در پیاده‌روی اربعین
دو عروسک به نام زینب و محسن

یک فعال فرهنگی مطرح کرد: محسن و زینب به عنوان نمادی از پیاده‌روی اربعین هستند که قرار است از طریق آن‌ها مباحثی مانند حجاب، نماز اول وقت و… به کودکان منتقل شود، عروسک‌های غربی به دلیل شخصیت پردازی و هویت‌دهی بالایی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود به خوبی مورد توجه کودکان قرار می‌گیرند، محسن و زینب نیز این قابلیت را دارند تا جایگزین شخصیت‌های خارجی و تبدیل به قهرمانان کودکان ایرانی شوند.

   به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) حجت‌الاسلام سید حامد معلمی، فعال فرهنگی و مسئول پروژه تولید عروسک‌های محسن و زینب، از   ارائه عروسک‌های محسن و زینب با کیفیت بالا و لوازم جانبی بیشتر در بازار خبر داد و اظهار کرد: محسن و زینب به عنوان نمادی از پیاده‌روی اربعین هستند که قرار است از طریق آن‌ها مباحثی مانند حجاب، نماز اول وقت و… به کودکان منتقل شود، عروسک‌های غربی به دلیل شخصیت‌پردازی و هویت‌دهی بالایی که بر روی آن‌ها انجام می‌شود به خوبی مورد توجه کودکان قرار می‌گیرد، محسن و زینب نیز این قابلیت را دارند تا جایگزین شخصیت‌های خارجی و تبدیل به قهرمانان کودکان ایرانی شوند.
وی گفت: پروژه طراحی و ساخت عروسک‌های محسن و زینب با هدف خلق قهرمانان بومی برای کودکان با کمک محمدرضا دوست‌محمدی و خانم کیانی از دو سال پیش آغاز، و قرار شد این عروسک‌ها به عنوان یادگاری از پیاده‌روی اربعین به کودکانی که در مسیر پیاده‌روی حضور دارند هدیه داده شود، که خدارو شکر در دو سال گذشته حدود ۴هزار عروسک تولید و اهدا شد و نیز امسال در موکبی با عنوان موکب الثقلین در مسیر نجف به کربلا منتظر زائران و کودکان پیاده اربعین خواهیم بود.
معلمی با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب پیرامون ارزش و اهمیت پیاده‌روی اربعین که فرمودند: «پیاده‌ روی اربعین ضامن بقای انقلاب است»، افزود: ۳ سال پیش تصمیم گرفتیم تا در مسیر پیاده‌روی اربعین فعالیت داشته باشیم، بر همین اساس نیز موکبی طراحی کردیم که تمامی فعالیت‌های آن توسط طلبه‌ها انجام می‌شد و با بررسی‌هایی که صورت گرفت به این نتیجه رسیدیم که یکی از مخاطبینی که در پیاده‌روی اربعین کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد قشر کودک و خردسال است.
کم لطفی مسئولان در مقابل پروژه محسن و زینب!
این فعال فرهنگی با اشاره به اینکه تمامی هزینه‌های پروژه محسن و زینب به طور شخصی، با کمک خیران و برخی از طریق فروش عروسک‌ها تأمین می‌شود، عنوان کرد: کیفیت عروسک‌های تولیدی در دو سال گذشته آنطور که انتظار داشتیم نبود، بر همین اساس کارگاهی در ابرده شاندیز راه‌اندازی کردیم که در سال گذشته ۱هزار و ۵۰۰ عروسک تولید این کارگاه را با کیفیت بالاتر، در مسیر پیاده‌روی اربعین به کودکان اهدا کردیم.
وی با بیان اینکه عروسک‌های محسن و زینب بازخوردهای بسیار خوبی را از سوی مردم دریافت کرده، گفت: در ابتدا تصور می‌کردیم که این پروژه باید در قالب انیمیشن به کودکان عرضه شود اما با توجه به تجربه‌ای که در این دو سال به دست آوردیم، متوجه شدیم که محسن و زینب تنها دو عروسک نیستند و قابلیت‌های زیادی برای پرداختن به شخصیت آن‌ها وجود دارد که می‌توانیم در کنار آن به تولید محتوا نیز بپردازیم.
معلمی با ابراز امیدواری در خصوص گسترش پروژه عروسک‌های محسن و زینب در قالب انیمیشن، کتاب و محصولات فرهنگی در سال‌های آینده، گفت: اگر پروژه‌ای بخواهد تأثیرگذار و در سطح ملی ظاهر شود باید سرمایه‌گذاری عظیمی بر روی آن شود. امیدوارم با حمایت‌های بیشتر از این پروژه بتوانیم اهمیت اربعین را از طریق محصولات فرهنگی منتقل کنیم.
شخصیت‌پردازی؛ مهم‌ترین عنصر خلق قهرمان
این فعال فرهنگی دلیل به فراموش سپاری عروسک‌هایی همچون «دارا و سارا» را نپرداختن به هویت بخشی دو عروسک از سوی سازندگان دانست و بیان کرد: دارا و سارا دو محصول بسیار زیبا بودند که تنها به عنوان عروسک معرفی شدند، این در صورتی است که شخصیت‌هایی همچون باربی در بازه زمانی چندساله در قالب کمیک و دیگر محصولات در کشورهای غربی به کودکان معرفی و بعد از شکل‌دهی و هویت بخشی به این شخصیت عروسک آن به کودکان عرضه شد.
وی با اشاره به انیمیشن ملکه روم، تصریح کرد: گروه سازنده آثاری همچون ملکه روم تنها خود را انیمیشن‌ساز می‌دانند و قدم‌های بعدی را در جهت گسترش و پرورش شخصیت‌های اسلامی و تولید محصولاتی جانبی مثل کتاب، محصولات فرهنگی و… برنمی‌دارند.
معلمی با اشاره به دیگر فعالیت‌های مؤسسه «حسان»، عنوان کرد: امروز کتاب به ۳۹۰۰ زبان رسمی و محلی ترجمه شده و این در حالی است که قرآن کریم تنها به ۱۱۵ زبان زنده دنیا نوشته شده است، چند وقتی است که در حال پیگیری پروژه تولید قرآن‌های پارچه‌ای با موضوع ۸ فریم از داستان‌های حضرت علی(ع) مانند داستان خوابیدن ایشان در بستر پیامبر(ص) برای کودکان و خردسالان هستیم که مشابه این کتاب‌ها در دیگر کشورها برای عرضه انجیل‌های پارچه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.
منبع: ایکنا

به اشتراک بگذارید :

دیدگاه شما