تاریخ انتشار :

تورنتو

هدف مرکز اسلامی امام مهدی توسعه و ارتقای آموزه‌های دینی بر اساس اسلام و مذهب شیعه است

مرکز اسلامی امام مهدی(عج) تورنتو در نیمه شعبان سال ۲۰۰۴ میلادی تأسیس و تبدیل به کانونی مذهبی برای ایرانیان مسلمان مقیم تورنتو شده است.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان) شعبه آمریکا، مرکز اسلامی امام مهدی(عج) در نیمه شعبان سال ۲۰۰۴ میلادی، به همت جمعی از ایرانیان مسلمان مقیم کلان‌شهر تورنتو تأسیس شد. در این سال با تدوین اساسنامه مرکز و تشکیل مجمع عمومی، اولین هیئت‌امنای مرکز با رأی مستقیم اعضاء، انتخاب شد.

مطابق اساسنامه این سازمان مذهبی، مرکز اسلامی امام مهدی(عج) مؤسسه‌ای کاملا مردمی و مستقل بوده و زیر نظر هیئت امناء که هر دو سال یک‌بار توسط اعضای مرکز انتخاب می‌شوند، اداره می‌شود. این مرکز به هیچ حزب، دولت و یا تشکل سیاسی وابستگی نداشته و هدف اصلی آن توسعه و ارتقای آموزه‌های دینی، فرهنگی و اجتماعی بر اساس دین مبین اسلام و مذهب شیعه دوازده امامی است.

این مرکز از سال ۲۰۰۷ به عنوان مؤسسه خیریه(Charity Organization) در دولت کانادا به صورت رسمی به ثبت رسیده و تابع مقررات مربوط به مراکز خیریه است، و از این‌رو، تمام کمک‌های مردمی به مرکز یادشده، مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند.

هیئت امناء
بر مبنای اساسنامه مرکز اسلامی امام مهدی(عج)، اعضای هیئت امناء مرکز هر دوسال یک‌بار با رأی مستقیم اعضای این مرکز اسلامی برای مدت دوسال انتخاب می‌شوند. از مجموع هشت نفر افراد منتخب، پنج نفر به عنوان اعضای اصلی و سه نفر به عنوان اعضای علی البدل، برگزیده می‌شوند.

روحانی مرکز

آیت‌الله سیدرضا حسینی‌نسب، روحانی مرکز در روز دهم بهمن‌ماه سال ۱۳۳۷ هجری خورشیدی در شهرستان «مهریز» یزد به دنیا آمد. پس از پایان تحصیلات عمومی و تکمیل آموزش مقدمات علوم دینی در حوزه علمیه شهرستان یزد، در سال ۱۳۵۵ به شهر قم مهاجرت کرد و دانش‌های فقه، اصول فقه، فلسفه، منطق، اقتصاد اسلامی، علم کلام، علم رجال، علم هیئت و نجوم و ادبیات عربی را نزد اساتید عالی‌قدر حوزه علمیه قم فراگرفت. وی پس از سال‌ها تدریس و تحقیق در زمینه علوم و معارف اسلامی و تقدیم سه رساله در علم فقه، علم هیئت و نجوم وعلم کلام اسلامی، به درجه اجتهاد نائل شد و گواهینامه استادی حوزه علمیه را که معادل دکتری است در سال ۱۳۷۰ هجری شمسی، از مرکز مدیریت حوزه علمیه قم، دریافت کرد.

 

آیت‌الله حسینی‌نسب، علاوه بر تحصیل، تدریس، تحقیق و تألیف در حوزه علمیه، دانش برنامه‌نویسی کامپیوتر و زبان‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسه را در مراکز علمی آلمان و کانادا مانند دانشگاه تورنتو و کالج «سنتنیال» آموخت. وی به مدت دو سال در آکادمی اسلامی آلمان تدریس کرد و به مدت سه سال نیز به عنوان محقّق در دانشگاه تورنتو کانادا، به پژوهش بر روی پروژه‌های علمی خود، همت گماشت. با مهاجرت به برخی از کشورهای غربی، علاوه بر سخنرانی در مجامع علمی و دینی، و مدیریت مراکز بزرگ اسلامی مانند مرکز اسلامی هامبورگ، به بنیانگذاری سازمان‌های فرهنگی و مذهبی در کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی، اهتمام ورزید.

برخی منابع مانند روزنامه رسمی کانادا(گلوب اند میل)، مقلدان وی را در کانادا در حدود یک‌هزار نفر تخمین زده‌اند.

برنامه‌های آموزشی مرکز

این مرکز اسلامی برنامه‌های آموزشی مختلفی برای علاقه‌مندان برگزار می‌کند که به برخی از آن‌ها اشاره می‌شود:

برگزاری کلاس آموزش معارف اسلامی بهصورت ماهانه، با حضور آیت‌الله حسینی نسب، یکشنبه اول هر ماه، از ساعت ۷:۳۰ به وقت محلی تا ۲۱، کلاس آموزش انگلیسی  دوره مقدماتی ویژه بانوان، روزهای جمعه هر هفته از ساعت ۱۷ به وقت محلی تا ۱۸، کلاس آموزش فلسفه، با حضور آیت‌الله حسینی نسب، روزهای جمعه از ساعت ۱۸ به وقت محلی تا ۱۹، کلاس آموزش روخوانی و مفاهیم قرآن، شنبه‌ها از ساعت ۱۰ به وقت محلی تا ساعت ۱۴ این کلاس‌ها در سه سطح تشکیل می‌شود و برپایی کلاس‌های آموزش قرآن به زبان انگلیسی در سطح مبتدی و دو سطح پیشرفته از برنامه‌های آموزشی این مرکز است.

گرامیداشت مناسبت‌های مختلف مذهبی

 

این مرکز تمام مراسم و مناسبت‌های اسلامی را بر اساس مذهب شیعه دوازده امامی برگزار می‌کند که طی اطلاعیه‌های مختلف، زمان و نحوه برگزاری این مجالس به آگاهی مسلمانان رسانده می‌شود.

 

 

سایر برنامه‌های مرکز

همچنین این مرکز اهتمام جدی در برپایی نماز جمعه دارد که هر هفته در مسجد جامع ایرانیان نماز با شکوه جمعه با حضور مسلمانان مقیم و ایرانیان برگزار می‌شود.

 

از دیگر خدمات مرکز اسلامی امام مهدی(عج) می‌توان به انجام عقد و ازدواج شرعی، مجالس ترحیم و مشاوره خانواده اشاره کرد.

منبع:ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار