تاریخ انتشار :

مرکز تحقیقات پیو

اسلام تا سال ۲۰۷۵ به بزرگترین دین در جهان تبدیل خواهد شد

داده‌های یک تحقیق آماری جدید توسط مرکز پیو نشان داد که اسلام تا سال ۲۰۷۵ به بزرگترین دین درجهان تبدیل خواهد شد و میزان غیرمذهبیون در جهان رو به کاهش است .

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )  به نقل از گاردین، یک تحقیق جدید نشان داد که اسلام تا سال ۲۰۷۵ به بزرگترین دین در جهان تبدیل خواهد شد. داده‌های این بررسی که توسط مرکز تحقیقات پیو انجام شده نشان داد که جمعیت غیرمذهبیون در جهان رو به کاهش قرار دارند، حال آن که جمعیت مسلمانان و مسیحیان رو به افزایش هستند.

طبق داده‌های بررسی آماری جدید انجام شده توسط مرکز تحقیقاتی پیو، انتظار می‌رود تعداد نوزادان متولد شده مسلمانان طی دو دهه از نوزادان متولد شده مسیحی پیشی گرفته که همین امر اسلام را در سال ۲۰۷۵ بزرگترین دین در جهان خواهد ساخت. غیرمذهبیون نیز به دلیل کاهش موالید در مقایسه با مسلمانان و مسیحیان کاهش خواهند یافت.

تغییرات جمعیتی نسبتا کمی در نقاط جمعیتی مشاهده می‌شود اما تغییرات وابسته به مذهب در دهه‌های آینده به شکل قابل توجهی زیاد بوده. در همین راستا، درحالی که جمعیت در بخش جنوبی جهان همچنان به سرعت در حال رشد می‌باشد، جمعیت مسیحیان در اروپا پیر بوده و رو به مرگ است.

در سال‌های ۲۰۱۰ – ۲۰۱۵، تقریبا ۳۱% نوزوادان متولد شده در جهان از والدین مسلمان بوده‌اند، حال آن که میزان موالید مسلمان نسبت به جمعیت ۲۴% آنان بسیار زیاد است. در همان دوره زمانی نیز ۳۳% نوزادان جهان در خانواده‌های مسیحی متولد شده‌اند که این میزان موالید تنها اندکی از سهم ۳۱% آنان از جمعیت جهان بیشتر بوده است.

با توجه به سن نسبتا جوان مسلمانانان جهان و نرخ بالای زاد و ولد آنان، اینئوضعیت به سرعت رو به تغییر است. در سال‌های ۲۰۳۰-۲۰۳۵، نوزادان متولد مسلمان (۲۲۵ میلیون نفر) اندکی بیشتر از نوزادان مسیحی (۲۲۴ میلیون نفر) خواهند بود. در سال‌های ۲۰۵۵-۲۰۶۰ نیز انتظار می‌رود متولدین مسلمان ۶ میلیون افزایش یافته و ۲۳۲ میلیون نفر و موالید مسیحی ۲۲۶ میلیون تن باشند.

این در حالی است که مرگ و میر مسیحیان در اروپا به مراتب بیشتر از تولد آنان می‌باشد. طبق آمارها در آلمان در سال‌های ۲۰۱۰-۲۰۱۵ مرگ در میان مسیحیان ۱٫۴ میلیون بیشتر از تولد بوده است و انتظار می‌رود این آمارها به همین شکل ادامه یابد. هرچند جمعیت مسیحیان جنوب صحرای آفریقا نسبتا جوان بوده و زاد و ولد زیادی دارند، با این حال مسیحیان میزان نامتناسب ۳۷ درصدی مرگ و میر در جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

به علاوه با توجه به اینکه مادران بی‌دین در جهان کمترین میزان زاد و ولد را دارند، انتظار می‌رود که میزان جمعیت بی‌دین‌ها و ملحدها کاهش یافته و به این ترتیب میزان جمعیت آنان در سال‌های ۲۰۵۵-۲۰۶۰ به کمتر ۹% برسد. درحالی که ۷۰% جمعیت جهان یا به مسلمانان (۳۶%) ویا به مسیحیان (۳۵%) اختصاص خواهد داشت.

طبق این آمارها مردم غیرمذهبی و ملحد معمولا در مناطقی با پایین‌ترین میزان زاد و ولد یعنی چین، ژاپن، اروپا و شمال آمریکا زندگی می‌کنند. درحالی که مذهبیون و دین‌داران در کشورهای درحال توسعه زندگی می‌کنند که میزان موالید در آن‌ها رو به افزایش و میزان مرگ و میر نوزادان رو به کاهش است.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار