تاریخ انتشار :

اسقف بزرگ «ایلاریون»

باید به قوانین اسلام احترام بگذاریم

«ایلاریون» یکی از رهبران کلیسای ارتدوکس روسیه حمایت خود را از مسلمانان و حقوق آنان در انتخاب سبک زندگی بر اساس قوانین و مقررات مذهبی اعلام کرد.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) اسقف بزرگ «ایلاریون» یکی از رهبران کلیسای ارتدوکس روسیه(به روسی پراو اسلاو) یک بار دیگر حمایت خود را از مسلمانان در انتخاب سبک زندگی بر اساس قوانین و مقررات مذهبی خود و پوشش متناسب با عقاید مذهبی را اعلام کرد و خواستار فراهم‌کردن زمینه‌ مناسب برای تحقق این امر شد.

وی تأکید کرد که اگر کسی ترجیح می‌دهد پوشش مناسب و غذای سفارش‌شده طبق دستورات دینی را انتخاب کند، ما موظف هستیم که این شرایط را برای آن شخص فراهم کنیم و باید به قوانین اسلام احترام بگذاریم.
ایلاریون در ادامه اظهار کرد: اسلام دارای قوانین و سنت‌های مخصوص به خود است و ما باید به آنها احترام بگذاریم. اگر کسی بنا به اعتقادات و رسومات خود ترجیح می‌دهد پوشش مناسب و غذای سفارش‌شده طبق دستورات را انتخاب کند، پس ما موظف هستیم که این شرایط را برای آن شخص فراهم کنیم، بنده معتقد هستم که در کشور ما امکان فراهم‌آوردن این شرایط وجود دارد.
ایلاریون حمایت مجدد خود را از لزوم رعایت حق مسلمانان در رابطه با مسئله‌ حجاب اعلام کرد، در حالی که ریاست فعلی کلیسای ارتدوکس(پراو اسلاو) روسیه با این امر مخالف است.
گفتنی است که اخیرا جمهوری چچن قانون پوشش حجاب را در مدارس تصویب کرد و خانم «چرنیگا اکسانا الکساندرووا»، رئیس بخش حقوقی پاتریارخ مسکو نیز با آن مخالفت کرد. این در حالی است که خود وی بدون هیچ مانعی روسری می‌پوشد و حجاب سر را رعایت می‌کند.
الکساندرووا بر این باور است که تصویب قانون پوشش حجاب ماهیت غیر دینی آموزش در مدارس دولتی روسیه را بر هم می‌زند. باید افزود که چند سال پیش فسوالد چاپلین، یکی از مسئولین کلیسای روسیه، به دلیل حمایت از حفظ و رعایت ارزش‌های سنتی از سمت خود ـ ریاست بخش روابط متقابل کلیسا و جامعه ـ برکنار شده بود.
ایلاریون معتقد است که رعایت حجاب سر، پیشینه‌ بس طولانی در فرهنگ روسیه دارد و پنهان نگه‌داشتن تعلق مذهبی امر پسندیده‌ای نیست. وی معتقد است که رعایت حقوق تمامی افراد با هر نوع مذهبی باعث پیدایش صلح می‌شود و می‌تواند مانع بسیاری از اتفاقات ناگوار امروزی را نیز شود.
وی افزود: افسوس می‌خورم که در بسیاری از کشورهای غربی قوانینی در راستای محدود کردن حقوق شهروندان از سنن و آیین مذهبی خود به تصویب می‌رسد.
منبع خبر: اسلام نیوز ـ ترجمه رایزنی فرهنگی ایران در مسکو-ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار