تاریخ انتشار :

مکزیک

رشد اسلام در میان اقوام مایا در کشور مکزیک

فیلم مستند جدید تازه ساخته شده، خبر از رواج دین اسلام در میان اقوام مایا در جنوب مکزیک می‌دهد که با وجود چالش‌های اسلام‌هراسی و تبعیض روزانه، همچنان به دین تازه خود پایبند هستند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از aboutislam، یک فیلم مستند جدید نشان می‌دهد رشد اسلام در میان اقوام مایا در کشور مکزیک رو به افزایش است و تازه مسلمانان مایا، در کنار باورهای اسلامی، فرهنگ و سنت‌های قدیمی‌شان را نیز حفظ می‌کنند. اقوام مایا در بخش جنوبی چیاپاس در ایالت مکزیک زندگی می‌کنند و به سبب داشتن جمعیت متنوعی از مردم با نژادها و ادیان مختلف مشهور شده‌اند. گزارش‌های رسانه‌ای اخیر نشان داد که جوامع تزوتزیل در منطقه سان کریستوبال دلاس کاساس نیز شاهد افزایش گرویدن به دین اسلام بوده‌اند.


روبرتو یک تازه مسلمان مایا در مستند ساخته شده توسط شرکت رسانه آنلاین زومین در این باره می‌گوید: ما در گذشته تصویر بسیار بدی از مسلمانان داشتیم، اما اکنون به این نتیجه رسیدیم که آن‌ها مردمانی بسیار مهربان هستند که دلسوز دیگران بوده و به آن‌ها احترام می‌گذارند.
در زمانه‌ای که گروه‌های بومی به خودی خود در معرض نژادپرستی و تبعیض قرار دارند، مسلمان شدن مایاها بحث‌های جدیدی پیرامون پیچیدگی هویتی و حملات تبعیض آمیز و متعصبانه را برانگیخته است. به علاوه عده‌ای هستند که مخالف تغییر در جامعه  مکزیک  می‌باشند و به هر شکل ممکن مخالفت‌شان را با این اسلام آوردن هموطنان نشان می‌دهند.
سورایا یک تازه مسلمان مایا می‌گوید: آن‌ها تصور می‌کنند ما روسری به سر می‌کنیم زیرا چیزی در سر ما هست. برای مثال خیال می‌کنند ما شپش داریم!
لیلا بانوی تازه مسلمان دیگری می‌گوید: هر وقت که با روسری از منزل بیرون می‌روم هرچند سئوالی از من نمی‌پرسند اما نگاه‌هایشان ناراحت کننده و بد است و به چشم تروریست به من نگاه می‌کنند.
با وجود این مشکلات، اعضای گروه‌های مذهبی دیگر و ساکنان می‌دانند که مسلمانان مایا قومی صلح طلب هستند و قصد مبارزه با کلیشه‌های ضداسلامی را دارند.
تاریخچه آغاز اسلام در مکزیک
در اواسط دهه ۱۹۹۰، گروهی از مسلمانان اسپانیایی دین اسلام را با خود وارد آمریکای لاتین کردند. رهبر آن‌ها فردی به نام «آئورلیانو پرز» بود که اکنون مسلمانان مکزیکی او را به نام امیر نفیا می‌شناسند.
وی از شورشیان زاپاتیستا که در حال مبارزه  بودند حمایت کرد و موفق شد یک اتحاد ایدئولوژیک و مذهبی میان آنان ایجاد کند. در این میان بومیان مایا اهل تزوتزیل که اکثریت شورشیان زاپاتیستا را تشکیل می‌دادند با آغوش باز اسلام و آموزه‌های حضرت محمد (ص) را پذیرفتند.
تعداد مسلمانان در مکزیک از ۱ هزار و ۴۲۱ نفر در سال ۲۰۰۰ به ۳۷۶۰ نفر در سال ۲۰۱۰ رسیده است. درحالی که تعداد مسلمانان در چیاپاس اکنون به ۳۰۰-۵۰۰ نفر رسیده است. کارشناسان بر این باور هستند که افزایش تعداد مسلمانان در مکزیک سران کلیسای کاتولیک را نگران ساخته زیرا آن‌ها نگران از دست دادن کنترل شهر هستند.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار