تاریخ انتشار :

تفسیر

چرایی تغییر قبله به سمت کعبه

آیه صد و پانزده سوره بقره در پاسخ به شبهه یهود یک حقیقت مهم را بیان مى‏دارد که خداوند مکان و محّل خاصى ندارد بلکه مشرق و مغرب از آن اوست و به هر سو که رو کنید، خدا آنجاست.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) استاد محسن قرائتی در ادامه سلسله مباحث تفسیری خود با موضوع تفسیر قطره ای به بیان آموزه های آیه صد و پانزده سوره بقره پرداخته است.

 وَلِلَّهِ الْمَشْرِقُ وَالْمَغْرِبُ فَأَیْنَما تُوَلُّوا فَثَمَّ وَجْهُ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ وَسِعٌ عَلیمٌ

  مشرق و مغرب از آن خداست، پس به هرطرف  رو کنید، آنجا روى خداست. همانا خداوند گشایشگر داناست.

 بعد از آنکه به دستور خداوند قبله مسلمانان، از بیت‏ المقدس به مکّه، تغییر یافت، یهود شبهه ه‏اىی را مطرح کردند که در برنامه‏ هاى قبل گفتیم و آن این بود که اگر قبله اول درست بود چرا آن را تغییر دادید و اگر درست نبود پس اعمالِ قبلى شما چه می شود؟

 این آیه در پاسخ این شبهه یک حقیقت مهم را بیان مى‏ دارد که خداوند مکان و محّل خاصى ندارد بلکه مشرق و مغرب از آن اوست و به هر سو که رو کنید، خدا آنجاست.

 اگر کعبه و یا بیت‏ المقدس، به عنوان قبله قرار داده شده، از آن جهت است که نماز و عباداتِ جمعى باید جهتى داشته باشد که سبب وحدت و هماهنگى مسلمانان گردد و همواره توجه آنان را به خود جلب کند.

 تا وقتى که یهود از بیت‏ المقدس به عنوان قبله خود، علیه مسلمانان سوءاستفاده نمى‏ کردند مسلمانان نیز به آن سوى نماز مى‏ خواندند اما وقتى این قبله، مایه تضعیف و تحقیر مسلمانان گردید، خداوند کعبه را که یادگار ابراهیم بود قبله مسلمانان قرار داد.

 

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار