تاریخ انتشار :

سینمای کودک

ضرورت توجه حوزه به سینمای کودک و نوجوان

با توجه به فراگیرشدن وسایل ارتباط جمعی و گسترش تولیداتی در خصوص کودکان، ضروری به نظر می رسد، تولید آثار دینی و ملی در حوزه کودکان را نیز در بخش تولیدات قلمداد کرده و کودکان این مرز و بوم را به وسیله فیلم های سینمایی جذاب با قهرمانان دینی و ملی جامعه اسلامی ایران آشنا سازیم

  به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )سینمای کودک از گونه هایی است که در سینمای ما به فراموشی سپرده شده ، به نحوی‌که در خوشبینانه‌ترین حالت، سالی دو یا سه فیلم با این محوریت ساخته می‌شود و عمده این کارها نیز برای مخاطب کودک نیست، بلکه درباره کودک است. همین انفعال باعث شده این بخش از موضوعات سینمایی ضعیف باشیم، بخشی که در دیگر نقاط جهان یکی از پر قدرت‌ترین قسمت‌های سینما محسوب می‌شود، چون در این عرصه است که تماشاگر تربیت شده و سلیقه آنها شکل می‌گیرد، اما متاسفانه مدتهاست این نکته را فراموش کرده ایم‌ و خود را دلخوش به برخی تولیدات بی کیفیت تلویزیونی نموده‌ایم که عموماً به جای جذب مخاطب، بینندگان را به سمت کارهای غربی سوق می دهد؛ اتفاقی که سبب شده قهرمان‌های غربی الگو و محبوب کودکان امروز ما شوند.

این معضل امری نیست که بخواهیم آن را کتمان کنیم، چون با یک بازدید ساده از یک نوشت افزار کودکان، می‌بینیم عکس‌هایی که روی لوازم تحریر فرزندانمان قرار دارد، عمدتاً غربی هستند! یعنی هیچ نهادی و نمادی از قهرمانان ملی و دینی ما در روی نوشت افزارها مشاهده نمی شود.

آنچه گفته شد آغازی برای حرف زدن درباره فیلمی است که در اوج کم کاری در سینمای کودک با هدف اشاعه فرهنگ ملی و دینی تولید شده تا به کودکان بیاموزد در فرهنگ ایرانی – اسلامی ما قهرمانان بسیاری وجود دارند، هر کدام قادرند الگویی دوست داشتنی برای کودکان این سرزمین باشند.

«مبارک» عنوان این فیلم سینمایی است که کارگردانی آن به عهده محمدرضا نجفی امامی است. داستان  فیلم درباره نقالی است که دیگر کسی دوست ندارد قصه‌های وی را گوش دهد، حتی نوه وی نیز او را ترک کرده ، در چنین شرایطی عروسک‌های پیرمرد جان می‌گیرند تا علیه اهریمن متحد شوند و دوباره قهرمانان ایرانی را برای کودکان زنده کنند. در این انیمشن از شخصیت‌هایی چون؛ رستم، کاوه، فریدون و آرش حرف زده می‌شود. شخصیت‌هایی که در فرهنگ ملی و اساطیری ما هر کدام جایگاهی والا دارد.

*آشنایی کودکان با قهرمانان دینی و ملی

شاید این نقد وارد باشد که در این فیلم تنها فرهنگ ملی مد نظر قرار گرفته و ایده آل ما خیلی است که اسلام را به عنوان شاخص و البته با نگاه ملی تدوین شود. همه ایرانیان در رشد علمی جامعه اسلامی، مهمترین نقش را ایفا کرده‌اند، حتی این اتفاق در قرن حاضر نیز روی داده و ایرانیان با انقلاب اسلامی به جهانیان نشان دادند ایرانی مسلمان هیچ‌گاه در چنگال اهریمن گرفتار نخواهد آمد.

اما درباره «مبارک» باید گفت: این فیلم اولین فیلم رئال و انیمشن سینمای ایران است که به شکل سه بعدی ساخته شده؛ به لحاظ داشته‌های فنی، کاری تحسین برانگیز برای سینمای ایران محسوب می‌شود، چون نشان می‌دهد متخصصان ایرانی اگر امکانات در اختیارشان باشد، قادرند کارهای خوبی از خود ارائه دهند. کارگردان فیلم «مبارک»، با تیزهوشی تهاجم فرهنگی غرب را مد نظر قرار داده ، به این صورت که کودکان در مسیر تهاجم سهمگین فرهنگ غرب هستند که نمونه‌های آن را در کارتون‌ها و بازی‌های غربی می‌توان، مشاهده کرد.

*حمایت از تولید ملی فقط در کالا خلاصه نمی شود

نکته دیگری که درباره فیلم «مبارک» می‌توان گفت؛ این که کودکان به واسطه فیلم یاد می‌گیرند، اعتماد به تولیدات داخلی از یک سو برای آنان لذت بخش خواهد بود، هم این‌که به داشته‌های فرهنگی آنها می‌افزاید. نکته دیگری که در این بحث نباید از یاد برد، این مهم است که در کنار پرداختن به شخصیت‌های ملی، باید در تولیدات بعدی چنین تجربه‌ای را در خصوص کارهای دینی نیز تجربه کرد، زیرا چیزی که بچه‌ها این روزها به اسم کار دینی در تلویزیون می بینید به هیچ وجه جذابیت بصری ندارد.

*ضرورت توجه حوزه به سینمای کودک و نوجوان

 نکته دیگری که کار تهیه کنندگان و کارگردانان سینمای کودک برای تولید فیلم های دینی به زبان کودکان را سخت کرده ، عدم دسترسی به محتوای دینی با ادبیات کودک است که همت حوزه و فضلای خوشفکر آن را می طلبد تا با تهیه فیلم نامه های قوی دینی به یاری سینماگران در عرصه کودک و نوجوان بیایند.

با این وصف نهادهای مذهبی به ویژه حوزه علیمه، هستند که قادرند به سینما کمک کنند تا فیلم‌هایی در زمینه کودک ساخته شود که هم در آن به سیره ائمه علیهم السلام پرداخته شده باشد، هم تحریفی در آن دیده نشود. این رویکرد اگر لحاظ شود، شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه سینمای کودک خواهیم بود.

مثلا وجود روحانیونی چون حجت الاسلام والمسلمین راستگو که با زبان شیرین کودکانه در دهه‌های اخیر محبوب کودکان این سرزمین است به ما این واقعیت را نشان می دهد که حوزه باید دست هنرمندان را در این خصوص بگیرد.

منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار