تاریخ انتشار :

آیت‌الله صدر

مزار شهید آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر کجاست؟

نوزدهم فروردین سال ۱۳۵۹ رژیم بعثی مرتکب جنایتی دیگر شد و آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر و خواهرش را بعد از شکنجه فراوان به شهادت رساند. پیکر این شهید بزرگوار بعد از سه بار جابجایی قبر، هم‌اینک در دروازه ورودی شهر نجف اشرف آرام گرفته است.

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر در دهم اسفند ۱۳۱۳ هجری قمری در خانواده‌ای اهل علم و تقوا در شهر کاظمین به دنیا آمد، در کودکی پدر خود را از دست داد و در نوجوانی  همراه برادرش عازم نجف اشرف شد و در حوزه این شهر به تحصیل علوم اسلامی پرداخت و به درجه اجتهاد رسید.

سپس به تربیت شاگردان و تحقیقات علمی خود پرداخت، وی علوم اسلامی را با سبکی نو و با تحقیقات انجام یافته مطرح کرد و به طرح مسائل روز و مبتلابه جامعه اسلامی پرداخت و سیستم آموزشی جدیدی را در جهت اصلاح و پویایی حوزه بنیان نهاد، تألیفات بسیار گرانبهای آیت‌الله صدر در علوم و زمینه‌های مختلف از جمله اقتصاد، فلسفه، تاریخ، بانکداری و … حکایت از نبوغ و تبحر وی  در علوم مختلف دارد.

با شروع نهضت اسلامی در ایران در سال ۱۳۴۲ شمسی با موضع‌گیری قاطع به حمایت از حضرت امام(ره) پرداخت و پس از تبعید امام(ره) به نجف رابطه نزدیکی میان این دو عالم بزرگوار برقرار شد، به دنبال پیروزی انقلاب اسلامی در ایران رژیم بعثی عراق فشارهای خود را بر ایشان بیشتر کرد، اما شهید صدر با اعلام تبعیت از امام(ره) در برابر همه سختی‌ها مقاومت کرد.

مردم عراق به منظور اعلام همبستگی با شهید صدر به سوی نجف حرکت کردند، اما رژیم بعثی که از این قیام به وحشت افتاده بود با حمله به مردم حدود ۲۰ هزار زن و مرد را دستگیر و روانه زندان‌ها کرد. آیت‌الله صدر روز شانزدهم رجب ۱۳۹۹ را اعتصاب عمومی اعلام کرد و به دنبال آن مردم عراق دست از کار کشیده و مغازه‌ها را تعطیل کردند.

فردای آن روز عوامل رژیم بعثی آیت‌الله صدر را دستگیر کرده و در پی این دستگیری، خواهر ایشان شهید بنت‌الهدی صدر نقش رهبری را بر عهده گرفتند. با اوج‌گیری اعتراضات، رژیم بعثی شهید صدر را موقتاً آزاد کرد، اما پس از مدتی در ۱۶ فروردین ۱۳۵۹ با حمله به منزل ایشان مجدداً وی و خواهرشان را دستگیر به بغداد منتقل کردند، پس از سه روز، این دو بزرگوار در زیر شدیدترین شکنجه‌های رژیم جنایتکار بعثی به شهادت رسیدند.

*شجره‌نامه آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر

آیت الله شهید سیدمحمدباقر صدر، نسبش با سی و یک واسطه به حضرت امام موسی بن جعفر(ع) منتهی می‌شود:

سید محمد باقر صدر

۱٫ ابن سید حیدر

۲٫ ابن سید اسماعیل

۳٫ ابن سید صدرالدین محمد

۴٫ ابن سید صالح

۵٫ ابن سید محمد

۶٫ ابن سید ابراهیم شرف الدین

۷٫ ابن سید زین العابدین

۸٫ ابن سید علی نورالدین

۹٫ ابن سید نورالدین علی

۱۰٫ ابن سید حسین عزالدین

۱۱٫ ابن سید محمد

۱۲٫ ابن سید حسین

۱۳٫ ابن سید علی

۱۴٫ ابن سید محمد

۱۵٫ ابن سید ابوالحسن تاج الدین

۱۶٫ابن سید محمد

۱۷٫ ابن سید عبدالله جلال الدین

۱۸٫ ابن سید احمد

۱۹٫ ابن سید حمزه ابوالفوارس

۲۰٫ ابن سید سعدالله

۲۱٫ ابن سید حمزه

۲۲٫ ابن سید ابوالسعادات

۲۳٫ ابن سید ابومحمد

۲۴٫ ابن سید محمد

۲۵٫ ابن دیلیمیه ابوالحسن علی

۲۶٫ ابن سید ابوطاهر

۲۷٫ ابن سید محمد

۲۸ ابن سید طاهر

۲۹٫ ابن سید حسین قطعی

۳۰٫ ابن سید موسی ابوسبحه

۳۱٫ ابن ابراهیم المرتضی

ابن موسی بن جعفر(ع)

به مناسبت سالروز شهادت آیت‌الله سید محمدباقر صدر در ادامه تصاویری از این شهید بزرگوار منتشر می‌شود:

 

 

 

 

 

 
 

هنگامی که آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر در سال ۱۹۸۰ اعدام شد، پیکر مطهرش را در وادی‌السلام به صورت مخفیانه دفن کردند، پس از انتفاضه شعبانیه در سال ۱۹۹۱ میلادی، یکی از دستیاران صدام حسین به او پیشنهاد کرد چنانچه بخواهید از شیعیان انتقام بگیرید قبرهای آنان را نابود کنید! در پی این پیشنهاد، رژیم عراق عملاً اقدام به احداث جاده‌های زیادی در این قبرستان کرد و این خیابان‌ها باعث تغییر نشانه‌های مجموعه زیادی از قبرها از جمله قبر شهید صدر شد و قبر این بزرگوار در وسط یکی از این خیابان‌ها افتاد.

در این اثنا کسانی که از محل دفن پیکر مطهر شهید صدر اطلاع داشتند، به تکاپو افتادند که مکان دقیق قبر که در اتوبان قرار گرفته بود، مشخص بماند، به همین منظور مخفیانه در سال ۱۹۹۴ با اجازه از مراجع و همسر سید صدر عملیات انتقال پیکر شهید انجام می‌شود و پس از بیرون آوردن پیکر شهید صدر، آن را توسط یک ماشین کرونای سفید رنگ متعلق به سیدحسین بحرالعلوم برای طواف به حرم حضرت امیرالمومنین(ع) منتقل کردند و بعد از آنکه سه بار پیکر شهید صدر را دور حرم شریف طواف دادند، پس از آن جنازه را به وادی‌السلام برگرداندند و در قطعه‌ای که برای او خریداری کرده بودند به خاک سپردند.

اما بعد از مدتی که برخی افراد از جای دفن شهید صدر اطلاع یافتند، موجب نگرانی مریدان شهید را فراهم کردند و به همین جهت به صورت مخفیانه برای بار دوم پیکر شهید-با گذشت ۱۷ سال پس از شهادت و سالم ماندن جنازه- در سال ۱۹۹۷ به مکانی دیگر حدود یک یا نیم ‌متر دورتر منتقل می‌شود که در این حین، متوجه انگشتر عقیقی در انگشت کوچک دست راست شهید آیت‌الله صدر می‌شوند که بر روی آن تعدادی گل و نام مبارک محمد نقش بسته بود.

در نهایت در ماه رمضان ۱۴۲۷ هجری قمری جسد مطهر به دروازه ورودی شهر نجف اشرف منتقل شد تا نهادهای علمی و اجتماعی پیرامون آن ایجاد شود، در این مورد تمامی قطعه زمین پیرامون قبر، بدون باز کردن قبر به محل جدید انتقال داده شد.

 

   
 

 
 

 

پس از سقوط صدام مرقد شهید صدر مشخص و عملیات ساخت مقبره‌ برای آن آغاز شد

 

 

 

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار