تاریخ انتشار :

برنا دانش

وضعیت ایرانیان در تگزاس چگونه است؟

برنا دانش متولد و بزرگ‌شده دالاس چهارمین متروپلکس در امریکاست. وی در رشته مطالعات در امریکای شمالی در دانشکده مطالعات جهان واقع در دانشگاه تگزاس تحصیل کرده است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) برنا دانش متولد و بزرگ‌شده دالاس چهارمین متروپلکس در امریکاست. وی در رشته مطالعات در امریکای شمالی در دانشکده مطالعات جهان واقع در دانشگاه تگزاس تحصیل کرده است. جوان فعال و انقلابی که حضور در امریکا و فضای آن هیچ‌گاه او را از مسیر و اهداف انقلابی و اسلامی‌اش بازنداشت بلکه بسیار مصمم‌تر و با عزمی راسخ‌تر در حوزه اسلامی و رسانه‌ای فعالیت کرده است و امروز به عنوان یکی از تحلیلگران و کارشناسان مسائل امریکا شناخته می‌شود که در پرس‌تی‌وی هم فعال است و سال‌هاست به‌عنوان مسئول برگزاری همایش‌ها و راهپیمایی‌های گوناگونی که به قصد افزایش وحدت مسلمانان امریکا انجام می‌شود، فعالیت دارد. او که از اعضای فعال و مؤسسان انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان عدالتخواه است به غیر از ایالت تگزاس در حدود ۲۰ ایالت امریکا، برنامه‌ها و مراسمی برای افزایش وحدت مسلمانان انجام می‌دهد که دامنه اطلاع‌رسانی آن تا کشورهای اروپایی هم گسترده شده است.  به منظور آشنایی بیشتر با این رسانه‌ها با این کارشناس گفت‌و‌گو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

شما در دانشگاه تگزاس روابط بین‌الملل خواندید، در دروس دانشگاه یا مدرسه درباره اسلام و منطقه غرب آسیا چطور تصویر‌سازی شده بود؟
اکثر کلاس‌های ما ربطی به اسلام نداشت. از بیرون نگاه کنید استاد آزاد است که چه درسی را بدهد ولی از طرفی هم نمی‌تواند کتاب‌های ضدامریکایی تدریس کند، یعنی انتقادات معمولی و کوچک  می‌تواند داشته باشد ولی انتقادات بزرگ به نوعی که ساختار حکومت امریکا را زیرسؤال ببرد نمی‌تواند انجام بدهد.

ایرانی‌ها در ایالت دالاس زیاد هستند؟ 
بله، ایرانی‌های مقیم در دالاس خیلی زیاد هستند و اکثراً شغل‌های خوبی دارند؛ دکتر، مهندس یا بازاری هستند. یکسری از ایرانی‌هایی هم که از قدیم آنجا ساکن شده‌اند وضع مالی و اجتماعی خوبی دارند.
چه تعداد مسجد در دالاس داریم و اصولاً وضعیت شیعه‌ها چطور است؟
ایرانی‌هایی که مسجد بروند و اهل عبادات اینچنینی باشند متأسفانه خیلی کم هستند.
وضعیت ایرانیان در تگزاس چگونه است؟
به خاطر اینکه در دانشگاه تگزاس رشته علوم سیاسی خوانده بودم متوجه شدم ایرانی‌های مقیم در تگزاس وضعیت بدی ندارند و کسی با آنها کاری ندارد چون ایرانی بودن ما آنجا از روی عقاید و تعهدات انقلابی ماست. وقتی یک عده‌ عقیده جدایی دین از سیاست را دارند که خلاف حرف ائمه اعتقاد شیعیان است، مشکلی برایشان نیست.
آماری از جمعیت ایرانی‌ها در دالاس و تگزاس دارید؟
اینکه آمار دقیق بدهیم سخت است چون اصلاً آمار دقیقی نیست، ولی این‌گونه که من شنیدم بعد از لس‌آنجلس بیشترین تعداد ایرانی‌ها در دالاس سکونت دارند.
وضعیت مذهب در تگزاس چگونه است؟
بی‌خدایی و بی‌قیدی که در دنیا زیاد شده است و به طور کلی جنوب امریکا به نسبت شمال مردم مذهبی‌تر هستند، البته ایالت تگزاس خودش مثل یک کشوری است که مردم آن بیشتر مذهبی‌ هستند.
 مردم دالاس چطور؟
در ایالات دالاس و تگزاس قمار غیرقانونی است همچنین در اکثر نقاط امریکا قمار غیرقانونی است ولی سعی کردند این کار را قانونی کنند تا راحت‌تر انجام بدهند.
در تاریخ امریکا یک زمانی مشروب هم غیرقانونی بود چرا دوباره قانونی شد؟
به علل واضح مشروب را غیرقانونی کردند چون خیلی اثرات منفی و مضری برای فرد و جامعه دارد. اگر شما سری به زندان‌های امریکا بزنید حدود ۹۰تا ۹۵ درصد  یا حتی تا ۹۹ درصد جرائم یک ارتباطی با مشروبات الکلی دارد. مثلاً فرد مشروب خورده مست شده و تصادف کرده یا مشروب خورده مست شده با یک نفر دعوا کرده یا مشروب خورده مست شده زن خودش را کتک زده یا مشروب خورده بعد تجاوز کرده و… . مشروبات اثرات منفی زیادی تا امروز داشته است، ولی وقتی که حدود دهه ۳۰ آن را غیرقانونی کردند مردم بیشتر خودشان داخل منزل مشروب درست می‌کردند. به صورتی‌که یک بخش پلیس اختصاصی وجود داشت و دنبال کسانی که مشروب می‌خوردند می‌رفتند ولی مشکل این بود که خود پلیس‌ها و مجریان قانون هم مشروب می‌خوردند برای همین اوضاع نابسامان گفتند ما استفاده از مشروب را قانونی می‌کنیم ولی مالیات روی آن می‌گذاریم تا بتوانیم پول از آن به دست بیاوریم.
به نظرتان چه چیزی از امریکا را باید مردم ایران بدانند که نمی‌دانند و چه چیزی از ایران را مردم امریکا باید بدانند که نمی‌دانند؟
درباره امریکا مردم خیلی چیزها نمی‌دانند. به نظرم باید یک برنامه تلویزیونی هفتگی گذاشت تا هر هفته از این کشور صحبت کنیم و ناگفته‌های امریکا را بدون کم و کاست به آنها بگوییم. ببینید در فیلم‌ها یکی دو تا شهر را بیشتر نشان نمی‌دهند درحالی‌که بقیه امریکا این شکلی نیست. مردم شرایط اقتصادی خوبی ندارند ولی در فیلم‌ها اینها را نمی‌گویند. این فیلم‌ها و آهنگ‌ها یک تبلیغ است برای نظام سلطه امریکا و به جز این نیست؛ یعنی این چیزهایی که مردم در فیلم‌ها می‌بینند با واقعیت فرق دارد. اتفاقاً مردم در ایران زندگی‌شان خیلی راحت‌تر و بهتر است از زندگی اکثر مردم امریکا.
نوع نگاه رسانه‌های امریکا به اسلام چطور است؟
نگاه رسانه‌ها خیلی منفی است، چون ۹۶ درصد رسانه‌ها در امریکا صهیونیستی هستند یا در اختیار آنها فعالیت می‌کنند. اینها هستند که داعش را برای مردم و افکار عمومی امریکا بزرگ می‌کنند و ربط می‌دهند به اسلام. این را بدانید که رسانه امریکا و دولت امریکا کنار هم و با هم هستند.
امریکایی‌ها از ایران چه چیزهایی را نمی‌دانند؟
خوب امریکایی‌ها هم خیلی چیزها از مردم ایران نمی‌دانند. شناخت آنها براساس آن چیزی است که رسانه‌ها به خوردشان داده‌اند. مطمئن باشید اگر به ایران بیایند می‌بینند که چقدر واقعیت با آن چیزهایی که فکر می‌کنند و به آنها القا شده است، فرق می‌کند. به خاطر اینکه مثلاً در آنجا داعش را به تمام مسلمانان و ایرانی‌ها ربط می‌دهند و اگر بیایند به ایران می‌بینند که این‌گونه نیست.
به نظرتان برای اصلاح این دیدگاه باید چه کرد؟
باید خیلی کارها انجام شود چون اکثر کارهای فرهنگی که در کشور انجام می‌شود خیلی درست نیست چون فرد نه امریکا بوده است و نه امریکا را درست می‌شناسد، لذا باید یک کار جدی انجام شود که ایران و اسلام را درست به امریکایی‌ها شناساند چون دولت صهیونیستی امریکا میلیاردها دلار برای بدنام کردن ایران و اسلام خرج می‌کند ولی اگر ما در مقابل کار تبلیغی صحیحی انجام ندهیم، موفق نخواهیم بود، ولی می‌توان کارهای خوب و مثبتی کرد تا ایران و اسلام را درست به آنها نشان داد. باید مواظب باشیم خیلی از کارهای فرهنگی که انجام می‌شود شاید به درد ایران هم نخورد چه برسد به درد امریکا لذا باید در نظر بگیریم که الان سال ۲۰۱۷ است و مردم نمی‌توانند مثل قدیم کتاب بخوانند. فردی وقتی هفته‌ای ۷۰ ساعت کار می‌کند نمی‌آید بعد از کار درباره اسلام مطالعه و تحقیق کند مگر تعداد بسیار کمی این گونه باشند ولی عمومیت ندارد. قبلا در ایران مثلاً اگر کسی کتابی درباره شهید مطهری می‌آورد می‌گفت اسلام این است و از این چیزها یا کسی کتاب مارکسیستی یا کمونیستی می‌آورد وقتی آنها را پخش می‌کردند این‌گونه عقاید پخش می‌شد ولی حالا دیگر در سال ۲۰۱۷ این‌گونه نیست. برای تبلیغ مثلاً اگر کسی که خیلی مشهور باشد
مسلمان بشود خیلی‌ها مسلمان می‌شوند. مثلاً حضرت آقا درباره شهید مالکوم ایکس صحبت کردند که حدود ۶۵ سال پیش مسلمان شده بود، ولی هنوز در سال ۲۰۱۷ مردم به خاطر ایشان هم مسلمان می‌شوند و این خیلی مهم است یا محمد علی که در ایران به محمدعلی کلی او را می‌شناسند. اسم کوچکش محمد و فامیلش علی است. جالب است بدانید کلی اسم مسیحی‌اش بود. وقتی به او می‌گفتند کلی خیلی بدش می‌آمد و ناراحت می‌شد، حتی یک‌بار یکی از این بوکسورها به او گفت کلی و او با مشت زد توی صورتش و گفت اسمم چیه؟ که در تمام مسابقه یک مشت می‌زد و می‌پرسید اسمم چیه؟ ما پیش خودمان می‌گفتیم که دیگر ایرانی‌ها متوجه می‌شوند اسمش کلی نیست ولی متأسفانه شناخت از او در ایران کم است! با مسلمان شدن محمد علی خیلی‌ها هم مسلمان شدند و در سال ۲۰۱۷ بزرگ‌ترین دلیلی که مردم مسلمان می‌شوند به خاطر محمد علی و مالکوم ایکس است که در واقع به خاطر مالکوم ایکس است و اگر ما روی یک خواننده و بازیگر درست و حسابی سرمایه‌گذاری منطقی بکنیم، خیلی جواب می‌دهد. مطمئن باشید حدود ۱۰۰هزار نفر می‌رفتند و خودشان را می‌کشتند و اگر مسلمان می‌شد همه طرفدارانش مسلمان می‌شدند. صحبتی که شده بود این بود که مایکل جکسون زن شده و تغییر جنسیت پیدا کرده ولی او دو بار ازدواج کرده بود و بچه هم داشت. اتفاقی که افتاده بود این بود که یک‌بار در تبلیغ برای پپسی کولا تمام صورت و موهایش آتش گرفت، ولی خودش می‌گفت من مشکل پوستی دارم که پوستم را سفید کرده است و اگر چیزی به صورتم می‌زنم به خاطر مشکل پوستی است که اگر عکس‌های بچگی‌اش را ببینید حسابی سیاه بوده است و هیچ وقت زن نشده بود. در هرحال سخنم این است که می‌توان از این ظرفیت‌های تأثیرگذار استفاده درست کرد به شرط اینکه فعالیت تبلیغی و فرهنگی خوب و درستی داشته باشیم.
وضعیت مسلمانان در زمان ریاست جمهوری ترامپ چگونه شده است؟
در امریکا نظامش با ایران متفاوت است؛ وقتی در ایران رئیس‌جمهور عوض می‌شود همه چیز کشور عوض می‌شود ولی در امریکا با عوض شدن رئیس‌جمهور چیزی تغییر نمی‌کند و نمونه آن این است که این ویزا ندادن به هفت کشور در زمان اوباما طراحی شده بود و اینکه همین طور می‌گفت روز اول برجام را پاره می‌کنم این کار را نکرد. در آنجا سیستمی بر سر کار است که ضداسلام و ضد دین است و مخصوصاً اینکه بزرگ‌ترین دشمنش هم ایران است و هرکسی هم که در این کشور رئیس‌جمهور باشد این دشمنی را دارد مگر اینکه ساختارشان عوض بشود و چیزی که آقا هم در موردش صحبت کرد این بود که مردم واقعیت دولت امریکا را می‌بینند و زمان اوباما از این کارهای لوس و تبلیغی می‌کرد.
تا حالا ترامپ چه اقدامات جدی و خطرناکی ضد‌مسلمان‌ها داشته است؟
همین که به سوریه و افغانستان حمله کرده خیلی خطرناک است. البته رئیس‌جمهورهای قبلی هم همین کارها و فعالیت‌های ضداسلامی را داشته‌اند و ترامپ هم راه همان‌ها را ادامه داده است.
به نظرتان اعتراض‌هایی که در دفاع از مسلمانان در داخل امریکا صورت گرفت چقدر در تصمیمات ترامپ مؤثر بود؟
این اعتراض‌ها هیچ تأثیری در تصمیم‌گیری‌های ترامپ ندارد. اینها اپوزیسیون کنترل شده‌اند‌ یعنی این اعتراض‌ها به درد مسلمانان نمی‌خورد. اینها کنترل شده‌اند و برای ترامپ هم مهم نیست، کار خودش را انجام می‌دهد.

منبع: روزنامه جوان

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار