تاریخ انتشار :

كاتلين همويك مرابته

مسلمانی از استونی

باستانشناسان استونی سکه های متعلق به آن زمان را یافته اند که دارای نقش “بسم الله” می باشند. سیاح عربی به نام “محمد الادریسی” در کتاب خود از کشور ما با نام “آستلاندا” یاد می کند. این مطلب مربوط به قرن دوازدهم میلادی است.

 

 

به گزارش رهیافتگان به نقل از ایران بالکان(ایربا)جمهوری استونی کشوری در منطقه بالتیک در شمال اروپا است. این کشور از غرب به دریای بالتیک و از شمال به خلیج فنلاند می‌رسد و مرز شرقی آن با روسیه و مرز جنوبی آن با لتونی مشترک است. استونی ۴۵,۲۲۷ کیلومتر مربع (۱۷۴۶۲ مایل‌مربع) وسعت دارد. پایتخت آن تالین است. استونیایی‌ها از مردم فنلاندی هستند و تنها زبان رسمی این کشور استونیایی بسیار به زبان فنلاندی نزدیک است. استونی کشوری کوچک، سرسبز و زیبا با شب هایی طولانی و سرد است.

متن زیر گفتگویی است با خانم کاتلین همویک مرابته درباره مسلمانانی که در استونی زندگی می کنند. او از مسئولان نشریه اقراء و سایت اینترنتی اسلام است.

 

اولین بار مسلمانان چه زمانی وارد استونی شدند؟

اولین مسلمانانی که وارد استونی شدند بازرگانان عرب بودند. باستانشناسان استونی سکه های متعلق به آن زمان را یافته اند که دارای نقش “بسم الله” می باشند. سیاح عربی به نام “محمد الادریسی” در کتاب خود از کشور ما با نام “آستلاندا” یاد می کند. این مطلب مربوط به قرن دوازدهم میلادی است.

es1-1

نخستین مسلمانانی که در استونی ساکن شدند تاتارهایی بودند که در قرن شانزدهم میلادی برای روس ها می جنگیدند. اولین جماعت قابل توجه مسلمان در استونی زمانی ظهور یافت که این کشور در قرن هجدهم به قلمرو روسیه درآمد.

در زمان اتحاد شوروی گارگرانی از آذربایجان، ازبکستان، و قزاقزستان هم آمدند و به تاتارها پیوستند. در حال حاضر نیز مسلمانان استونی غالبا کسانی هستند که از کشورهای مزبور آمده اند. متاسفانه بیشتر مسلمانان اصیل اهل استونی در خارج زندگی می کنند.

مسلمان های استونی آیا رهبر دینی هم دارند؟

بله؛ رییس جماعت اسلامی استونی آقای ایلدار محمدشین (Ildar Muhhamedshin ) مفتی شهر می باشد که در مدینه تحصیل کرده است.

تعداد مسلمان ها در کشور شما چقدر است؟

در این باره نمی توان رقم قطعی داد اما به طور تقریبی تعداد تاتارها و آذری های مسلمان در استونی به ده هزار نفر می رسد. جمعه ها مثلا ۳۰ نفر از مردان نماز جمعه را اقامه می کنند.

در استونی مسجد هم هست؟

بله، در تالین پایتخت استونی یک مسجد هست. ساختمان یک کارخانه قدیمی خریداری و تعمیر و مرمت شد و آن را تبدیل به مسجد کردند. یکی دو مسجد دیگر هم در شهرهای دیگر داریم، همین.

es2

از این مساجد صدای اذان را می توان به وضوح شنید؟

نه، صدای اذان از مسجد نباید بیرون بیاید. مسلمانان در استونی صدای اذان را به ندرت می شنوند. می گویند صدای بلند اذان ممکن است موجب اختلاف مسلمانان و صاحبان دیگر ادیان شود. در مسجد تالین قبل از اقامه نماز در داخل مسجد اذان خوانده می شود.

ماه رمضان در استونی چگونه است؟

به نظر من رمضان برای همه مسلمانان جهان ماه بسیار بااهمیتی است. مسلمان ها بی صبرانه از ماه رمضان استقبال می کنند. یک روحانی از ترکیه به مسجد ما می آید و برایمان صحبت می کند. هر شب افطار داده می شود. در ماه رمضان مسجد تالین بیست و چهار ساعته باز است و هرکس بخواهد می تواند به اعتکاف بپردازد. البته در آخر هفته تعداد کسانی که به مسجد می آیند خیلی بیشتر است.

در استونی آیا مسلمان بودن دشواری هایی هم دارد؟

چون جمعیتمان زیاد نیست طبیعتا باید مشکلاتی را تحمل کنیم. مخصوصا برای بانوان مسلمان رعایت حجاب اسلامی در بیرون مشکل است. بین مردم بیش از حد جلب توجه می کند. این است که تعداد قابل توجهی از زنان مسلمان بی حجاب هستند. فقط تازه مسلمان شده ها و برخی از زنان مسلمان تاتار حجاب را به دقت رعایت می کنند.

نگاه مردم استونی به مسلمانان چگونه است؟ نظر دولت چیست؟

مردم عموما با همدیگر برخورد خوبی دارند. معمولا کسی با عقاید مذهبی دیگران کاری ندارد. با از میان رفتن محدودیت های دینی حاکمیت شوروی، مردم با حساسیت بیشتری به این امور می پردازند. به هرحال عموم مردم تا حدی از مسلمانان هراس دارند.

دلیل اصلی این مسئله نیز تاثیراتی است که تروریسم از خود به جای گذاشته است.

دولت نیز نظر خاصی نسبت به مسلمانان ندارد. آن چه جالب است این است که استونی تنها کشور اروپایی است که زنان مسلمان می توانند در پاسپورت هایشان از عکس باحجاب استفاده کنند. برای این کار کافی است یک بانوی مسلمان ثابت کند که در زندگی روزمره همواره با این پوشش ظاهر می شود.

پیروان ادیان دیگر چگونه تصمیم می گیرند مسلمان شوند؟

es102

حکایت آدم ها با همدیگر فرق می کند. در کشور ما غالب مردم دین مشخصی ندارند و این از اثرات حاکمیت اتحاد جماهیر شوروی است. خب طبیعی است که آن ها در زندگی با بن بست هایی مواجه می شوند. الحاد قادر به پاسخگویی در این زمینه ها نیست.

این گونه افراد وقتی شروع به تحقیق درباره ادیان می کنند ابتدا سراغ مسیحیت می روند. وقتی مسیحیت را مطابق با منطق نمی یابند مثلا فرزند خدا بودن مسیح را می شنوند یا مطلع می شوند که طبق نظر مسیحیت همه انسان ها گناهکار زاده می شوند نمی توانند چنین عقایدی را بپذیرند.

با این حال گروه اندکی هم هستند که از مسیحیت گذر می کنند و اسلام را می پذیرند. من هم یکی از آن ها هستم. در باره این که چرا مسلمان شدم مقاله ای به انگلیسی نوشته ام

 

قرآن به زبان شما ترجمه شده است؟

بله یکبار ترجمه شده است. سه سال پیش نیز منتشر شد. البته ترجمه مطمئن و جالبی نیست. یک استاد مسیحی برای آشنا شدن غیرمسلمانان با قرآن آن را ترجمه و تفسیرکرده بود. ما این روزها در تلاش هستیم تا ترجمه خوبی از قرآن را آماده کنیم.

در استونی آیا تسهیلاتی برای آموزش های دینی وجود دارد؟

در استونی مدرسه اسلامی وجود ندارد. اما مفتی ما در این زمینه فعالیت هایی را دنبال می کند. استونی دارای هیچ دین رسمی نیست و به همین دلیل در مدارس نیز مطلب قابل توجهی درباره ادیان یاد داده نمی شود. تنها در درس علوم اجتماعی است که مسایل سطحی درباره ادیان بیان می شود. این البته تا حدودی نیز تابع دیدگاه های معلم است.

پروژه ای در این ارتباط داشته ایم. قرار شده بود من به عنوان یک مسلمان آشنا به زبان عربی در برخی مدارس، درسی داشته باشم به نام “آن چه در باره اسلام باید بدانیم” مسئولان مدارس هم استقبال کرده بودند. اما متاسفانه به دلیل مشغولیت های خانوادگی و رسیدگی به امور فرزندانم برای این کار وقت زیادی نمی توانم بگذارم. متاسفانه فرد دیگری را هم که دارای شرایط لازم باشد در اختیار نداریم.

پس آموزش دینی برعهده خانواده هاست؟

بله، خانواده ها مسئول آموزش دینی فرزندانشان هستند. البته آخر هفته ها در مسجد پایتخت به زنان و کودکان درس هایی داده می شود. اما همه مسلمان ها در پایتخت ساکن نیستند…

فعالیت های اسلامی دیگر شما چیست؟

مشترکا با جماعت اسلامی استونی یک سایت اینترنتی داریم. درباره اسلام مقالات و کتاب هایی را در این جا منتشر می کنیم. طرف مشورت جوانان هستیم و به سوالات دینی آن ها پاسخ می دهیم. برای علاقمندان یادگیری زبان عربی کلاس هایی داریم. در عین حال نشریه ماهانه ای به نام اقراء منتشر می کنیم

 

درباره این نشریه و نوع برخورد با آن کمی توصیح دهید؟

es5

یک سال پیش این پروژه را با یکی از دوستان آغاز کردیم. در آغاز یک تجربه ساده بود اما الحمدلله تبدیل به موفق ترین کارمان شد. همه مسلمانان اهل استونی در هرکجای جهان که هستند بی صبرانه منتظر شماره جدید نشریه اقراء هستند. البته بین اینان غیر مسلمان هم هست. در مسجد طی برنامه ای کتابی را که درباره مسلمان شدنم و کشورهای کویت و مراکش و فرانسه نوشته ام معرفی می کردم. بانویی نزدم آمد. گفت شرقشناسی خوانده است و از مخاطبان جدی نشریه اقراء است.

کمی درباره محتویات نشریه بگویید.

در هر شماره یک موضوع اصلی داریم که مرتبط با تصویر روی جلد است مثلا رمضان، حج، حجاب، زکات، و امثال آن. معمولا مقالات مرتبط را از زبان های دیگر ترجمه می کنم. اخبار جوامع اسلامی را در بخشی از نشریه درج می کنیم. مثلا اخبار مربوط به ممنوعیت بُرقع در فرانسه. در بخشی دیگر به چگونه مسلمان شدن دوستان دیگر می پردازیم. به همین ترتیب بخش هایی از کتاب های مفید را نیز در نشریه منتشر می کنیم.

به سوالات خوانندگان پاسخ می دهیم؛ برای مثال یک خانم تازه مسلمان که باردار است درباره چگونه روزه گرفتنش از ما سوال کرده بود. چند صفحه از نشریه را به قرآن اختصاص داده ایم. ترجمه برخی آیات را در معرض دید خوانندگان می گذاریم. به همین ترتیب بخشی را هم به حدیث و استفتائات اختصاص داده ایم. چند صفحه نیز ویژه کودکان و آموزش زبان عربی است.

از مطالبی که بیان داشتید تشکر می کنیم.

من از شما تشکر می کنم.

ترجمه: داود وفایی – ایران بالکان (ایربا)

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار