تاریخ انتشار :

افغانستان

ترویج فرهنگ مهدویت و فلسفه ی انتظار ظهور در سرلوحه برنامه های کاری ما قرار دارد

حجت الاسلام ذکی رییس مجمع موعود افغانستان گفت: اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار در جامعه افغانستان به خوبی تبیین نشده است و بسیاری از مردم اصلاً اطلاعی از این موضوع ندارند.

 به گزارش رهیافتگان (پایگاه جامع مبلغین و تازه مسلمانان )   حجت الاسلام حبیب الله ذکی؛ رییس مجمع فرهنگی آموزشی موعود افغانستان درباره فعالیت های این مرکز آموزشی گفت: ترویج فرهنگ مهدویت و فلسفه ی انتظار ظهور در سرلوحه برنامه های کاری ما قرار دارد.

 

وی گفت: رویکرد مباحث مرکز فرهنگی آموزشی موعود، بیشتر اعتقادی و اسلام شناسانه است و تلاش بر این است که باورها و ارزشهای اسلامی را همانگونه که از پیشوایان دین به ما رسیده است به نسل جدید و جوان امروز منتقل شود.

حجت الاسلام ذکی در گفتگو با صدا افغان افزود: مرکز علمی فرهنگی موعود که از سال ۱۳۹۱ به صورت رسمی فعالیت خود را آغاز کرده است هدف اساسی و عمده اش تمرکز روی وحدت ملی، تفاهم بین اقوام افغانستان و راه اندازی برنامه های ارزشی، فرهنگی و اعتقادی می باشد.

* مرکز موعود تلاش دارد خصوص نسل جوان را با فرهنگ انتظار و مهدویت آشنا سازد

به گفته این فعال فرهنگی و دینی؛ در فضای مسموم و پر از اندیشه ها و ایده های غلط در افغانستان، مرکز فرهنگی آموزشی موعود تلاش دارد که به خصوص نسل جوان را با فرهنگ انتظار و مهدویت آشنا بسازد و زمینه های واقعی و عینی آخر الزمان را مورد بحث و کنکاش قرار دهد.

حجت الاسلام ذکی افزود: ما امروز در دوره آخر الزمان قرار داریم و به شدت نیاز است که جوانان با کم و کیف عصری که در آن زندگی می کنند، آشنا باشند، تا در تاریکی های این زمان بتوانند راه درست و حق را که منجر به سعادت انسان می شود، پیدا کرده و در آن مسیر گام بردارند.

وی ادامه داد: ما باورمند هستیم که تنها فرهنگ مهدویت می تواند جوانان را امیدوار سازد و آنان را در تلاش و تکاپو در جهت اصلاح جامعه وادار کرده و انگیزه قوی را برای روی آوردن به ارزشهای دینی در آنان ایجاد کند.

رییس مجمع فرهنگی آموزشی موعود افغانستان تاکید کرد: مرکز آموزشی موعود، برنامه های مختلفی را با عنوان های گوناگون تاکنون راه اندازی کرده است که از سوی مردم به خصوص نسل جوان امروز با استقبال گرمی روبرو شده است.

به گفته وی، این مرکز در دو بخش آموزشی و فرهنگی فعالیت های مفیدی را با راه اندازی مسابقات کتاب خوانی، نمایشگاه ها و ایجاد مراکز آموزشی، برای عموم مردم به ویژه دانش آموزان مکاتب و دانشگاهیان داشته است.

وی تصریح کرد: مرکز آموزشی فرهنگی موعود، تاکنون چهار مسابقه کتاب خوانی را در مرکز و ولایت ها راه اندازی کرده است که با استقبال گرم مردم رو برو شده است.

* برگزاری نمایشگاه در ایام عاشورا

حجت الاسلام ذکی یادآور شد: نظر به نیازمندی جوانان افغانستان، مرکز آموزشی موعود همه ساله در ایام عاشورای حسینی نمایشگاهی را برگزار می کند که افزون بر نمایش اثرهای فرهنگی هنری و ارزشی، پاسخ به سوالات شرعی بازدیدکنندگان تحت برنامه های ویژه توسط متخصصین ارائه می شود. در نمایشگاه ها، تلاش می شود که فرهنگ عاشورا با فرهنگ مهدویت و انتظار ظهور تلفیق گردد.

وی افزود: با وجود اینکه اندیشه مهدویت و فرهنگ انتظار در جامعه افغانستان به آن صورت جا نیفتاده است و بسیاری از مردم اصلاً اطلاعی از این موضوع ندارند، اما در عین حال مرکز آموزشی موعود درحال حاضر هفده کلاس آموزشی دارد که پانصد نفر از جوانان پسر و دختر و از دانش آموزان مکاتب و مراکز دینی، پیرامون مهدویت آموزش می بینند.

وی همچنین گفت: مراکز فرهنگی و حوزه های علمیه زیادی، از جمله؛ مرکز فرهنگی اجتماعی تبیان برای گسترش فرهنگ مهدویت با ما همکاری دارد و به طور قطع می توان گفت که مرکز آموزشی فرهنگی موعود تنها مرکزی است که با اکثر بنیادهای فرهنگی و علمی تعامل و همکاری دارد.

* در عصر مهم و در عین حال خطرناکی هستیم

حجت الاسلام ذکی در ادامه سخنان خود گفت: ما درعصری زندگی می کنیم که از نظر روایات بسیار حائز اهمیت و در عین حال خطرناک و تکان دهنده است. این عصر از نظر برخی روایات جاهلیت ثانوی یا مدرن یاد شده است، یعنی انسانهای دوره آخر الزمان به جاهلیتی مبتلا هستند که به شیوه مدرن و خطرناک بر عقل مردم سایه افکنده است.

وی ادامه داد: هرچند اکثریت فکر می کنند که این عصر روشنگری، بیداری، تعقل و تکامل است در حالیکه این گونه نیست و مردم در حقیقت در یک تاریکی جهل قرار دارند و از اکثر مسائل بی خبرند.

حجت الاسلام ذکی در پایان گفت: در چنین فضای به خصوص جوانان باید با فرهنگ بالنده و پیشرو که بتواند عصر حاضر را خوب بیان کند و راه بیرون رفت و نجات را نیز نشان دهد، آشنا شوند. فرهنگ انتظار و مهدویت این خصوصیت را دارد که جوانان و حتی اندیشه مندان را با این عصر بیشتر آشنا کرده و امید را در قلب انسان ایجاد کند تا در پرتو آن در راه اصلاح خود و جامعه تلاش کند.

 منبع: حوزه نیوز

اشتراک گذاری :


آخرین اخبار