تاریخ انتشار :

رمضان

روزه‌داری ماه رمضان در کشورهایی که خورشید غروب نمی‌کند

مسلمانانی که در مناطق نزدیک قطب زندگی می‌کنند باید بیش از بیست ساعت را روزه‌دار باشند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )    به نقل از پایگاه خبری العالم عربی، مسلمانان در اغلب کشورهای جهان روز شنبه، ۶ خرداد با حلول ماه مبارک رمضان روزه‌داری را آغاز و از طلوع فجر تا غروب خورشید، از خوردن آب و غذا و مبطلات روزه خودداری کردند.


اما مسلمانان کشورهایی که خورشید در آن‌ها غروب نمی‌کند چگونه روزه می‌گیرند؟
مسلمانانی که در نواحی نزدیک به قطب زندگی می‌کنند، سخت‌ترین شرایط را در ماه رمضان دارند زیرا گاهی اوقات آن‌ها تمام روز را زیر نور خورشید می‌گذرانند و خورشید در این مناطق هرگز غروب نمی‌کند.
فنلاند و سوئد و لاپلند(شمال فنلاند) مناطقی هستند که زمان غروب آفتاب در فصل تابستان در این مناطق بسیار کوتاه بوده و یا در برخی روزها خورشید غروب نمی‌کند و تمام ۲۴ ساعت روز است.
محمد یکی از شهروندان نزدیک قطب در این باره می‌گوید: روزه ما در ساعت ۱:۳۵ صبح آغاز و در ساعت ۰۰:۴۸ بامداد پایان می‌یابد که در این صورت ما باید ۲۳ ساعت و پنج دقیقه روزه بگیریم.
وی تصریح می‌کند: خانواده و دوستان من در بنگلادش نمی‌توانند باور کنند که چگونه ممکن است ما بتوانیم بیش از ۲۰ ساعت روزه بگیریم؛ اما به لطف خدا می‌توانیم روزه بگیریم.
وی با اشاره به اختلاف اجتهادها برای روزه‌داری در این مناطق گفت: برخی بر اساس ساعت طلوع و غروب در مکه و یا مثلا مسلمانانی که از کشورهای مختلف اینجا آمده‌اند، بر اساس افق کشور خود روزه می‌گیرند.
در بخش جنوبی انگلیس، معمولا روشنی روز ۱۶ ساعت طول می‌کشد و مسلمانان در این مدت باید روزه بگیرند.
اوضاع در بخش‌های شمالی‌تر انگلیس سخت‌تر است. در آبردین ـ سومین شهر بزرگ اسکاتلند که در فاصله بیش از پانصد مایلی در شمال لندن واقع شده است ـ  طول روز در ماه رمضان بیش از هجده ساعت خواهد بود.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار