تاریخ انتشار :

بنت الهدی صدر

دختری که با داستان نویسی و شعر، اسلام را معرفی می‌کرد

فریبا انیسی گفت: شخصیت واقعی بنت الهدی صدر هنوز کاملا تشریح نشده است. دختری که همانند او در جامعه پیدا نشد. دختری که از داستان نویسی و شعر و رمان، به عنوان سلاحی برای تبلیغ اسلام استفاده می‌کرد.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) کتاب «دختری از تبار هدایت» درباره شهیده بنت الهدی صدر است که در ۱۹ فرودین ماه ۱۳۵۹ توسط مأموران رژیم بعثی عراق به شهادت رسید. این کتاب به زندگی؛ خاطرات و نقش برجسته این زن مسلمان در مسائل سیاسی و اجتماعی می‌پردازد. فریبا انیسی نویسنده این کتاب را با وجود کمبود اطلاعات و اسناد و منابع موجود درباره بنت الهدی صدر نوشت و مرکز اموز زنان و خانواده ریاست جمهوری آن را در سال ۱۳۹۱ منتشر کرد. به مناسبت سالگرد شهادت این بانوی مجاهد با نویسنده کتاب «دختری از تبار هدایت» گفتگویی انجام شده که در پی می‌آید.

*با توجه به گذشت زمان و دشواری‌هایی که در زمینه تهیه اطلاعات در مورد بنت الهدی صدر داشتید، بفرمایید که چگونه موفق به جمع آوری خاطرات در مورد وی شدید؟ 

کلیه اسناد، دست نوشته‌ها، مدارک و کتاب‌های به جا مانده از شهید آیت الله صدر و خواهرشان به همراه اثاثیه، در حمله ماموران بعثی به منزل آن‌ها در غیاب خانواده در نجف به تاراج رفت و پس از مدتی نیز خانه ایشان را به بهانه ساخت خیابان تخریب کردند. بالطبع هیچ سندی از ایشان در دست نیست. بنابراین به سختی و با انجام مصاحبه‌هایی که حدود دو سال طول کشید توانستم دوستان و آشنایان ایشان را پیدا کرده و با صحبت در باره شخصیت، منش و کارهای شهیده کتاب فوق را تدوین نمایم.

*چه ویژگی‌های بارزی در خانم بنت الهدی صدر دیدید که مکشوف باقی مانده؟ 

در واقع می‌توان گفت شخصیت واقعی بنت الهدی صدر هنوز کاملا تشریح نشده است. دختری که همانند او در جامعه پیدا نشد. برخی از علمای متحجر قصد داشتند با ازدواج با او، وی را ساکت کنند. دختری که از داستان نویسی و شعر و رمان، به عنوان سلاحی برای تبلیغ اسلام استفاده می‌کرد. با زنان در کاروان‌های حج همراه می‌شد و روح عبادت را به آن‌ها نشان می‌داد. در امور سیاسی مداخله می‌کرد. معلمی آگاه و مدیری توانا بود.

در برنامه ریزی و اجرای برنامه‌های فرهنگی در دو مدرسه در دو شهر متفاوت به صورت همزمان مشارکت داشت و.. شاید اگر برنامه‌ها ی ایشان زود‌تر از این روشن می‌شد بسیاری از از تجربیات ایشان مورد استفاده مربیان تربیتی و مسئولان پرورشی ما قرار می‌گرفت. اما بزرگ‌ترین راز زندگی ایشان همانا قضیه شهادت و مزار ایشان است که هم چون مادرش فاطمه زهرا (س) در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

*رابطه این دو خواهر و برادر چگونه بود که هر دو با هم به شهادت رسیدند؟ 

به شهادت خانم فاطمه صدر (همسر آیت الله سید محمد باقر صدر) بنت الهدی چون در خانه تحصیل کرده بود از برادرانش به عنوان اساتید خود یاد می‌کرد. علاوه بر آنکه محبت و علاقه بیش از حد بنت الهدی به خانواده نیز مثال زدنی بود. به طوری که ایشان حاضر نشد با ازدواج خود با افرادی که ناچار به زندگی در خارج از کشور بودند از خانواده دور شود. اولین کسی که اشعار بنت الهدی را می‌خواند برادرش بود.

در فعالیت‌های سیاسی و آگاه سازی مردم با انجام سخنرنی نقش داشت. وی با سخنرانی در صحن حرم امام علی (ع) در نجف پس از دستگیری آیت الله سید محمد باقر صدر توانست زمینه سازی قیام هفده رجب و نیز آزادسازی ایشان را فراهم کند. برای جلوگیری از تکرار این اشتباه بود که ماموران بعثی پس از حصر یازده ماهه خانواده صدر و دستگیری آیت الله صدر اقدام به دستگیری ایشان و شهادت این دو سرباز اسلام نمودند.

منبع: مهر

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار