تاریخ انتشار :

بلگراد

همایش «عدل الهی و مسئله شر از منظر اسلام و مسیحیت»

همایش علمی «عدل الهی و مسئله شر از منظر اسلام و مسیحیت» ۱۹ اردیبهشت‌ماه در بلگراد، پایتخت صربستان برگزار شد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  از صربستان، این همایش از سوی دفتر رهبر کلیسای ارتدوکس صربستان و مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، در آمفی‌تئاتر کتابخانه مرکزی شهر بلگراد برگزار شد و مورد استقبال کم‌نظیر محققان و دانشجویان صربستانی قرار گرفت.


در همایش بلگراد «سعید خلیلویچ» عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد، «آندری یفتیچ»، استاد دانشکده الهیات ارتدوکس دانشگاه بلگراد و پروفسور «دوشان پئین» استاد و فیلسوف بنام صربستانی سخنرانی کردند و «ولیبور مارتینویچ» استاد الهیات ارتدوکس، مجری کارشناس این همایش بود.
مسئله‏ شرور و رابطه آن با عدل الهی در چند ماه اخیر در صربستان به یکی از موضوعات مورد توجه دین‏‌مداران تبدیل شده است، لذا معرفی غنا و اقتدار فلسفی اسلام در ارائه راه‏ حلّ این چالش نظری، هدف مهم همایش مذکور از دید برگزارکنندگان قلمداد می‏‌شد.
عضو هیئت مؤسسین مرکز علوم دینی «قم» در بلگراد طی سخنانی در این همایش به بیان سبک و روش خود در تحلیل مسئله‏ شر پرداخت و توضیح داد پاسخی که در این باب ارائه می‌دهد، از لحاظ عقلی متکی به فلسفه‏ خاصی است که در آن مسائل وجود و عدم به طور عمیق مورد تحلیل قرار می‏گیرد.
سعید خلیلویچ افزود: در رویکرد تحلیلی خود از عناصری الهام گرفته که در کتب فلسفه‏ اسلامی و به خصوص در مکتب حکمت متعالیه‏ ملاصدرا، تقریر شده است.
وی دانشجویان، محققان و اصحاب رسانه‏‌های صربستانی حاضر در محل برگزاری همایش را با دو تن از نمایندگان فاخر حکمت متعالیه در دوران معاصر و نتایج تلاش علمی آن‏ها در باب مسئله‏ شرور و عدل الهی آشنا ساخت و بیان کرد: «اندیشه علامه طباطبایی و شهید مطهری نماد نشاط، پویایی و اقتدار فلسفی بی‏‌نظیر اسلام در جهان معاصر در پاسخ‏گویی به چالش‏‌های پیچیده‏ نظری است».
وی تصریح کرد: هر چند اندیشه‏‌های این دو حکیم فرهیخته معاصر، ریشه در سنت عقلانی و معنوی اسلام دارد، لیکن به دلیل برخورداری از کلیت و اتقان برهانی می‏‌تواند چراغ راه همه‏ دین‏مداران در دنیای مدرن باشد.
خلیلویچ در ادامه، مفصلاً به تحلیل پاسخ هستی‏‌شناختی به مسئله‏ شر از منظر حکمت متعالیه پرداخت و توضیح داد که تحقق شرور انکارناپذیر بوده و وظیفه‏ انسان هم مبارزه با بدی‏‌ها و تحصیل خوبی‌‏هاست.
وی در این زمینه، دو تقریر فلسفیِ عدمی‌بودن شر و نسبی‌بودن شر را تشریح و در ادامه توجه حاضران را به موقعیت شرور در نظام کل جهان جلب کرد و پرسید: آیا مصائب فقط زیان‌مندند و یا آن‏که آثار مثبتی هم بر آن‏ها مترتب است؟
وی در پاسخ به این سؤال، به اثر تربیتی بلایا و رضا به قضا اشاره کرد و ضمن قرائت، ترجمه و تفسیر احادیثی از ائمه اطهار(ع) و چند نمونه از ابیات حافظ و مولوی، زوایای تازه‌ا‏‌ی از مصائب را به عنوان کلید کمال، سعادت و عشق حقیقی برای حاضران در همایش علمی پایتخت صربستان بازگو کرد.
آندری یفتیچ و دوشان پئین نیز به عنوان سخنرانان دیگر همایش، زوایای مختلف مسئله شرور را از منظر الهیات مسیحی و سنت دینی بودیسم مورد تحلیل تاریخی و روان‏شناختی قرار دادند.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار