تاریخ انتشار :

صحیفه سجادیه

صحیفه سجادیه و غفلت بزرگ از این گنج بزرگی که در اختیار داریم

دیدم چه می‌کند این صحیفه سجادیه و ما غافلیم از این گنج بزرگی که در اختیار داریم؛ خیلی برایم جالب بود بعد از یک سال هنوز از هدیه کتاب تشکر می‌کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )سردبیر جدید حوزه نیوز سالهاست که در عرصه رسانه‌ای خصوصا در بخش بین الملل فعالیت مستمر دارد. حسن صدرایی عارف که به دو زبان انگلیسی و عربی مسلط است، قبل از آنکه روزنامه‌نگار باشد یک طلبه بوده و هست. او در این سالها مقالات، گزارش‌ها و تالیفات متعددی را نیز از خود بجای گذاشته و به عنوان خبرنگار تخصصی حوزه به کشورهای مختلف سفر کرده است.

 

ندای اصفهان: شما خودتان یک خبرنگار هستید و به کشورهای مختلف دنیا رفته اید؛ به عنوان یک فعال رسانه‌ای حوزوی فضای کار خبری در واتیکان را چطور دیدید؟

کار خبری در نهادهای دینی کار بسیار حساسی است. رادیوی چند زبانه واتیکان خودش یک دنیای رسانه‌ای است. من با سردبیر انگلیسی روزنامه اسراتوره رومانو که روزنامه رسمی واتیکان است صحبت می کردم، از او پرسیدم به جز رسانه‌های رسمی که در اختیار دارید با رسانه‌های دیگر هم ارتباط دارید؟ گفت بله ما در تمام کشورهای مختلف دنیا حضور داریم. فعالیت رسانه‌ای مسیحیت خیلی گسترده است و محدود به همین رسانه‌های رسمی و داخلی نیست.

ندای اصفهان: در چهارمین همایش واتیکان شناسی که برگزارشد شما تنها ایرانی حاضر در همایش بودید؛ از آن همایش برایمان بگویید؟

حقیقت این است که ارتباط ما با دنیای رسانه‌ای در بیرون از کشور خیلی کم است و این واقعیت تلخی است و باید تلاش کنیم تا اشراف و نگاه و بینش ما در این باره بیشتر بشود. ارتقای سطح بین‌المللی رسانه در واقع ارتقای خود کارکرد رسانه است. خب این دوره هم که «دوره واتیکان شناسی ویژه خبرنگاران حرفه‌ای» بود، خود واتیکان برگزار کرد و نمایندگانی از رسانه‌های معتبر دنیا در آن حضور داشتند. این اولین باری بود که یک ایرانی شیعه و مسلمان در آن حضور داشت.

ندای اصفهان: چطور شد توانستید به این برنامه بروید؟

این سفر محصول تعامل چند ساله‌ای بود که با نمایندگی های جمهوری اسلامی در واتیکان داشتیم و اخبار مسیحیت را به صورت هدفمند منعکس می‌کردیم. دلیل این انعکاس هدفمند اخبار این است که معتقدیم مخاطب حوزوی باید از ادیان دیگر بخصوص مسیحیت مطلع باشد. لذا سالهاست که اخبار ادیان در حوزه نیوز کار می‌شود.

همین ارتباط مداوم موجب شد تا برای آشنایی بیشتر با دنیای مسیحیت از طریق نمایندگی های رسمی برای حضور در این دوره پیشنهاد شویم که الحمدلله دوره خوبی بود.

ندای اصفهان: از حضور در این دوره خاطره جالبی هم دارید؟

خب فرصت خوبی برای ارتباط گیری های بین ادیانی بود به خصوص التزام‌های شرعی ما در مراودات برایشان جالب بود و به دلیل همین التزام ها، همان روز اول فهمیدند منِ یک ایرانی مسلمان از حوزه علمیه قم هستم. روز اول بدون استثنا همه شان برای آشنایی پیش من آمدند. برایشان خیلی جالب بود که حوزه قم و نهاد شیعه چه فعالیت هایی در سطح بین الملل دارد و سوالات مختلفی درباره عقاید شیعه و موضوعات مرتبط داشتند و تعاملات خوبی هم شکل گرفت.

خب من چند جلد صحیفه سجادیه به زبان انگلیسی با خودم برده بودم. دوره یک هفته‌ای که تمام شد افرادی بودند که بیشتر سوال می‌کردند، من روز آخر به چند نفر از آنها که با هم دوست شده بودیم «صحیفه سجادیه» هدیه دادم.

این هدیه واکنشهای خیلی جالبی داشت. آقایی بود سردبیر یکی از رسانه های رسمی کاتولیک در ایرلند که پس از هدیه من چیزی جز یک تشکر نگفت، اما یک هفته بعد که در ایران بودم ایمیلی به من زد و یادآوری روزهای خوب سمینار را داشت و باز تشکر از صحیفه سجادیه کرد و گفت « این کتاب تقریبا کتاب بالینی من شده و هر شب می‌خوانم»! این برایم جالب بود که این سردبیر آن را مدام می‌خواند تا اینکه یکسال گذشت و حضرت آیت الله مکارم شیرازی نامه‌ای به پاپ نوشتند و من متن نامه را برای دوستان مسیحی که در دوره بودند فرستادم. چون همه رسانه‌ای بودند، این نامه حداقل در صد رسانه منتشر شد و رادیوی واتیکان به زبانهای مختلف منتشر کرد و برخی از آنها در ایمیلهای جداگانه به نامه واکنش داشتند از جمله آقای مارتین از ایرلند گفت «حسن! متشکرم نامه جالبی بود، ولی حالا باز هم می‌خواهم دوباره بابت آن کتابی که به من دادی از شما تشکر کنم خیلی کتاب خوبی است.» من دیدم چه می‌کند این صحیفه سجادیه و ما غافلیم از این گنج بزرگی که در اختیار داریم. خیلی برایم جالب بود بعد از یک سال هنوز از «صحیفه» تشکر می‌کند.

 

ندای اصفهان: خاطرم هست که نامه آیت الله مکارم خیلی سر و صدا کرد. بازخوردهای نامه آیت الله مکارم در رسانه‌ها را چطور دیدید؟

خیلی فوق العاده تاثیرگذار بود. من فقط یک رسانه مربوط به سلفی‌های نزدیک به داعش را دیدم که واکنش منفی نشان داده بود اما بازتابهای زیادی داشت. تا حالا ندیده بودم که نامه یک مرجع دینی در قم تا این اندازه در سطح بین اللمی بازتاب داشته باشد. خود پاپ هم به نامه واکنش نشان داد و پاسخ داد. رییس آن نهاد واتیکانی که متولی دوره آموزشی و همایش رسانه‌ها بود هم علاوه بر ایمیلی که برایم فرستاد، در ذیل خبر ما کامنت گذاشت و ابراز خرسندی کرد و عکس العمل نشان داد.

ندای اصفهان: با الازهر هم ارتباط دارید؟

اخبار الازهر را رصد و منتشر می کنیم. با تعدادی از شخصیت های دینی و دانش آموختگان الازهر نیز ارتباط داریم  اما ارتباط سازمانی با الازهر نداریم. در دوره حسنی مبارک که مشکل بود، بعد از حسنی مبارک توقعات این بود که در دوره‌ای بتوان رابطه را بهتر کنیم اما اتفاقات کمی افتاده و در مراسم ها خبری از شخصیت‌های شیعه نیست. شاید از لبنان بوده باشند ولی ارتباط سازمانی و مستمر با حوزه علمیه قم دیده نمی شود. البته چندی قبل همایشی الازهر برگزار کرد که چند روحانی شیعه ایرانی از جمله حاج آقای مبلغی حضور داشتند که بازتاب خوبی هم داشت.

دو سال پیش هم معاون سردبیر روزنامه الاهرام مصر یادداشتی از من درباره نزدیکی قم و الازهر گرفت و که «الاهرام» چاپ کرد و بازخورد خوبی داشت؛ از طریق نمایندگی وزرات امور خارجه در قم هم تشکر حافظ منافع ما در مصر ابلاغ شد که گفتند این یادداشت شما انعکاس ایجابی خوبی در مصر داشته است.. برخی شخصیت های حوزوی مثل حاج آقای نواب یا حاج آقای میرزایی و دیگران هم به مناسبتهای مختلف مثل نمایشگاه کتاب یا امور دیگر گاهی به مصر رفته اند که اتفاقات خوبی بوده است اما شاهد یک ارتباط وسیع و نظام مند در شرایط کنونی نیستیم.

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار