تاریخ انتشار :

بنگلادش

راه اندازی ۵۶۰ مرکز فرهنگی اسلامی به مدل مسجد در بنگلادش

دولت بنگلادش قصد ساخت و راه اندازی ۵۶۰ مرکز فرهنگی اسلامی به مدل مسجد در شهرها، شهرستان‌ها و ناحیه‌های مختلف این کشور را دارد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از دیلی استار، دولت بنگلادش قصد راه اندازی ۵۶۰ مرکز فرهنگی اسلامی به  مدل مسجد در سراسر این کشور را دارد. هدف از این کار توسعه و گسترش ارزش‌ها و سنت‌های اسلامی اعلام شده است.

به گفته یکی از اعضای کمیته اجرایی شورای اقتصاد مالی در بنگلادش، هزینه های ساخت توسط کمک‌های خارجی فراهم شده و بقیه از خزانه ملی برداشته خواهد شد.

براساس این پروژه بنیاد اسلامی بنگلادش، مراکز فرهنگی به مدل مساجد را در تمامی مناطق، ناحیه‌ها، شهرها و شهرستان‌ها راه اندازی خواهد کرد.

طبق پروژه مربوطه، به گفته یک مقام کمیته، مساجد در ۶۴ ناحیه و ۱۶ منطقه ساحلی دارای ساختمان‌های ۴ طبقه خواهند بود و بقیه آن‌ها ساختمان‌های ۳ طبقه خواهند داشت. این مساجد ظرفیت همزمان روزانه ۴۴ هزار  نمازگزار مرد و ۳۱ هزار و ۴۰۰ نمازگزار زن را خواهند داشت.

مساجدی که قرار است ساخته شوند به سه دسته تعلق خواهند گرفت. دسته مساجد اول ۶۸ مسجد چهار طبقه هستند که دارای امکانات آسانسور بوده و در ۶۴ منطقه مختلف و ۴ ناحیه شهرکی ساخته می‌شوند. این مساجد فضایی به وسعت ۲۸۲٫۵۸۴ متر مربع را به خود اختصاص می‌دهند.

دسته دوم ۴۷۶ مسجد به وسعت ۶۴٫۷۴۲ متر مربع هستند و دسته سوم ۱۶ مسجد کوچکتر بوده که وسعتی معادل ۶۱٫۰۲۵ متر مربع خواهند داشت.

یک مقام دیگر وزارت امور مذهبی نیز گفت: این مساجد همچنین امکانات کتابخانه‌ای دارند و ۳۴ هزار تن می‌توانند همزمان در آن‌ها به مطالعه قرآن مجید و دیگر کتب مذهبی مشغول شوند. علاوه بر این، ترتیباتی برای انجام تحقیقات در امور اسلامی برای ۶۸۰۰ نفر فراهم می‌شود و با تکمیل این پروژه‌ها،  ۵۶ هزار نفر می‌توانند دعا، مناجات و ادعیه با تسبیح در این اماکن برگزار کنند.‌

به گفته این مقام وزارت، به علاوه دیگر امور مذهبی، ترتیباتی نیز برای ارائه آموزش‌های اولیه هر ساله به حداقل ۶۸ هزار کودک اتخاذ می‌شود. و حداقل ۱۴ هزار حافظ قرآن مجید هر ساله از این مساجد بیرون خواهند آمد.

 منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار