تاریخ انتشار :

گوام

مسجد نور؛ تنها مکان عبادی مسلمانان گوام

جمعیت کوچک مسلمانان در جزیره گوام در اقیانوس آرام غربی جمعیتی دارای تنوع فرهنگی و قومی و در حال گسترش است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گوام جزیره‌ای در اقیانوس آرام غربی است که از قلمروهای آمریکا محسوب می‌شود. این جزیره حدود ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

گوامی‌ها از تولد شهروند آمریکا حساب می‌شوند. امور این جزیره توسط دولت آمریکا اداره می‌شود ولی جزء خاک آمریکا به شمار نمی‌آید.
گوام بزرگترین جزیره از جزایر منطقه میکرونزی(یکی از سه مجمع‌الجزایر بزرگ اقیانوس آرام و از مناطق قاره اقیانوسیه)است و پس از طی سه‌ چهارم از راه هاوایی به فیلیپین می‌توان به آن رسید.
۳۸٫۳ درصد از مردم گوآم به زبان انگلیسی، ۲۲٫۲ درصد به زبان چامورو، ۲۲٫۲ درصد به زبان‌های فیلیپینی و سایر مردم نیز به زبان‌های دیگر جزایر اقیانوسیه سخن می‌گویند.

جمعیت کوچک مسلمانان در جزیره گوام در اقیانوس آرام غربی جمعیتی دارای تنوع فرهنگی و قومی و در حال گسترش است.

بنا به گزارش پایگاه خبری «Islamic News» انجمن اسلامی گوام در سال ۱۹۹۰ تأسیس شد تا نیازهای جمعیت رو به رشد مسلمانان این جزیره را برآورد.
این انجمن به عنوان یک نهاد اصلی اطلاعات اسلامی را در اختیار عموم مردم گوام قرار می‌دهد و هدفش ایجاد شناخت و هماهنگی میان ادیان مختلف در این جزیره است.
مسجد نور؛ تنها مکان عبادی مسلمانان گوام
مسجد نور تنها مکان عبادی مسلمانان در گوام است که در روستای «مانگیلائو» واقع است. محدودیت‌های مالی سبب شد که ساخت این مسجد سه سال طول بکشد و سرانجام در سال ۲۰۰۰ افتتاح شد.
اقامه نمازهای روزانه، نماز‌های جماعت و خطبه‌های جمعه، کلاس‌های آموزشی کودکان و گردهمایی‌های خانوادگی از جمله برنامه‌هایی است که در این مسجد برگزار می‌‌شود؛ در این مسجد خطبه‌ها به زبان انگلیسی ایراد و آیات قرآن به عربی قرائت می‌شود.
برگزاری مراسم افطار و نمازهای شب در زمان‌های خاص مانند ماه رمضان از دیگر برنامه‌های مسجد نور است و جشن‌های اعیاد اسلامی نیز در این مرکز برپا می‌شود.
انجمن اسلامی گوام نیز ارائه‌دهنده رهنمون‌های دینی به مسلمانان و برگزارکننده مراسم‌های ختم، ازدواج، طلاق و دیگر مناسبت‌ها است.
رهبر سنتی جامعه مسلمانان گوام، فردی است که از دیگر افراد دانش بیشتری دارد و نمازها را نیز امامت می‌کند. در زمان غیبت او گزینه واجد شرایط، مسئولیت‌ها را به عهده می‌گیرد.
جمعیت مسلمانان گوام دارای تنوع قومی و فرهنگی زیادی است. عموم آن‌ها شهروندان آمریکا هستند اما اصالتاً افغانستانی، پاکستانی، هندی، بنگلادشی، سودانی، مراکشی، مصری، اندونزیایی، مالزیایی، گوامی، آمریکایی و اهل اریتره هستند.
منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار