تاریخ انتشار :

ارمنستان

گفتگوی دینی با موضوع “دین و محیط زیست”

گفتگوی دینی با موضوع “دین و محیط زیست” به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری کلیسای اچمیادزین و اسقف نشینی ارامنه کل جهان در ارمنستان، برگزار شد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  گفتگوی دینی با موضوع “دین و محیط زیست” به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری کلیسای اچمیادزین و اسقف نشینی ارامنه کل جهان در ارمنستان، برگزار شد.

این نشست هفتم تیرماه با حضور و سخنرانی «اسقف ناتان هوانیسیان» رییس روابط بین‌الملل و تشریفات کلیسای اچمیادزین، «مجید مشکی» رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، «خانم نلی هوانیسیان» رییس کرسی حفاظت محیط زیست دانشگاه دولتی ایروان، «آیت پیمان» رییس مجمع جهانی شیعه شناسی و دبیر مجمع دین پژوهان کشور و اسقف باگراد گالستیان کارشناس ارشد مسائل دینی و اسقف اعظم استان تاووش ارمنستان در ارمنستان برگزار گردید.

در ابتدای این نشست تخصصی، «اسقف ناتان هوانیسیان» طی سخنانی، ضمن تشکر از رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران که پیشگام در راه‌اندازی این گفتگوی دینی است، موضوع گفتگوهای دینی در حوزه مسائل روزمره را بسیار ضروری دانست و اینگونه فعالیت‌ها را موجب زندگی بهتر بشر در دنیا و سعادت وی در آخرت ارزیابی کرد.

رییس روابط بین‌الملل و تشریفات کلیسای اچمیادزین ادامه داد: ما در انجیل مقدس و قرآن کریم بر پاسداشت و حفظ محیط زیست جملات روشنی داریم و تبیین این کلمات در این همایش می‌تواند موجب سعادت دنیوی و اخروی انسان‌ها را فراهم کند.

وی در سخنان خود، یادآور شد: از این منظر ما باید برای توسعه و استمرار اینگونه نشست‌ها تلاش کنیم که برگزاری این اجلاس با همکاری دوستان فعال در رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، در همین راستا است.

«مشکی» در سخنان آغازین خود، پیشنهاد برگزاری این نشست از سوی رایزنی فرهنگی کشورمان و قبول آن از سوی کلیسای مقدس اچمیادزین را نقطه عطفی در روابط فرهنگی دو کشور ارزیابی کرد و این نشست را آغاز راهی پُر ثمر برای شناخت هرچه بهتر و بیشتر و نزدیک‌تر شدن فرهنگ دو ملت به یکدیگر، دانست.

رایزن فرهنگی کشورمان ابراز امیدواری کرد تا این دور از همایش‌ها و نشست‌ها در قالب گفتگوهای دینی ادامه پیدا کرده و موجبات همگرایی دو ملت را بیش از پیش فراهم کند.

«مشکی» در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به آیات و روایات در خصوص موضوع محیط زیست تشویق و ترغیب دین اسلام را برای حفظ محیط زیست مثال زدنی دانست و اظهار کرد: حفظ و حراست از آب، خاک، هوا و محیط زیست یکی از سرفصل‌هایی است که در مورد آن احادیث زیادی در ابواب حقوقی دین اسلام وارد شده و به صراحت و شفافیت در مورد حفظ طبیعت دستورات زیادی داده شده است.

وی همچنین، انتخاب محیط زیست را به عنوان موضوع این همایش، نشان از اهمیت این موضوع و کاربردی بودن آن در بهبود وضع جهان کنونی، ارزیابی کرد.

«خانم نلی هوانیسیان» طی سخنانی، با تأکید بر اینکه انسان نقش عمده‌ای در حفظ و تخریب محیط زیست دارد، گفت: انسان محیط زیست خوبی باید داشته باشد تا بتواند خوب زندگی کند. نه تنها کارشناسان علوم بشری، که نمایندگان ادیان مختلف باید تلاش کنند تا انسان را به وظایف خود در قبال محیط زیست آشنا کنند.

رییس کرسی حفاظت محیط زیست دانشگاه دولتی ایروان افزود: امروز با رشد سریع جمعیت، تغییر در طبیعت نیز رو به گسترش گذاشته و تنها در سالیان اخیر هست که انسان به فکر حفظ محیط زیست افتاده است و اگر عالم علوم تجربی در کنار دانشمندان دینی برای آموزش انسان در حفاظت از محیط زیست اقدامی نکنند، فردا دیر خواهد بود.

«آیت پیمان» از دیگر سخنرانان این مراسم بود که مقاله خود را در خصوص گردشگری، معنویت و صلح و دوستی ارائه کرد. رییس مجمع جهانی شیعه شناسی و دبیر مجمع دین پژوهان کشور ضمن ارائه تعاریفی چون گردشگر مذهبی، صلح و دوستی، معنویت، به ضرورت تبادل نظرات در قالب همایش‌ها و گفتگو بین ادیان اشاره کرد.

وی در سخنان خود، با استفاده از آیات و روایات مختلف، بر تأکید اسلام بر گردشگری و کسب تجربه معنوی در کنار حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: این جهان و طبیعت، امانتی نزد ما انسان‌هاست که باید آن را سالم به نسل‌های پس از خود تحویل دهیم.

«اسقف باگراد گالستیان» سخنران پایانی این نشست بود که حفظ محیط زیست را تعلیم انجیل مقدس دانست و گفت: در جملات اول انجیل موضوع محیط زیست و خلقت زیبای جهان بارها تکرار شده است؛ بر این اساس بین انسان و خلقت رابطه‌ای عمیق وجود دارد و این رابطه مثل رابطه انسان با خدا جنبه‌های فطری دارد و از این حیث انسان باید تلاش خود را برای حفظ آن بکارگیرد.

کارشناس ارشد مسائل دینی و اسقف اعظم استان تاووش ارمنستان در ادامه، گفت: ظهور حضرت مسیح (ع) که پیام آور رستاخیز است، سبب پاک شدن زمین از گناهان است و در انجیل آمده که با ظهور ایشان زمین و آسمان مجددی ظهور خواهد کرد و رستاخیز سبب خواهد شد که زندگی جدیدی برای بشر آغاز شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچنان که در انجیل آمده انسان می‌تواند زمین را تبدیل به بهشت کند، اگر خودش بهشتی باشد و ما برای ایجاد بهشت در کره زمین باید با استفاده از علم و دانش بشری در کنار ارتقاء معنوی انسان نهایت کوشش خود را بکار ببریم.

گفتنی است؛ این نشست تخصصی که به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری آستان مقدس اچمیادزین ـ اسقف نشینی ارامنه کل جهان در ارمنستان برگزار شد، با ارائه طرح پرسش و پاسخ، بیان نقطه‌نظرات نمایندگان نهادها و سازمان‌های مختلف و ارائه پیشنهادات رایزن فرهنگی کشورمان مبنی بر عزیمت به ایران جهت زیارت قره کلیسا، انجام فرصت‌های مطالعاتی در ایران با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در خصوص موضوع همایش و ادامه فعالیت همایش‌ها در ایران و ارمنستان، پایان یافت.

منبع: ابنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار