تاریخ انتشار :

اندونزی

نشست تخصصی «اسلام؛ رحمه‌للعالمین» در اندونزی

نشست «تحقق اسلام؛ رحمه للعالمین» اول خردادماه با حضور هیئتی از ایران در اندونزی برگزار شد.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، هیئت علمی، دینی و تقریبی جمهوری اسلامی ایران متشکل از آیت‌الله حسینی‌ شاهرودی، نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان و عضو مجلس خبرگان رهبری، مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و ابراهیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه مذاهب اسلامی به اندونزی سفر کرده است.

این سفر با همکاری رایزنی فرهنگی ایران در اندونزی و با هدف دیدار با مقامات دینی، دانشگاهی و علمای اهل سنت این کشور و حضور در نشست‌های تخصصی بررسی دیدگاه‎های معاصر امام شافعی انجام شد.
نشست تخصصی «اسلام؛ رحمه‌للعالمین» در اندونزی
نخستین برنامه هیئت ایرانی در سفر به اندونزی تعامل و دیدار صمیمی با علما و مسئولان مجلس العلما، نهضت العلما و سازمان محمدیه به عنوان سه سازمان مهم دینی کشور اندونزی در نشست «تحقق اسلام؛ رحمه ‌للعالمین» در روز اول خردادماه بود.
محمد شیرازی، رئیس دانشگاه رادن فتح اندونزی در آغاز این نشست هدف از برگزاری آن را تبادل اندیشه و تجربه میان علما با هدف تحقق وحدت اسلامی و در راستای ایجاد بهترین و برترین امت توصیف کرد.
در ادامه افلاطون مختار، رئیس مجلس العلمای استان سوماترای جنوبی هم چند نکته از ویژگی‌های اسلام رحمه للعالمین را ارائه داد که عبارت بود از شمولیت و جامعیت، پاسخگوی زمان و مکان، و فطری‌بودن آموزه‌های اسلام.
وی  افزود: امت اسلامی با تکیه بر«الاسلام یعلو و لا یعلی علیه» باید بر امور چهارگانه سیاست، قیادت، اقتصاد و علم و دانش، تسلط کامل پیدا کند.
در این دیدار همچنین رملی، رئیس سازمان محمدیه استان سوماترای جنوبی اندونزی اظهار کرد: برای تحقق اسلام رحمه ‌للعالمین، باید به اصول حقانیت دین مبین اسلام، رحماء بینهم‌ بودن پیروان پیامبر خاتم(ص) و برادری تمام امت اسلامی، باور داشته باشیم. در این خصوص ما باید از ایران الگو بگیریم، چرا که ایران به اسلام عمل می‌کند.
امری سیرِگر، رئیس نهضت‌العلماء استان سوماترای جنوبی هم در سخنان خود به اصول اساسی این سازمان اشاره و تأکید کرد که تمام فعالیت‌های اجتماعی آن بر محور  اعتدال، تسامح و توازن، استوار است.
سپس آیت‌الله حسینی‌شاهرودی، نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان و عضو مجلس خبرگان رهبری به ارائه سخن پرداخت. وی در سخنرانی خود به موضوعاتی همچون توصیف وضعیت مردم اهل سنت به ویژه شافعیان ایران و کردستان و مشارکت آنها در همه زمینه‌های پیشرفت اجتماعی و دولتی ایران و تأکید بر این نکته که انقلاب اسلامی ایران بر اساس آموزه‌های ناب اسلام و قرآن استوار است و ملت و دولت ایران می‌خواهند آیات قرآن را عملی سازند، پرداخت.
آیت‌الله حسینی‌شاهرودی همچنین در بخشی از سخنان خود تأکید کرد: آخرین آیه از سوره فتح اساس مبارزه با دشمنان (آمریکا و اسرائیل) و ایجاد روابط میان مسلمانان جهان است. بر این اساس توجه و کمک به کشورهای مسلمان مانند بوسنی، افغانستان، عراق، سوریه، لبنان، فلسطین و … و همچنین توکل به خدا و اعتماد به خود بر اساس «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» که نتیجه آن پیشرفت‌های همه‌جانبه علمی، فناوری، نظامی، اقتصادی و … است، در ایران حضوری پررنگ دارد.
در ادامه این نشست هم مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در سخنانی به اهمیت وحدت مسلمانان و حفظ آن و همچنین به توصیف جایگاه جمع تقریب مذاهب و دانشگاه مذاهب اسلامی پرداخت.
وی همچنین علمای حاضر را به توجه هرچه بیشتر به نقشه‌های دشمنان در ایجاد تفرقه و فتنه مذهبی دعوت کرد.
سمینار بین‌المللی دیدگاه‎های اجتماعی معاصر امام شافعی
در همین راستا، سمینار بین‌المللی «دیدگاه‎های اجتماعی معاصر امام شافعی» با همکاری دانشگاه مذاهب اسلامی ایران و مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و دانشگاه جامع اسلامی رادن فتح اندونزی، روز دوشنبه، یکم خردادماه در اندونزی برگزار شد.
در این سمینار که با حضور اندیشمندان و شخصیت‌های علمی و دینی برجسته استان پالم بانگ اندونزی برگزار شد، نصرالدین عمر، قائم‌مقام سابق وزیر دین و امام اکبر مسجد استقلال (بزرگ‌ترین مسجد جنوب شرق آسیا)، محمد شیرازی، رئیس دانشگاه رادن فتح، آیت‌الله حسینی‌شاهرودی، عضو خبرگان رهبری و نماینده مقام معظم رهبری در استان کردستان و رئیس مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور و حجت‌الاسلام مختاری، رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و سویتنو، رئیس دانشکده علوم سیاسی و اجتماعی کردند که با استقبال استادان و دانشجویان مواجه شد.
همچنین پیش از شروع همایش، تفاهمنامه همکاری دانشگاه‌های رادن فتح شهر پالم بانگ اندونزی و دانشگاه مذاهب اسلامی ایران به امضای رؤسای این دو دانشگاه رسید.

 منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار