تاریخ انتشار :

نویسنده آمریکایی برنده جایزه پولیتزر

بزرگترین نکته شگفت‌آور قرآن، جامعیت آن است

گری ویلز، نویسنده آمریکایی برنده جایزه پولیتزر ۱۵ مهر ماه در کلیسای شهر «لنکستر» در ایالت پنسیلوانیا آمریکا از دیدگاه‌های خود در مورد قرآن کریم سخن می‌گوید.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) به نقل از پایگاه خبری Lancaster Online؛ در این مراسم گری ویلز، نویسنده، روزنامه‌نگار و مورخ آمریکایی و متخصص در تاریخ، سیاست، دین به ویژه تاریخ کلیسای کاتولیک در مورد کتابش به نام «معنای قرآن چیست و چرا اهمیت دارد؟» سخنرانی خواهد کرد.

گری ویلز در سال ۲۰۰۱ کمی بعد از حادثه یازده سپتامبر در جمع گروهی از دانشگاهیان در حال سخنرانی بوده که کسی می‌پرسد آیا در این جمع کسی قرآن را خوانده است و از هیچ کس صدایی در نمی‌آید.

ویلز می‌گوید: از ندانستن خود بسیار خجالت‌زده شدم و به سرعت برای برطرف کردن این ضعف اقدام کردم.

ویلز که خود یک کاتولیک است، کتاب‌های انتقادی متعددی در مورد دین نوشته که «منظور مسیح چه بود؟»، «چرا من یک کاتولیک هستم؟» و «چرا کشیش‌ها؟» از آن دسته‌اند.

وی در کتاب «معنای قرآن چیست و چرا اهمیت دارد؟» نگرش خود در مورد قرآن را پس از تحقیق در این زمینه منعکس کرده است.

پس از تحقیقات و نوشتن این کتاب، ویلز شروع به به‌اشتراک گذاشتن دانسته‌های خود در این رابطه می‌کند.

وی می‌گوید: هرگز در قرآن گفته نشده است که ۷۲ حوری با تروریست‌های یازدهم سپتامبر در بهشت ملاقات خواهند کرد یا حرفی از کشتار کافران به میان نیامده است.

گری ویلز معتقد است که بزرگترین نکته شگفت‌آور قرآن، جامعیت آن است. دیگر مذاهب، گروهی از مردم را بر دیگران ارجحیت داده‌اند مثلاً تعالیم یهود به یهودیان اختصاص دارد و غسل تعمید برای مسیحیان است. اما اسلام قرآن همه ادیان ابراهیمی و حتی بی‌دینان را فرا می‌گیرد و فقط بت‌پرستان را جدا کرده است.

ویلز می‌گوید: خشونتی که به قرآن نسبت داده می‌شود، غلط است و قرآن فقط از دفاع حمایت می‌کند و در دفاع نیز فقط مهاجمان مورد غضب هستند و دیگران مورد رحمت واقع می‌شوند.

وی همچنین در مورد تعبیرات نادرست از زن‌ستیز بودن قرآن می‌گوید: تنها مسئله‌ای که در زمان نزول قرآن وجود داشته، مسئله چندهمسری است که در میان بسیاری از مسلمانان امروز دیگر جایگاهی ندارد همانطور که چند همسری سلیمان و داود نیز امروز در میان یهودیان تبعیت نمی‌شود.

ویلز معتقد است که در قرآن حق زن برای مالکیت، ارث و طلاق یک حرکت انقلابی در تاریخ زنان محسوب می‌شود.

«دیوید پک»، کشیش کلیسای سنت جیمز با ابراز خرسندی از برنامه سخنرانی ویلز در کلیسای لنکستر گفت: مشتاقیم تا سخنان یک اندیشمند طراز اول که قرآن را به دقت مطالعه کرده است، بشنویم.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار