تاریخ انتشار :

مریم امامی کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی

مغز در حالت سجده در آرام‌ترین حالت خودش قرار دارد

در حالت سجده نماز، خون در سر و صورت جمع می‌شود و این برای شادابی صورت مفید هست.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گفتگو از جلال طاهری / «بیومکانیک ورزشی» یکی از گرایش‌های رشته تربیت بدنی است که شامل آنالیز نیروهای وارد بر بدن یا نیروهایی می شود که بدن چه در حرکات ورزشی، چه در زندگی روزمره، تولید می‌کند. نیروها و حرکاتی که هر روز همه ما با آن سر و کار داریم. به همین بهانه گفتگویی داشتیم با مریم امامی کارشناس ارشد بیومکانیک ورزشی تا هم در مورد این علم بیشتر بدانیم و هم در مورد تاثیرات آن در سبک زندگی‌مان مطلع شویم.

***

– بیو مکانیک ورزشی فقط یک علم مطالعاتی است یا جنبه درمانی هم دارد؟

مریم امامی: بله؛ این رشته علمی هم برای پیشگیری از آسیب‌ها و هم درمان آسیب حرف برای گفتن دارد.

– بگذارید گفتگویمان را از کاری که هر روز همه ما انجام می دهیم شروع کنیم؛ به عنوان یک کارشناس بیومکانیک نظرتان در مورد حرکاتی که در نمازهای پنج گانه در اسلام داریم چیست؟ تا کنون کسی در این باره تحقیقاتی انجام داده است؟

مریم امامی: بله؛ به تازگی مقالاتی منتشر شده که فعالیت الکترومیوگرافی روی عضلات بدن را در حالت‌های مختلف نماز مورد مطالعه قرار داده‌اند، و در نهایت به این نتیجه رسیده اند که نماز برای توانبخشی عضلات می تواند تاثیرگذار باشد. البته مطالعه‌ای هم بر روی فعالیت مغز انجام داده بودند، و به این نتیجه دست یافتند که مغز در حالت سجده در آرام‌ترین حالت خودش قرار دارد.

 

 

– خود شما وقتی نماز می‌خوانید مطمئنا به این نکات که تحصیلات آن را دارید بصورت تخصصی توجه کرده‌اید؛ خارج از بحث یافته‌ها و پژوهش‌های علمی، به نظر خودتان (به عنوان یک کارشناس و صاحب فن) نماز چه تاثیری در بدن دارد؟

مریم امامی: بله؛ درست است، من خودم تاثیر حالت‌های مختلف نماز بر عضلات بدن را حس کرده‌ام، مثلا در حالت رکوع مرکز ثقل بدن به جلو منتقل می‌شود و این باعث می‌شود عضلات پشت ساق پا فعالیت بیشتری داشته باشند، این موضوع را می‌شود کاملا حس کرد.

یا در حالت بازگشت از حالت رکوع عضلات کمر فعالیت بیشتری دارند و فعالیت این عضلات در حدی است که فشار زیادی وارد نمی‌کنند، یعنی همان در حد توانبخشی. در این زمینه مطالعات زیادی صورت نگرفته و هنوز جا برای مطالعات بیشتر هست حتی ایستادن در حالت نماز باعث تقویت حالت تعادلی بدن می‌شود.

– ماساژ صورت چقدر در طراوت صورت تاثیر دارد و چه نکاتی هست که باید لحاظ شود؟

مریم امامی:  خب ماساژ صورت باعث گردش خون بیشتری می‌شود، و مواد مغذی هم از طریق گردش خون منتقل می‌شود، پس قطعا ماساژ در طراوت صورت موثر است. اتفاقا جایی هم می‌خواندم که در حالت سجده نماز، جریان خون در سر و صورت بیشتر می شود  و این برای شادابی صورت مفید هست.

منبع: ندای اصفهان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار