تاریخ انتشار :

هندوهای پاکستان

امام حسین (علیه السلام) قهرمانی برای تمام بشریت است

هندوهای پاکستان نیز از مریدان اهل بیت هستند، یک هندوی پاکستانی به مداحی و مرثیه خوانی برای امام حسین (ع) می‌پردازد و دیگر هندوهایی که در مراسم عزاداری شرکت می‌کنند معتقدند که امام حسین (ع) قهرمانی برای تمام بشریت است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از tribune، هندوهای پاکستان نیز از مریدان اهل بیت بوده و در عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کنند.

یک هندوی پاکستانی با ارادت به امام حسین (ع) و اهل بیت، شغل مداحی اهل بیت را انتخاب کرده و با خواندن مرثیه‌ها و اشعار مربوط به روز عاشورا به یکی از مداحان شناخته شده در این کشور تبدیل شده است.

راوی شانکار ۶۵ ساله در کراچی، یک هندوی پاکستانی است که در ایام محرم به مداحی و مرثیه خوانی برای امام حسین (ع) در سرتاسر پاکستان به ویژه در پنجاب پرداخته و جلسات مداحی یکی از تاثیرگذارترین جلسات عزاداری امام حسین (ع) در ایام محرم است.

شانکار می‌گوید: هنگامی که در مجالس اشعار در توصیف کربلا می‌خوانم مردم به من به چشم یک هندو نگاه نمی‌کنند بلکه مرا یکی از پیروان راه امام حسین (ع) و یارانش می‌دانند. من در دوران دانشجویی تاریخ مسلمانان را مطالعه کرده و به طور اتفاقی با واقعه کربلا، شهادت امام حسین (ع) و یارانش، و به اسارت رفتن خانواده آن حضرت آشنا شدم. چنین وقایع دردناکی حتی دل سنگ را نیز به اشک می‌آورند.

شانکار می‌گوید: هندوهای ایالت سند در پاکستان از مدت‌ها پیش برای ابراز همبستگی با مسلمانان در مجالس و دستجات عزاداری حضور پیدا می‌کنند و این روند هم‌چنان ادامه دارد، هر چند با ظهور افراط‌گرایی‌ها در پاکستان ابراز همدردی دینی تا حد زیادی رو به افول است.

به گفته شانکار، هندوها از تمامی فرقه‌های هندویسم همراه با مسلمانان در بزرگداشت و مراسم عزاداری  ۱۰ روز نخست محرم به ویژه روز عاشورا شرکت می‌کنند. وی می‌گوید در این روزها همچنین بسیاری از سیک‌ها نیز به امام حسین (ع) و جان‌فشانی‌های او و یارانش ادای احترام می‌کنند.

گفتنی است سانجای کومار یکی از کارمندان دولتی ایالت سند نه تنها در عزاداری ایام محرم حضور داشته بلکه به سینه‌زنی‌ها نیز پرداخته است.

عشق به شهیدان کربلا را از پدرم به ارث بردم

سانجای یک هندوی اهل سوکور در مصاحبه به خبرنگاران می‌گوید: از وقتی بچه بودم به یاد دارم که در عزاداری امام حسین (ع) شرکت می‌کردیم. من عشق به شهیدان کربلا را از پدرم به ارث بردم که همیشه در ایام عاشورا یک دکه آب میوه و آب آشامیدنی برای عزاداران در دهه محرم برپا می‌کرد.

آشوک دوست هندوی او می‌افزاید: ما نیز همانند مسلمانان مراسم جشن و شادی در ایام محرم برگزار نمی‌کردیم. در گذشته هندوها و مسلمانان بیشتر در صلح در کنار یکدیگر زندگی کرده در مراسم همدیگر شرکت می‌کردند؛ اما این روزها گروه‌های افراط‌گرایی به وجود آمده‌اند که به نام مذهب آشوب و تفرقه ایجاد می‌کند.

امام حسین (ع) قهرمانی برای تمام بشریت است

آشوک معتقد است که امام حسین(ع) تنها قهرمان مسلمانان نیست و می‌گوید: امام حسین (ع) به جنگ با ظلم و استبداد رفت و تنها قهرمان مسلمانان نیست بلکه قهرمان تمام بشریت است. در بسیاری مناطق هندونشین در پاکستان مانند تارپارکار، سانگار، لارکانه و شکارپور، جوانان هندی با افتخار در مراسم روز عاشورا شرکت می‌کنند.

آشوک می‌افزاید: شاید باور نکنید اما اکثریت هندوهای ایالت سند که به هندوستان مهاجرت کرده‌اند هنوز هم برای ابراز ارادت به شخصیت‌های مسلمان به اینجا می‌آیند. تنها مسلمانان نیستند که بزرگان اسلامی را مقدس می‌دانند بلکه هندوها هم به قداست و پاکی آن‌ها معتقدند آنان پیام آور عشق، صلح و همدلی هستند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار