تاریخ انتشار :

الیزا کیم

گفتگو با مدل آمریکایی-تایلندی که اسلام آورد

من قلبم را برای تمام حقایقی که خداوند قادر می‌خواست به من نشان بدهد باز کردم و این امر مرا به گذارندن دوره درسی پیرامون ادیان ابراهیمی و نهایتا اسلام سوق داد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) گروه ترجمه سایت رهیافتگان – محمد مهرداد زمانیصنعت رسانه می‌تواند ابزار بسیار قدرتمندی برای به تصویر چهره‌ای روشن از اسلام باشد. برای بسیاری از ما “تغییر” مقوله‌ای است که اغلب اوقات با آن دست به گریبان هستیم اما این امر برای مستبصرین و تازه مسلمانان به دلیل اینکه باید تمام جنبه‌های زندگی‌شان را تغییر بدهند تبدیل به کشمکشی سخت می‌شود. الیزا کیم، مدل امریکایی-تایلندی نیز با چنین موضوعی مواجه شده است. او حتی برای شروع زندگی‌اش به عنوان یک مسلمان تصمیم به کناره‌گیری از شغل و صنعت رسانه گرفته است. بیایید با الیزا بیشتر آشنا شویم. صبر و ذکاوت او حتما الهام بخش شما خواهد بود.

 

متن انگلیسی این مصاحبه را اینجا ببینید

 

برای ما کمی از خودتان بگوید و خودتان را به خوانندگان ما معرفی کنید؟

نام من الیزاست. یک دورگه امریکایی-تایلندی که در اوکلاهاما به دنیا آمدم و در بوستون بزرگ شدم. دارای دو مدرک کارشناسی در رشته‌های اقتصاد و جامعه شناسی و مدرک کارشناسی ارشد مدریرت بازرگانی در بازارهای بین الملل هستم. همچنین دارای مدرکی در مطالعات اسلامی و چند گواهینامه پیرامون آموزش زبان انگلیسی به افراد خارجی. فکر می‌کنم شما مرا یک” دانش آموز مادام العمر” لقب بدهید! اطرافیانم مرا یک شخصیت پرحرف و پرجنب و جوش می‌دانند اما من در واقع به شدت انسان درون گرایی هستم که یادگرفتم خودم را با استانداردهای جامعه وفق بدهم.

می‌توانید برای ما پیرامون مسلمان شدنتان توضیحات بیشتری بدهید؟

بعد از تجربه کردن فضای کار در کمپانی‌ها و هم چنین یک دوره زندگی به عنوان مدل، بازیگر و مجری برنامه‌های تلویزیونی، متوجه شدم خلایی در خودم و هرج و مرجی در زندگی‌ام وجود دارد. احساس می‌کردم به یک بیداری روحی و مسافرتی درونی به سوی خدا و حقیقت  نیاز دارم. من قلبم را برای تمام حقایقی که خداوند قادر می‌خواست به من نشان بدهد باز کردم و این امر مرا به گذارندن دوره درسی پیرامون ادیان ابراهیمی و نهایتا اسلام سوق داد.

 

با ارزش‌ترین تجربه شما بعد از مسلمان شدنتان چیست؟

با ارزش ترین تجربه برای من درک این نکته است که خداوند مرا برای کمک  به نشر اسلام زیبا به شیوه خودم انتخاب کرده است.
با توجه به تجارب گذشته‌ام در صنعت رسانه و به عنوان کسی که با طیف گسترده‌ای از مردم ارتباط داشتم، می‌توانم شیوه‌ای منحصر به فرد برای نشر اسلام که توسط بیشتر مردم قابل پذیرش باشد ابداع کنم.
برای من موجب افتخار است که درمورد مسلمان شدنم با دیگران گفت و گو کنم اما افتخار بیشتر آنجاست که بتوانم تصورات غلط پیرامون اسلام را تصحیح کرده و کمکی برای درک و عمل بهتر به دین به تازه مسلمانان و حتی مسلمانان بکنم.

 

شما گفتید اسلامی که کشف کردید با تصویری که در رسانه‌ها از دین ارائه می‌شود کاملا متفاوت است. آیا چیزی درمورد اسلام وجود دارد که دوست داشته باشید غیر مسلمانان بدانند؟

فکر می‌کنم این یک نکته مشترک میان بیشتر تازه مسلمانان بزرگسال است. اسلام در رسانه غربی به عنوان یک چیز سراسر شیطانی و بد و غم افزا تصویر می‌شود کاملا  مخالف با اسلامی که توسط پیامبر تعلیم داده شده است. تمام نکاتی که توسط رسانه‌ها مطرح می‌شود به سادگی توسط تعالیم قرآن و روایات رد می‌شود. به سختی می‌تونم به چیزی که دوست دارم که غیر مسلمانان بدانند اشاره کنم اما آرزو می‌کنم آنها هم چیزی را پیدا کنند که من پیدایش کردم…حقیقت را!
حقیقت پیرامون اسلام و مسلمانان و برآمده از تجارب دسته اول خودتان نه آن چیزی که رسانه‌ها نشان می‌دهند یا چیزی همسایه‌تان می‌گوید. همان چیزی که اسلام پیرامون حقوق زن، وظایف مردان و زنان در جامعه و تمام جنبه‌های زندگی می‌گوید.

در دنیایی که آکنده از هرج و مرج، عدم صمیمیت و اطلاعات نادرست است اسلام م‌ تواند یک صلح درونی حقیقی را برای فرد به ارمغان آورد که در اندیشه‌ها و گفتار و رفتار او منعکس می‌شود. این تغییر می‌تواند آن چیزی باشد که دنبال آن هستیم. همه ما به دنبال یک زندگی شاد همراه با آرامش روحی و قلبی هستیم.

 

در طول زندگی‌تان ۱۲ دفعه تغییر مکان داده‌اید. درمورد این موضوع و آموخته‌هایتان بیشتر برایمان بگویید.
سبحان الله…۱۲ دفعه شد؟! چیزی که من از معاشرت با افراد زیادی از فرهنگ‌ها، رنگ‌ها، نژادها، مذاهب و وضعیت اجتماعی و اقتصادی مختلف آموختم این بود که ما همه انسان هستیم با نیازها و درگیری های مشابه. صرف نظر از قواعد و استانداردهای اجتماعی, همه ما یکسان بوده و همگی عضوی خانواده‌ای هستیم که رو به مقصدی یکسان در حال حرکت است.
مردم به هر حال مردم هستند، بعضی‌هایشان خوب هستند و بعضی‌ها بد…اما همه اینها نتیجه تجارب، آموزش‌ها و انتخاب‌های اشخاص برای عمل و عکس العمل است. اما با این حال ذاتا یکسان هستیم. اگر می‌توانستیم اندکی توقف کرده و این مفهوم ساده را درک می‌کردیم دنیای ما از صلح و هماهنگی بیشتری برخوردار بود.

به چه علتی مسافرت کردن و دانستن برای شما مهم است؟

مسافرت کردن و دانستن برای من حایز اهمیت است زیرا ذهن مرا توسعه داده و قلب مرا باز می‌کند.حین مسافرت مناظر و سبک زندگی‌های مختلفی را  در بستر فرهنگ‌های مختلف ببینم و این سبب می‌شود نسبت به خودم واکنش نشان بدهم و بتوانم شرایط خودم و دیگران را بهبود ببخشم. دانستن نیز یک سفر مهم برای روح و روان شماست. هر چقدر بیشتر بدانید، بیشتر پی به نادانسته‌هایتان می‌برید. این موضوع شما را خاضع کرده و میل به دانستن را زیاد می‌کند. به میزانی که دانسته‌هایتان افزایش یابد، انشاالله خردمندتر خواهید شد.
خرد می‌تواند آرامش درونی زیادی را برای شما به ارمغان بیاورد زیرا شما می‌دانید چگونه با آزمون‌های زندگی برخورد کنید. همچنین می‌تواند ما را به صلح  بیرونی نیز رهنمون کند. زیرا شما روش برخورد با دیگران را می‌دانید و آنها از جانب شما احساس آرامش می‌کنند. خرد تنها یک مفهوم ذهنی نیست بلکه باید به کلمات و رفتارهایی که موجب آرامش می‌شوند ترجمه شود.

 

به عنوان فردی که درصنعت رسانه حضور دارد، این صنعت چگونه می‌تواند به ارایه تصویری روشن از اسلام کمک کند؟

صنعت رسانه می‌تواند ابزار بسیار قدرتمندی برای ارایه تصویری روشن از اسلام باشد. اگرچه مسلمانان باید مطمئن باشند اسلام را با شیوه درستی به تصویر می‌کشند. برنامه‌های ویدیویی و نشریات با محتوای اسلامی که می‌تواند طیف گسترده‌ای مخاطب -نه فقط مسلمانان- را جذب کند نقطه مناسبی برای شروع است. پیش از ورود به بحث‌های عمیق پیرامون آموزه‌های اسلام، برنامه‌هایی که نشان دهنده شباهت‌های میان ما و نه صرفا تفاوت‌ها باشد می‌تواند دل مردم را به دست بیاورد.


پرمعنی‌ترین آیه قران از نظر شما؟

آیه ششم سوره حمد: ما را به راه مستقیم هدایت فرما.

شما برای تشرف اسلام تغییرات زیادی را درخود و سبک زندگی‌تان ایجاد کردید. توصیه شما برای افرادی که درحال جست و جو به دنبال دین هستند چیست؟

در ابتدا هرچه می‌توانید بیاموزید. آگاهی موجب درک درست و درک موجب رفتاراست. جایی که شما چیستی و چرایی کاری را می‌دانید تغییر خیلی آسان می‌شود.

 

صحبت آخر؟
آرزوی من این است که تمام مردم بدون تبعیض به دنبال درک یکدیگر باشند و بتوانیم در بهشت گردهم جمع شویم.

 

 گروه ترجمه سایت رهیافتگان – محمد مهرداد زمانی

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار