سال ۲۰۱۱ ساخته شده است.

اسلام‌هراسی در سرزمین طلوع آفتاب

به دنبال حملات اسلام‌هراسانه علیه جوامع مسلمان در سراسر جهان و گسترش تعصبات ضد اسلامی، مسلمانان ژاپن هم از این تعصبات در امان نبوده‌اند.

در سال ۲۰۱۰، بیش از ۱۰۰ سند افشا شده پلیس نشان داد که پلیس اطلاعاتی را در مورد بیش از ۷۰ هزار مسلمان ژاپنی جمع‌آوری کرده که حتی اطلاعات شخصی آنان مانند شماره حساب بانکی و جزئیات گذرنامه آن‌ها را نیز شامل می‌شود.

آن‌ها همچنین بعضاً دوربین‌هایی را نیز داخل مساجد کار گذاشته و با استفاده از مأموران لباس شخصی از کسب‌وکارها و سازمان‌های اسلامی جاسوسی می‌کنند.

گرچه این اقدامات برای برخی از شهروندان مسلمان ژاپن ناخوشایند است، اما برخی دیگر مانند شیمویاما و شیرزاد این اقدامات را طبیعی می‌دانند به ویژه در زمانیکه ژاپن در حال آماده‌سازی خود برای برگزاری رویداد عظیمی مانند المپیک ۲۰۲۰ است.

در مجموع، ژاپن مقصد خوبی برای بازدید مسلمانان و حتی زندگی آنان است به ویژه اکنون که دولت ژاپن تمهیدات زیادی را برای راحتی بیشتر مسلمانان اندیشیده است.

ساکنان این سرزمین که هر روز خورشید از آنجا بر زمین طلوع می‌کند نیز با آغوش باز تنوعات دینی را می‌پذیرند.

معصومه سادات حسینی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار