تاریخ انتشار :

اسلام در تایلند به عنوان دین دوم شناخته می‌شود

حجت‌الاسلام‌ «نوم پاتان» با نام اسلامی «جمال‌الدین»، دانشجوی دکترای ادیان‌شناسی دانشگاه ادیان قم و دانش‌آموخته سطح چهار فقه و معارف حوزه علمیه است که ‌در تایلند به عنوان مبلغ فعالیت می‌کند.

به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان ) در مورد فعالیت‌های تبلیغاتی خود در عرصه بین‌الملل شامل برنامه‌های قرآنی و آگاهی‌بخشی به خانواده‌های مسلمان تایلندی نسبت به تلاش وهابیت برای رخنه در اعتقادات شیعی، مطالبی را عنوان کرد.

نوم پاتان با نام اسلامی «جمال‌الدین»، دانشجوی دکترای ادیان‌شناسی دانشگاه ادیان قم و دانش‌آموخته سطح چهار فقه و معارف حوزه علمیه است که ‌در تایلند به عنوان مبلغ فعالیت می‌کند.
وی که اهل شهر «کانچانا بوری» حدود ۱۳۰ کیلومتری بانکوک است، تحصیلات ابتدایی خود را در این شهر گذرانده و تقریباً ۱۶ سال پیش برای ادامه تحصیل به ایران می‌آید.

جایگاه مسلمانان در تایلند
وی گفت: با توجه به اینکه اسلام در تایلند به عنوان دین دوم شناخته می‌شود و اهمیت زیادی دارد، مسلمانان هم نقش زیادی ایفا می‌کنند.
پاتان افزود: قبلاً رئیس مجلس مسلمان داشتیم و نماینده مجلس مسلمان هم داریم. الان الحمدلله یکی از فضلای ما به عنوان مشاور یکی از وزرا فعالیت می‌کند. جایگاه مسلمانان در تایلند جایگاهی ویژه بوده و این باعث افتخار است.
وی گفت: تشیع به وسیله شیخ احمد قمی در تایلند ظهور کرد و او بنیانگذار شیعه در تایلند است و خودش هم به عنوان نخستین شیخ‌الاسلام شناخته می‌شود.
پاتان افزود: در تایلند شیعیان مراکز قرآن ویژه دارند مثل «دارالقرآن شیعیان» که در حسینیه‌ها و مساجد جنوب کشور واقع هستند، در پایتخت هم مراکز قرآنی داریم و با مراکز قرآنی اهل سنت نیز همکاری می‌کنیم. روابط بین شیعیان و اهل سنت خوب است و مشکلی وجود ندارد و خیلی از ما استقبال می‌کنند.
وی گفت: قبلاً گروهی از علما و اساتید قرآنی اهل سنت تایلند به دعوت ایران، برای بازدید از مراکز قرآنی ما به اینجا آمدند و اکنون با ما همکاری دارند.
جنگ سایبری با وهابیت
این مبلغ تایلندی گفت: هر جایی که مسلمانان هستند، وهابیت هم برای نفوذ تلاش می‌کند، اما فعالیت آن‌ها در تایلند بیشتر از طریق رسانه‌ها و فضای مجازی است. آن‌ها شبکه‌های تلویزیونی یا شبکه ماهواره‌ای دارند که با پشتیبانی عربستان فعالیت می‌کنند.
نوم پاتان افزود: البته این شبکه‌های تکفیری به اندازه قبل تأثیرگذاری ندارند. الان به خاطر بحث بیداری اسلامی، داعش و تروریسم، مردم آگاه شده‌اند و طرفدار وهابیت نیستند.
وی گفت: آن‌ها در گذشته با دست گذاشتن بر تفاوت‌های آیین‌های شیعی مانند توسل و تکفیر کردن شیعیان، تلاش می‌کردند اندیشه‌های خود را منتقل کنند اما مردم فهیم شده‌اند؛ آن‌ها می‌دانند که ادعاهای وهابیان صرفاً زبانی است و از نظر عملی اعتباری ندارند. الان با ۱۰ سال پیش بسیار متفاوت است؛ وهابیان در نگاه مسلمانان تایلند همانند خوارج در صدر اسلام شده‌اند.
نوم پاتان گفت: نکته مهم برای مقابله با اندیشه وهابیت و تکفیری این است که باید با هم وحدت داشته باشیم، با همکاری نخبگان اهل سنت و علما و فضلای شیعیان می‌توان راهکارهای خوبی پیدا کرد.
وی افزود: تشکیل سمینارها، همایش‌ها، اردوهای فرهنگی برای شناخت بیشتر لازم است. در زمینه نشر کتاب هم می‌توان برای مقابله با این اندیشه‌های تکفیری فعالیت کرد.
پاتان گفت: خود ما با راه‌اندازی وب‌سایت‌هایی در برابر شبهاتی که وهابیت نسبت به تشیع مطرح می‌کنند، از تشیع دفاع می‌کنیم و از این طریق به ادعاهای آن‌ها در ماهواره جواب می‌دهیم؛ خود فضلا و علمای ما هم همکاری می‌کنند.
وی گفت: این وب‌سایت‌ها تا حد خوبی جواب داده‌اند در هرجایی که این‌ها می‌خواهند نفوذ کنند، از قبل مردم را آگاه می‌کنیم که هدف آن‌ها چیست.
نوم پاتان در ادامه توضیح داد: قبل از اینکه به ایران بیایم هم مدرس قرآن به کودکان در مساجد بودم؛ در ایام تعطیلات، روزهای شنبه و یکشنبه، به بچه‌ها قرآن، احکام و معارف یاد می‌دادم. در ایران اما بیشتر در فضای مجازی کار می‌کنم.
وی افزود: یک وب‌سایت داریم با عنوان www.tvshia.com که کار آن تولید محتوا برای آشنایی با معارف اسلامی به زبان‌های مختلف است و خودم مدیریت زبان تایلندی آن را بر عهده دارم.
پاتان گفت: طلبه‌های شیعه در اینجا دو وب‌سایت به زبان تایی دارند که یکی مربوط به انجمن طلبه‌های تایلندی ایران است که در زمینه تولید و انتشار مقالات و اخبار جهان اسلام فعالیت می‌کند و دیگری برای انجمن محبین ولایت فقیه در تایلند است که ما آن را تأسیس کردیم. در وب‌سایت این انجمن اخبار تکفیری‌ها و منطقه خاورمیانه مثل یمن و سوریه به تایلندی ترجمه و در اختیار تایی‌زبان‌ها قرار می‌گیرد.
وی افزود: این وب‌سایت‌ها تأثیر زیادی دارند، زیرا با توجه به اینکه اکثر رسانه‌ها غربی هستند، این وب‌سایت‌ها منابع مفیدی برای شنیدن اخبار جهان اسلام از درون دنیای اسلام و نیز عمل به توصیه مقام معظم رهبری است که خطاب به جوانان از آن‌ها خواستند که اسلام را از اصل جست‌وجو کنند نه از رسانه‌های غربی.
پاتان توضیح داد: انجمن محبان ولایت فقیه در تایلند یکی از اقدامات مؤثر انجام شده در این کشور است که در راستای تبیین مبانی نظام ولایت فقیه و پاسخگویی به شبهات مسلمانان فعالیت می‌کند و طرفداران زیادی دارد.
کشور تایلند در جنوب شرق آسیا دارای حکومت بودائی مذهب است و حدود ۶۷ میلیون نفر جمعیت دارد.

منبع: ایکنا

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار